به گزارش ایرنا، اسمعیل کریم زاده روز پهارشنبه در جلسه زنجیره سیب درختی آذربایجان غربی افزود: از جمله مزایای استقرار این زنجیره برای کشاورزان، ایجاد اطمینان کامل از بازاریابی برای سیب تولیدی است؛ به گونه ای که حتی سیب صنعتی نیز بر روی دست کشاورزان نخواهد ماند.
وی با اشاره به تحول بزرگ ایجاد شده در استقلال تصمیم گیری و تشکیل زنجیره در استان، بیان کرد: این موضوع نقطه عطفی در بروز استعدادها و توانایی تلاشگران عرصه تولید و سازندگی محسوب می شود و باید در یک بدنه واحد برای راه اندازی آن تلاش شود.
کریم زاده با اعلام اینکه آذربایجان غربی در تولید سیب درختی مقام اول کشوری را دارد، ادامه داد: از جمله مشکلات اساسی در امر صادرات و حمل و نقل این محصول، کمبود کانتینرهای یخچال دار برای صادرات به کشورهای مقصد است و ایجاد این زنجیره در حل مشکلات مربوط به فروش محصولات نقش بسزایی خواهد داشت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه بسته بندی مطلوب و بهداشتی سیب صنعتی توسط باغداران و ممانعت از انباشت و خرید سیب صنعتی به صورت غیر بهداشتی در کنار جاده های استان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: سازمان تعاون روستایی نیز می تواند به عنوان کارگزار در این زمینه وارد عمل شود و در خرید و انباشت سیب صنعتی در مراکز خرید به صورت توافقی همکاری کند.
به گزارش ایرنا فراخوان عضوگیری برای ثبت شرکت سهامی خاص سیب آذربایجان غربی آغاز شده و سطح سهام سرمایه گذاری این زنجیره در حدود 10 میلیارد تومان است.
60 درصد از سهام این شرکت در اختیار تولیدکنندگان و 40 درصد در اختیار صادرکنندگان، صاحبان صنایع تبدیلی و تکمیلی و حمل و نقل قرار می گیرد.
آذربایجان غربی با تولید سالانه 1.2 میلیون تن سیب درختی دارای رتبه اول کشور در این زمینه می باشد؛ این استان هم اکنون 30 درصد از تولید 3.7 میلیون تنی سیب کشور را بر عهده دارد ولی از نظر بازار صادرات از سهم اندکی برخوردار است.
سال گذشته 300 هزار تن سیب صنعتی از قرار هر کیلوگرم نرخ تضمینی 280 تومان از کشاورزان استان خریداری شد.
پیش بینی می شود با توجه به کاهش میزان تولید امسال 150 هزار تن سیب درختی صنعتی در استان عرضه شود.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.