حجت الاسلام رحیم نوبهار، چهارشنبه شب در سومین سلسله نشست های ماهیانه خانه فرهنگ صدوقی با عنوان شب یزد به موضوع بررسی حقوق گردشگران غیرمسلمان پرداخت و افزود: اسلام به صورت جدی ، فعال و گسترده به غیر مسلمانان با هر مکتبی و آیینی عنایت ویژه دارد.
وی ادامه داد: نوع نگاه دین و آموزه های مکتب اسلام همگی بر رفت و آمد ، گفت و گو ، ارتباط درست ، منطقی و قوی با غیر مسلمانان و تعامل سازنده در راستای معرفی و تشویق و دعوت دیگران به سوی مکتب اسلام است.
مدرس حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران تصریح کرد: اسلام هویت خود را در تعامل و گفت و گو با دیگران می داند و در این خصوص آیات زیادی وجود دارد که همه نشان دهنده تعامل و توجه به سایر مکاتب الهی است .
نوبهار اظهار کرد: هویتی از ما صحیح و قابل پذیرش است که هدف آن تعامل ، توجه ، گفت و گو و ارزش نهادن به عقاید و دیدگاه های دیگران و سایر مکاتب و ادیان است ، چون کسب هویت در ستیزه جویی با دیگران بدست نمی آید.
وی یادآور شد: ما خیلی کوتاهی کردیم که بعضا نمی توانیم چهره حقیقی دین و مکتب الهی خود را به دیگران به درستی و زیبایی در سطح عالم و به ملت های دیگر معرفی کنیم در حالی که باید در این خصوص بیش از گذشته اقدام های اساسی انجام شود.
نوبهار بیان کرد: داشتن حالت انقباظی در مقابل دیگران و ادیان و فضا را محدود دیدن بدون شک با آموزه های دینی ما فاصله دارد و باید با فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی در راستای معرفی چهره حقیقی و صحیح اسلام فعالیت به عمل آید.
وی یادآورشد: بر اساس آموزه های دینی همه ما یک امت هستیم و قدرت در دنیای کنونی در رفت و آمدها و تعامل با دیگران حاصل می شود، بنابراین باید از فرصت های موجود در معرفی درست مکتب حیات بخش اسلام استفاده کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: توجه به مسائل مختلف گردشگران غیرمسلمان و رعایت حقوق آنها در ابعاد مختلف به عنوان یک وظیفه انسانی و دینی باید همواره مدنظر متولیان قرار گیرد.
نوبهار افزود: گردشگران دارای حقوق های مختلفی هستند که باید زمینه های تحقق آن در کشور با همکاری بخش های مختلف فراهم شود که قطعا نقش مهمی در معرفی ارزش های انسانی و دینی ملت و جامعه ما به دیگران خواهد داشت.
خانه فرهنگ صدوقی تحت عنوان شب یزد ، نشست های ماهیانه را در 2 حوزه فرهنگی و اجتماعی با محور استان یزد در آخرین چهارشنبه هر ماه برگزار می کند.
تاکنون 2 نشست شب یزد با عنوان « تعامل جهانی» با حضور احمد مسجد جامعی عضو شواری شهر تهران و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، « یزد و مساله شهر در ایران معاصر» با حضور دکتر فاضلی از استادان دانشگاه های تهران برگزار شده است.
در سومین نشست یادشده جمعی از فعالان فرهنگی و استادان دانشگاه های یزد حضور داشتند.
حجت الاسلام نوبهار، از استادان حقوق دانشگاه شهید بهشتی است که آثار و تالیفات متعددی در حوزه حقوق و مباحث دینی دارد.
او اخیرا کتابی با عنوان حقوق جهانگردان غیرمسلمان در کشور های اسلامی تالیف کرده است.
7536/ 2047/ خبرنگار:کاظم سبحان زاده**انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.