طی ۶ سال گذشته یکی از مهمترین دستاوردهای دولت در بخش امور زیربنایی، توسعه شبکه گازرسانی به ویژه در روستاها بوده به‌گونه‌ای که در زمان حاضر یکهزار و ۱۷۳ شهر و حدود ۲۹ هزار روستای کشور از نعمت گاز برخوردار بوده و سهم آذربایجان‌غربی از آن روز به روز در حال افزایش است.

بر اساس آمار از ابتدای فعالیت شرکت گاز این استان تا سال ۱۳۹۲ به ۳۱۰ روستا گازرسانی شده بود اما این رقم در حال حاضر به حدود یکهزار و ۲۰۰ روستا رسیده‌است.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی در این خصوص با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، تنها ۳۱۰ روستا و ۳۵ شهر استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار بود، بیان کرد: با تلاش این دولت تعداد مناطق برخوردار از گاز طبیعی به یکهزار و ۱۷۱ روستا و ۴۲ شهر رسیده‌است.

شیخی گفت: ۳.۸ برابر شدن روستاهای دارای گاز طبیعی و بهره‌مندی هفت شهر در استان از این امکان، نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به محرومیت‌زدایی است.

وی افزود: تا سال ۱۳۹۲ ضریب نفوذ گاز طبیعی در بین خانوارهای روستایی آذربایجان‌غربی ۳۲ درصد بود که امروزه این رقم به ۶۸ درصد رسیده‌است.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی در دست اجرا، ضریب نفوذ دسترسی به گاز در آذربایجان‌غربی به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد.

وی اظهار کرد: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید در ۶ سال گذشته ۸۶۱ روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شد که به‌طور متوسط بهره‌مندی سالانه ۱۴۴ روستا را نوید می‌دهد.

وی گفت: این در حالی است که از ابتدای فعالیت شرکت گاز در استان سالانه به طور متوسط نزدیک به ۹ روستا از نعمت گاز برخوردار می‌شد.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی ادامه داد: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، تعداد کل مشترکان گاز در استان حدود ۶۲۲ هزار مشترک بود در حالی‌که این رقم در حال حاضر به ۹۵۵ هزار مشترک رسیده که نشان‌دهنده بهره‌مندی حدود ۳۳۳ هزار مشترک در طول مدت ۶ سال فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم است.

شیخی گفت: در حال حاضر بهره‌مندی شهرنشینان آذربایجان‌غربی نیز از نعمت گاز طبیعی به ۹۹.۶ درصد رسیده است.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص با اشاره به اینکه اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه های زیربنایی استان از جمله گازرسانی روستایی بی‌نظیر است، گفت: این استان در گذشته یکی از مناطق کم‌برخوردار از نعمت گاز به‌شمار می‌رفت که رفته‌رفته این محرومیت جبران می‌شود.

محمدمهدی شهریاری افزود: با بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی روستایی در دست اجرا، شاخص بهره‌مندی استان از نعمت گاز به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد که در ابتدای اقدامات دولت تدبیر و امید برای گازرسانی به روستاها و شهرهای غیربرخوردار در استان رقم غیرقابل باوری تصور می‌شد.

وی بیان کرد: دولت برای گازرسانی به هر خانوار روستایی ۶ میلیون تومان هزینه می‌کند که این رقم در برخی نقاط آذربایجان‌غربی به دلیل کوهستان بودن منطقه به بیش از ۲۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

وی با اشاره به طرح‌های گازرسانی این استان، گفت: امروز ۴۹ روستای استان با چهار هزار و ۷۷۶ خانوار جمعیت و صرف بیش از ۴۶۰ میلیارد ریال هزینه از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شود.

شهریاری از هفت هزار کیلومتر احداث شبکه گاز در دولت تدبیر و امید در استان خبر داد و اضافه کرد: در ابتدای دولت برخورداری کمی در این حوزه داشتیم ولی این کمبود با تلاش‌های شبانه‌روزی جبران شده است.

اکبر مظاهری که یکی از روستاییان حاشیه دریاچه ارومیه است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تا پیش از دولت تدبیر و امید توجهی به برخورداری روستاییان به گاز شهری احساس نمی‌شد، گفت: در این دولت روستای ما که در حاشیه جاده ارومیه - مهاباد قرار دارد، از گاز طبیعی برخوردار شد که این امر ستودنی است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از گاز طبیعی یک نیاز اساسی در این برهه است، اشافه کرد: برای سال‌های طولانی روستاهای آذربایجان‌غربی حتی آنهایی که به شهر ارومیه نزدیک است، از این نعمت بی‌بهره مانده‌ بود.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در روستاها انجام و موجب کاهش مهاجرت روستاییان شد و حتی برخی از روستاییانی که به شهر ارومیه رفته بودند، در حال بازگشت به روستا هستند.

این روستایی حاشیه شهر ارومیه ادامه داد: نباید تصور کنیم که بدون امکانات می‌شود در روستاها زندگی کرد و باید برای ماندن روستاییان و ایجاد زمینه تولید، علاوه بر پوشش حداقل‌ها به دنبال توسعه امور زیرساختی و رفاهی برای روستاییان باشیم که این مهم در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته ولی امیدواریم میزان آن روز به روز بیشتر شود.

با توجه به راهبرد دولت تدبیر و امید در خصوص محرومیت‌زدایی، انتظارها برای افزایش روزافزون خدمات زیربنایی در آذربایجان‌غربی روز به روز بیشتر می‌شود و افتتاح طرح‌های عمرانی، خدماتی و تولیدی به ارزش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال در هفته دولت امسال، امیدها را برای تحقق این انتظار به‌حق بیشتر کرده است.

۲۰۹۳/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.