به گزارش ایرنا ، محمود زمانی قمی روز سه شنبه در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی با موضوع بررسی مشکلات صنعت آجر استان گفت: صنعتگران بخش آجر خیلی منطقی ، حل مشکلات را دنبال می کنند و مسئولان استان باید بصورت جدی به حل آن کمک کنند.
وی افزود: اقتصاد کشور هم اکنون به صورت 85 تا 80 درصد توسط دولت و 15 تا 20 درصد توسط بخش دولتی و شبه دولتی اداره می شود در حالی که موفقیت اقتصاد کشور در گروه بر عکس شدن این موقعیت است.
استاندار یزد تأکید کرد: باید به این باور برسیم که در شرایط جنگ اقتصادی، بخش خصوصی نجات دهنده کشور است و دولتی ها ، بنگاهداران خوبی نیستند و باید اقتصاد با مدیریت درست صنعت و حرکت به سمت خصوصی سازی ، متحول شود.
وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت ارشد استان ، محدودیت های صنعتگران بویژه در صنعت آجر را بخوبی می شناسد ، ادامه داد: یکسری از این مشکلات در داخل استان قابل حل است و دستگاههای خدمات رسان باید نهایت همکاری را داشته باشند.
رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی یزد کاهش فشارهای مالیاتی بر طبقه متوسط و کارآفرینان را یادآور شد و گفت: کشورهای توسعه یافته و موفق همواره دو بحث کلیدی عدم فشار مالیاتی به طبقه متوسط و کارآفرینان و نیز کمک به وارد بازار کار شدن آنها را به صورت جدی در دستور کار داشته اند.
زمانی قمی با تأکید بر لزوم افزایش مشورت با اهل فن و پژوهش از سوی صنعتگران بخش آجر افزود: برای حل مشکلات این بخش ، فعالیت 2 کمیته نوسازی تجهیزات و استفاده از تکنولوژی های نو و نیز کمیته برنامه ریزی برای حفظ اشتغال واحدهای فعال و تلاش برای احیای واحدهای تعطیل شده با مسئولیت سازمان صنعت ضروری است.
وی تأکید کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا 95 واحد آجر که با ظرفیت 40 درصد فعالیت می کنند بتوانند با ظرفیت بیشتر کار کرده و زمینه فعال شدن مابقی واحدهای تعطیل نیز فراهم شود.
استاندار یزد ادامه داد: با توجه به اینکه مشکلات صنعت آجر دستی با مدرن متفاوت است به همین دلیل فرماندار یزد باید مشکلات فخاران را به صورت جداگانه و با توجه به تفاوت مشکلات هر بخش ، بررسی کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد هم در این جلسه تأکید کرد: صنعت آجر باید بتواند به منظور توسعه و رشد و داشتن آینده روشن به سمت تکنولوژی های مدرن گام بردارد.
محسن صادقیان افزود: به منظور حمایت از صنعت بومی آجر به عنوان یکی از مصالح داخل استان ، استفاده از کامپوزیت در یزد ممنوع شده و در چند ماه اخیر تلاشهای خوبی در این خصوص انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه دبیرخانه مبحث پنج و مقررات ملی ساختمان در یزد مستقر است ، تصریح کرد: این بخش می تواند با تلاش های اداره کل راه و شهرسازی زمینه ساز تحولات خوبی در حمایت از صنعت آجر و مصالح ساختمانی بومی یزد باشد.
معاون استاندار یزد ، تغییر در ساختار آجر برای استفاده از بافت قدیمی و تاریخی و لزوم آموزشهای حرفه ای بناهای استان را خواستار شد و گفت: رونق صنعت آجر مستلزم رونق بخش ساخت و ساز و ساختمان ساز یاست که امیدواریم محقق شود.
در این جلسه اعلام شد که یزد بعد از استان اصفهان، بزرگترین قطب صنعتی تولید آجر کشور است که بیش از 180 مجوز تأسیس و بیش از 160 پروانه بهره برداری دارد.
از این تعداد واحد دارای پروانه ، 95 واحد با تولید 40 درصد ظرفیت اسمی کار می کنند و مابقی واحدها تعطیل شده است.
هم اکنون یکهزار و 500 نفر به صورت مستقیم و چهار هزار و 500 نفر هم به صورت غیرمستقیم در این صنعت در استان اشتغال دارند.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.