به‌ گزارش ‌سه شنبه ایرنا، مسعود تجریشی در نشست خبری تشریح مهم‌ترین اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در حال‌ حاضر دریاچه ارومیه 2104 کیلومتر وسعت دارد، اظهار کرد: این‌ در حالیست که وسعت دریاچه ارومیه در سال گذشته 1747 کیلومتر بود، بنابراین 350 کیلومتر مربع بر وسعت دریاچه افزایش یافته است.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: در حال‌ حاضر حجم آب دریاچه ارومیه یک میلیارد و 670 میلیون متر مکعب است، در حالی که سال گذشته حجم آب این دریاچه یک میلیارد و 80 میلیون متر مکعب ثبت شده بود.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به این که از سال 1372 تا 1392 روند تغییرات تراز دریاچه ارومیه قابل توجه بوده است، تشریح کرد: طی این دوره 20 ساله هر سال 35 تا 45 سانتیمتر دریاچه ارومیه کاهش تراز داشته است.
وی ادامه داد: در بازه سال‌های 85 تا 89 میانگین بارش حوضه دریاچه ارومیه 328 میلیمتر بود و تراز دریاچه ارومیه به حد قابل توجهی (یک و نیم متر) افت داشت؛ همچنین در دوره سال‌های 89 تا 92 حوضه آبریز دریاچه ارومیه 300 میلیمتر بارش دریافت کرد و همچنان با افت تراز مواجه بود، بنابراین اگر اقدامی برای تثبیت وضع موجود دریاچه ارومیه صورت نمی گرفت، مسلما افت تراز آب دریاچه ارومیه حداقل تا 1.2 متر اتفاق می‌افتاد.
وی با تاکید بر این که طی پنج سال گذشته با کاهش تراز و سطح دریاچه ارومیه روبرو نبوده‌ایم، گفت‌: اگر اقدامی برای احیای دریاچه ارومیه صورت نمی‌گرفت، به‌طور قطع آب بیشتری در این دریاچه از دست می دادیم؛ دریاچه ارومیه تنها دریاچه دنیا است که در مراحل احیا نسبت به سال قبل به وضعیت تثبیت رسیده است و حتی حد تراز بیشتر شده است.
عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین با اشاره به منابع مالی اختصاص یافته برای احیای دریاچه ارومیه یادآوری کرد: تاکنون 3000 میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی به منظور انجام عملیات مختلف در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اختصاص داده شده است؛ امسال خوشبختانه با وجود وضعیت مالی نامناسب در کشور 500 میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی برای این منظور اختصاص یافت.
تجریشی افزود: عمده منابع اختصاص یافته به دریاچه ارومیه از محل ماده «10» و «12» تامین شده و 1170 میلیارد تومان از محل ماده «10» و «12»، 1580 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و 215 میلیارد تومان از طریق بودجه سنواتی دستگاه‌های اجرایی به احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده است.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به این که پروژه‌ انتقال آب از سد کانسیب به دریاچه ارومیه 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: تاکنون بیش از 35 کیلومتر تونل ایجاد و برای اجرای این پروژه‌ 1250 میلیارد تومان هزینه شده است؛ البته 710 میلیارد تومان دیگر از بودجه مورد نیاز این پروژه‌ باقی‌ مانده است، در نتیجه‌ تکمیل این پروژه‌ بیش از 600 میلیون متر مکعب آب از ابتدای سال 99 به دریاچه ارومیه می‌رسد.
وی اضافه کرد: پروژه‌ انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه و ساخت تونل مربوط به این پروژه‌ نیز 74 درصد پیشرفت داشته است و تا ابتدای سال 98 از طریق این کانال 95 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
تجریشی با اشاره به این که پساب تصفیه شده 19 تصفیه خانه باید به دریاچه ارومیه برسد، اظهار کرد: عملیات مربوط به تصفیه خانه ارومیه تا 85 درصد و بخش مایع تصفیه خانه تبریز نیز 65 درصد پیشرفت کرده است. وی تشریح کرد: تاکنون 364 میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است و طبق برنامه از فروردین 98 ،100 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد؛ همچنین تا سال 1400 این عدد به بالای 300 میلیون متر مکعب می‌رسد.
وی همچنین با اشاره به این که تاکنون 93 میلیارد تومان برای توسعه شبکه‌های فرعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه هزینه شده است، گفت‌: از طریق این طرح 100 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه می‌رسد و این امکان وجود دارد که تا سال 1400 میزان انتقال آب به دریاچه ارومیه از طریق اجرای این طرح به 200 میلیون متر مکعب برسد.
وی گفت: افزون بر این طرح سردهنه سازی در رودخانه‌ها در حال‌ انجام است، به‌طوری که از سال گذشته 200 شق را شناسایی و 34 میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه کرده‌ایم؛ خوشبختانه پیشرفت فیزیکی خوبی در این زمینه حاصل شده است که باعث می‌شود برداشت از رودخانه‌های اصلی به‌طور کنترل شده صورت بگیرد و این طرح می‌تواند 100 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه منتقل کند.
تجریشی اظهار کرد: برای طرح مرمت و بازسازی تاسیسات 41 میلیارد تومان هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1401 صد میلیون متر مکعب آب از این طریق به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود؛ به طور کلی برآورد می‌شود که تا سال 1401 از طریق پروژه‌های سخت افزاری از قبیل سد و کانال یک میلیارد و 308 میلیون متر مکعب آب جدید وارد دریاچه ارومیه شود.
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.