چهارمین جلسه علنی شورای شهر تبریز در حالی برگزار شد که از سه شنبه هفته قبل تصمیم بر این بود تا انتخاب شهردار در دستور جلسه این هفته قرار گیرد. . جلسه این هفته با 10 دقیقه تاخیر آغاز شد تا بار دیگر قانع شویم در جهان کمتر توسعه یافته زمان اهمیت چندان زیادی ندارد که البته از حق نگذریم شورای پنجم در مورد رعایت زمان شروع و پایان جلسات، نسبت به شورای قبلی عمکلرد بهتری از خود نشان داده اند هر چند طبق گفته رییس و نایب رییس در جلسه گذشته، این تاخیرها از وقت مردم است که صرف می شود.
طبق همان قرار قبلی اولین دستور جلسه شورا نیز انتخاب شهردار بود و طبق گفته دبیر شورا، بررسی یکی از نامه های ابلاغ شده از طرف فرمانداری و ارائه گزارش مالی از طرف سرپرست شهرداری موارد دیگری بود که شورای پنجم قصد داشت در این هفته به آن ها رسیدگی کند.
در مجموع برای دستور جلسه انتخاب شهردار به پیشنهاد اعضا و نایب رییس و موافقت رییس شورا تصمیم بر این شد تا اعضا با یکدیگر رای زنی کنند و سپس رای گیری صورت گیرد تا اگر بین پنج گزینه پیشنهادی که عبارتند از یک اهل سیاست قدیمی(میر علی اصغر الموسوی)، یک نظامی بازنشسته(مصطفی مولوی)، یک شهردار سابق(عباداله فتح الهی)، یک عضو شورای شهر سابق(ایرج شهین باهر) و یک مدیر شهرداری سابق(مهدی سلیمانپور)، کسی حد نصاب نصف به علاوه یک را بدست آورد شهردار شود و در غیر اینصورت دو نفر که بیشترین رای را داشتند برای هفته بعد دوباره بین آنها انتخاب صورت بگیرد. و چنین شد که اعضا هر کدام در دسته های دو نفره و چند نفره با یکدیگر و گاه تلفن به دست و به گوش، ظاهرا با بیرون از جمع شورا رای زنی می کردند تا خبرنگاران را که می خواستند نام کلیدار جدید این شهر را بشنوند و به سمع و نظر هم مردم برسانند. منتظر و مشتاق نگه دارند. بعد از حدود یک ساعت رایزنی که البته توافق، قرار بود نیم ساعت باشد، و ده دقیقه انتظار دوباره برای اینکه گفته شد شاید یکی از گزینه ها انصراف بدهد، اعضا به سر جای خود برگشتند تا رییس اعلام کند که بهتر است این مساله را فعلا مسکوت نگه داریم و بماند برای جلسات بعد. یک عضو دیگر شورا هم در توضیح این مسکوت ماندن گفت؛ ما در این تبادل نظر ها متوجه شدیم روی هیچ کدام از این پنج نفر اجماع کامل نداریم و شهردار می تواند نهایتا با هفت رای انتخاب شود. و چنین شد که باز هم شهردار انتخاب نشد.
حال سوال اینجاست اعضای شورای شهر که در طی چند ماه گذشته از زمان اعلام نتایج، با برگزاری جلسات متعدد علنی و اکثرا غیر علنی به اجماع نرسیده اند ظرف مدت نیم ساعت قرار بود چه نتیجه ای بگیرند و یا این که تنها در مقابله با انتقادات صورت گرفته مبنی بر علنی نبودن جلسات انتخاب شهردار و طولانی شدن پروسه این انتخاب، تنها خواسته اند گامی در راستای اعتماد سازی بردارند؟ و یا اینکه چرا شورای شهر می خواهد شهرداری با 13 رای انتخاب کند؟ سوالی که در سخنان یک عضو شورا هم مستتر بود به گفته این عضو شهردار 7 رایی با 13 رایی از نظر میزان اختیارات هیچ تفاوتی ندارد و تاکید روی این مساله جو مناسبی ایجاد نخواهد کرد. یک عضو دیگر شورا هم می گوید می خواهیم شهرداری با 13 رای انتخاب کنیم تا حمایت تمام شوراییان را داشته باشد و به طور مثال اگر گزینه من رای نیاورد شاید بعدها همواره در پی یافتن بدی های شهردار و خوبی ها و اثبات صحت نظر خود باشم و این در کار شهردار اختلال ایجاد خواهد کرد البته یک عضو دیگر شورا نیز در اظهار نظری جالب می گوید انتخاب شهردار با نصف به علاوه یک رای، شایسته کلانشهر تبریز نیست.
سول بعدی اینکه شوراییان که معتقدند در جلسات متعدد خود 27 شاخص برای انتخاب شهردار برگزیده اند چرا براساس شاخص هایشان گزینه های کلیددار این شهر را محک نمی زنند تا شاید انتخاب آسان تری داشته باشند؟ یک عضو در این باره اذعان می کند ما تا کنون به صورت جمعی گزینه های پیشنهادی برای انتخاب شهردار را با این شاخص ها نسنجیده ایم و اگر تک تک اعضا خودشان چنین کاری کرده باشند من اطلاعی ندارم.
در نهایت شوراییان با توجیه این که تا سه ماه برای انتخاب شهردار فرصت قانونی دارند و. بهتر است با طمانینه به بررسی گزینه ها بپردازند تا این که الان با عجله کسی را انتخاب کنند و 10 روز بعد پشیمان شوند به بررسی سایر موارد پرداختند. و ما ماندیم و سوال های متعدد که منظور شوراییان از عجله نکردن چه می تواند باشد در حالی شهرداری در یک بلاتکلیفی به سر می برد و حتی شوراییان در همین جلسه از برخی عزل و نصب ها در برخی مناطق شهرداری نیز انتقاد کرده و خواستند تا زمان انتخاب شهردار دست نگه داشته شود؟ و یک عضو دیگر شورا نیز در مصاحبه خود گفته است تنها خدماتی که اکنون شهرداری صورت می دهد گردآوری زباله هاست.
دریافت و انتشار: عزیزی راد
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.