سعید کریمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال از مجموع ۱۱۶ هکتار از باغهای گیلاس این شهرستان به طور میانگین از هر هکتار بیش از پنج تُن محصول برداشت شد.

وی گیلاس محلی، مشهد و اصلاح شده فید و قرمز را از انواع ارقام محصول گیلاس تولیدی باغ‌های منطقه عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به تولید ارگانیک حصولات باغی در مهاباد و پرهیز باغداران از استفاده از انواع کود و سموم شیمیایی، گیلاس تولیدی این شهرستان عطر، بو و مزه دلچسب و رنگ زیبایی داشته و در بازار میوه طرفداران زیادی دارد.

وی اظهار داشت: گیلاس مهاباد دارای ارقام گوناگون از تکدانه سیاه و صورتی، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز، ارقام محلی زودرس و سایر ارقام بوده و در این میان ارقام خوشه ای و تکدانه سیاه بیشترین میزان سطح کشت را به خود اختصاص داده است. 

کریمی تاکید کرد: سال گذشته به علت سرمازدگی میزان تولید گیلاس در مهاباد به نصف کاهش یافت لذا ضروری است و بنابر این باغداران نسبت به بیمه کردن باغ‌ها و تقویت درختان با استفاده از کودها اقدام کنند.

کارشناس مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد با بیان اینکه گیلاس تولیدی این شهرستان پس از برداشت در بازارهای مصرف داخل و خارج شهرستان به فروش می رسد، بیان کرد: محصول گیلاس علاوه بر مصرف خام بخشی نیز فرآوری شده  وبرای تهیه آبمیوه به کارخانه‌های کنسانتره میوه فرستاده می‌شود.

وی بیان کرد: در این شهرستان بیش از ۸۷۷ هکتار باغ میوه‌های هسته‌دار شامل زردآلو، گیلاس، آلبالو، هلو و شلیل وجود دارد که تولید محصول در آنها به علت کاهش سرمازدگی افزایش قابل توجهی داشته است.  

گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به دلیل داشتن فلاونوئیدها دارای خواص درمانی برای بیماری های قلبی و رماتیسم و دردهای مفصلی است و موجب دفع سم از بدن می‌شود و در تقویت قلب، روده و معده و قوای فکری نقش مهمی دارد؛ ویتامین c این میوه چشمگیر بوده و به تصفیه خون و تسکین اعصاب منجر می‌شود. 
 
درخت گیلاس در مقایسه با سایر درختان میوه های هسته دار، به سرما مقاوم است و زودتر به مرحله برداشت می‌رسد؛ عمر اقتصادی یک درخت گیلاس در نمونه های مختلف متغیر بوده اما به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ سال ذکر شده است. 

برگ درخت گیلاس به صورت دم کرده برای درمان بیماری کلیه و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد و میوه آن در سلامت چشم، پوست، جلوگیری از پیری و کاهش وزن بسیار مؤثر است.

مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد باغی و کشاورزی یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در جنوب آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود.

۹۹۰۳/۳۰۲۰/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.