به گزارش ایرنا این نگین دلنواز گردشگری و چهار فصل یکی از زیباترین تالاب های 6 گانه خوی به شمار می رود و در فاصله پنج کیلومتری از روستای قدیمی قریس از توابع بخش صفائیه خوی واقع است.
جاذبه های دل انگیز گردشگری اعم از گستردگی کوه ها، انبوه درختان ارس جنگلی، بیشه زارها، دره رودخانه الند با ماندرهای عمیق طبیعی حاصل از فرسایش رسوب گذاری در طول سالیان گذشته، اطراف این تالاب را به یکی از تفرجگاه های دلنواز و دیدنی تبدیل کرده است.
جریان آب زلال در امتداد دره و نوای دلنشین آن یکی از ویژگی های بارز این طبیعت بکر است که جان آدمی را طراوتی دوباره می بخشد.
پوشش گیاهی مناسب با انواع گیاهان دارویی، گل های زیبای وحشی، انواع پرندگان و حیوانات از چشم اندازهای این منطقه با صفا بوده و در فصول مختلف سال علاقه مندان به طبیعت و گردشگری را به خود جذب می کند.
کوره راهها و راه های باریک و متعدد کوهستانی دستیابی و مسیرگشایی به این نعمت خدادادی را امکان پذیر می کند و این منطقه در روزهای تعطیل و حتی روزهای برفی پذیرای هزاران نفر از علاقه مندان طبیعت است.
از دیگر چشم اندازها و جاذبه های معروف گردشگری این منطقه می توان به چشمه های معدنی و آب درمانی و آبشار دیدنی چیر و تالاب آن با انواع پرندگان بومی و مهاجر اشاره کرد.
تالاب قریس سال گذشته به همت محیط زیست خوی، مردم روستای قریس، اعضای شورای اسلامی روستا و دهیاری آن و تلاش مضاعف اعضای سازمان مردم نهاد محیط زیستی 'یاپراق خوی' به چرخه زندگی برگشت.
حرکتی خودجوش و مردمی که تالابی مرده را به محل رجوع مجدد پرندگان آبزی همچون حواصیل و اردک سرحنایی و نیز محل قایقرانی گردشگران تبدیل کرد.
رئیس اداره محیط زیست خوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات انجام یافته سال گذشته در خصوص احیای این تالاب گفت: اهالی روستای قریس در سال گذشته یکی از چاه های عمیق این روستا را که 6 اینچ آب دارد به سمت تالاب روانه کردند و آبگیری از آبان ماه تا دی ماه در این محل زیبا انجام گرفت.
وی ادامه داد: همکاری خوب سمن یارپاق خوی و تشویق مردم روستا و آگاهی دهی بر ضرورت احیا، آنها را مصمم به اقدامات عملی کرد و آبگیری تالاب در بهمن و اسفند سال گذشته انجام شد و گردشگران زیادی از این محل بازدید کردند و به قایقرانی و تویوپ سواری پرداختند.
وی افزود: پس از احیای تالاب قریس، پرندگان زیادی از جمله حواصیل، آنقود، دم جنبانک، اردک سرحنایی و اردک سرسبز به این تالاب آمدند.
وی ادامه داد: امسال نیز همچون سال گذشته آب چاه عمیق در حال ورود به این تالاب است و امیدواریم در اواخر سال و بهار سال آینده زیبایی این تالاب را همانند سال گذشته شاهد باشیم.
قلی پور به نیاز مالی برای احیای همیشگی این تالاب هم اشاره کرد و افزود: با اختصاص 600 میلیون ریال می توان تالاب قریس را برای همیشه زنده نگاه داشت اما نبود منابع مالی ما را دچار مشکل کرده است.
به گفته وی درخواستی به شورای برنامه ریزی شهرستان جهت تامین منابع مالی احیا این تالاب ارسال شده است و امیدواریم تا مسئولان شهرستان در تامین این منابع ما را یاری کنند.

سالار کرلو، مدیرعامل سمن یاپراق خوی نیز گفت: در دیداری که با مدیرکل وقت مشارکت های مردمی سازمان حفاطت محیط زیست آذربایجان غربی داشتیم، موضوع این تالاب مطرح شد اما اختصاص بودجه برای احیا این تالاب تاکنون محقق نشده است.
این فعال محیط زیست با اظهار ناراحتی شدید از خشکی این تالاب، بیان کرد: بارندگی کم امسال بار دیگر این تالاب را به سمت خشکی برده است و امیدواریم بار دیگر تلاش مضاعف روستائیان و دهیاری باعث بازگشت زیبایی به این طبیعت بکر شود.
به گزارش ایرنا، تالاب قریس در 25 کیلومتری شمالغرب خوی به طرف جاده بخش صفائیه قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری آذربایجان غربی نگاه هر بیننده ای را به عظمت و خلقت الهی متوجه می کند.
7133/3072
** گزارش: سعید فرجی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.