به گزارش خبرنگار ایرنا، علی دیانتی مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در این مراسم اظهار کرد: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی، کاهش نزولات جوی، وجود محدودیت در منابع آب و مشکلات زیست محیطی، حفاظت از منابع تولید به ویژه آب و خاک و بهره گیری از هنر مدیریت مصرف بهینه این منابع جهت پایداری تولید ضروری است و این امر تنها با مشارکت و همکاری کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی و در سایه اجرای برنامه های آموزشی- ترویجی و فرهنگ سازی اثر بخش است.
وی اصلاح روش های آبیاری و الگوی کشت و توسعه کشت های گلخانه ای را راهکار مناسبی برای مدیریت منابع آب دانست و افزود: توسعه کشت کلزا از اولویت های این مدیریت در راستای مدیریت بهینه مصرف آب و کاهش وابستگی تامین این کالا از طریق واردات است.
وی گفت: کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی رسالت خطیر تامین امنیت غذایی کشور را برعهده دارند و تحقق این امر در گرو تامین امنیت اکولوژیکی و زیست محیطی به ویژه تامین منابع اصلی تولید آب و خاک است.
حجت الاسلام جابر شوقی دبیر ستاد زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی نیز در این همایش اظهار کرد: با وجود خشکسالی، پرداخت زکات از سوی کشاورزان امسال نسبت به سال قبل افزایش یافته است و کسب رتبه برتر کشوری طی 2 سال متوالی در جمع آوری زکات توسط شورای زکات استان، در سایه همراهی و همدلی مسئولان با این شورا حاصل شده است.
وی بیان کرد: کارشناسان در کنار توصیه های فنی بخش کشاورزی، توصیه دینی پرداخت زکات را در بین کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی ترویج دهند.
وی با اشاره به آیات قرآن، روایات و احادیث ائمه اطهار با تشریح مسئله زکات از نظر قرآن و آموزه های اسلامی بیان کرد: اهمیت این امر در حدی است که در قرآن کریم هر جا دستور به نماز آمده، به دنبال آن دستور پرداخت زکات نیز ذکر شده است.
دبیر ستاد زکات آذربایجان غربی گفت: وجوه به دست آمده از محل جمع آوری زکات توسط دبیرخانه شورای ترویج زکات مستقر در کمیته امداد امام خمینی (ره) تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی، درمان، ازدواج، خرید جهیزیه در اختیار خانواده های نیازمند قرار می گیرد.
زین العابدین قمری مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این همایش بیان کرد: به دلیل تأمین 53 درصد حق آبه دریاچه ارومیه در رودخانه های شهرستان میاندوآب، در اجرای پروژه ها و طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه، این شهرستان در اولویت قرار دارد و اکثر برنامه های این ستاد در این شهرستان اجرا می شود.
جمشید دارا مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: با توجه به اینکه حدود 60 درصد از محصولات زراعی به کشت پاییزه اختصاص دارد و نقش استراتژیکی گندم و کلزا در تأمین امنیت غذایی مردم به ویژه تأمین 90 درصد روغن مورد نیاز کشور از راه واردات این کالا، آموزش کارشناسان، مروجان و تلاشگران عرصه تولید در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: سطح زیر کشت محصول کلزا در سال زراعی 96-95 نسبت به سال زراعی 95-94 تا 10 برابر افزایش یافته و این مهم نتیجه آموزش و فرهنگ سازی در بین زارعان است.
شهرستان میاندوآب با بیش از 277 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
2093 **خبرنگار: زین العابدین شیخی ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.