به گزارش ایرنا، جلال رحیم زاده روز پنجشنبه در بازدید از مزارع گندم، جو و نخود طرح ایکاردا، افزود: دربرنامه مدیریت مزرعه و درحوزه مبارزه با آفت سن و علف‌های هرز در این شهرستان، 32 کارشناس کشاورزی درمراکز هشتگان هشهرستان و 4 گروه گیاه پزشکی بخش خصوصی فعالیت می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی میانه با اشاره به اینکه، سن گندم ‌مهم‌ترین ‌آفت ‌غلات در ایران ‌و کشورهای‌ منطقه‌ به شمار می‌رود، گفت: اهمیت ‌این ‌آفت‌ به قدری ‌است‌ که ‌در زمان‌ های ‌قدیم ‌موجب قحطی‌ و مرگ ‌و میر در مناطق‌غربی ‌و مرکزی‌ ایران‌ می‌شد.
وی اضافه کرد: با وجود تمام ‌پیشرفت‌های‌ حاصله ‌در زمینه ‌کنترل‌ آفات‌، سن‌ در اکثر مناطق‌ کشت‌ گندم‌ هنوز هم‌ یک‌ آفت‌ خطرناک ‌محسوب می شود.
وی گفت: یکی دیگر از آفت‌هایی که مزارع غلات را تهدید می‌کند، علف‌های هرز است که امسال به واسطه نزولات آسمانی مناسب، رشد این نوع از گیاهان بسیار زیاد است.
وی به تشکیل کلاس‌های آموزشی و توجیهی در مناطق آلوده شهرستان اشاره کرد و افزود: این مناطق در سال‌های اخیر درگیر ریزش سن بوده‌اند که تاکنون با وجود شرایط جوی نامناسب برای مبارزه با آفات اقدام به سم‌پاشی شده است.
رحیم زاده گفت: در مراحل مختلف مقابله با آفات سن و علف هرز، پیش‌بینی می‌شود که 30 تا 35 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سم‌پاشی شود.
وی افزود: باتوجه به احتمال طغیان این آفت در برخی مناطق شهرستان، کشاورزان منطقه باید با هماهنگی ماموران و مروجین جهادکشاورزی هرچه سریع‌تر نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.
همچنین از زنبورداران منطقه خواست درفصل سمپاشی مراقبت لازم را برای جلوگیری از آلودگی کندو ها انجام دهند.
مدیرجهادکشاورزی میانه به بارندگی‌های مطلوب درسال زراعی جاری سطح شهرستان میانه اشاره کرد و گفت: متوسط بارندگی سال زراعی گذشته 257 میلی‌متر بود که امسال با90 میلی‌متر افزایش به 348میلی‌متر رسیده است.
رحیم زاده بابیان اینکه آفت سن از آفت‌های خسارت‌زایی است که شهرستان میانه همواره درمعرض تهدید آن است، افزود: مقابله و پیشگیری با این آفت درمراحل اولیه بسیارآسان است، امادرصورت درگیرشدن مزرعه با آین آفت، محصول ازلحاظ کمی وکیفی دچار افت غیرقابل جبرانی می‌شود.
وی اعلام کرد: یکهزار و 17 دستگاه ادوات سم‌پاشی برای مبارزه با آفات آماده شده است.
وی بابیان اینکه بیش از 84 هزارهکتار از زمین‌های کشاورزی میانه زیرکشت گندم رفته است از پیش‌بینی برداشت 120 تا 130 هزارتن گندم از این سطح خبر داد.
7231/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.