به گزارش ایرنا، مجتبی جلیل زاده روز دوشنبه در جریان بازدید از آغاز این طرح افزود: نزولات آسمانی همراه با اقدام های دولت تدبیر و امید، جان تازه به دریاچه ارومیه داده و امید برای احیای کامل آن بیشتر شده است.
وی با اشاره به اینکه از سال 1394 شمسی تا کنون و برای احیای داریچه ارومیه، 50 میلیون مترمکعب آب از سد قلعه چای رهاسازی شده خاطرنشان کرد: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پائین‌ دست سد قلعه چای تحت ‌تاثیر قرار خواهند گرفت و از همین‌ رو مردم محلی در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه خودداری کنند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کشاورزان نگران حق آبه خود نباشند و باید حقابه دریاچه ارومیه را به رسمیت بشناسند ،اظهارکرد: حق آبه کشاورزانی که از سد قلعه چای عجب شیر برای آبیاری باغ ها و زمین های کشاورزی خود استفاده می کنند، در زمان قانونی تامین خواهد شد.
میزان ذخیره آب سد قلعه چای عجب شیر 40 میلیون متر مکعب است که با بارش باران در این شهرستان از اول سال آبی جدید، سرریز شده است.
سد قلعه چای عجب شیر در 22 کیلومتری این شهرستان واقع و در سال 87 به بهره برداری رسیده است و آب 7هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی شهرستان عجب شیر از این سد تامین می شود.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، این دریاچه که بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان به شمار می رود، احیا آن مورد توجه جدی دولت قرار گرفت و مقرر شد که برنامه ویژه برای احیای آن تدوین و تصویب شود.
پس از تلاش کارشناسان و مسئولان مرتبط، 27 طرح اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه به تصویب هیات وزیران رسید که یکی از آنها، رها کردن آب سدهای اقماری به سمت دریاچه ارومیه بود.
شهرستان عجب شیر با حدود 85 هزار نفر جمعیت در98 کیلومتری جنوب غربی تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: شهرام ناعم وند ** انتشار دهنده: عیسی عطاپور**
3077/7485
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.