رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: آموزش رایگان دوره حصیربافی ویژه بانوان با هدف ایجاد اشتغال خانگی و با شرکت 20 نفر برای 2هفته آغاز شد‌.
لیلی رنجبر به خبرنگار ایرنا افزود: پس از آزمون عملی به هنر آموزان گواهی آموزشی مهارت حصیر بافی اعطا می شود.
همچنین یکی از بانوان شرکت کننده در این دوره آموزشی، به ایرنا گفت: حصیر بافی از دیرباز در بافق رواج داشت و محصولات حصیری مورد نیاز استان یزد در این شهرستان تولید می شد.
معصومه رنجبر، افزود: امروز نگاه مردم و هنرمندان به این صنعت تغییر کرد و به عنوان یک شغل به آن نگاه می شود و محصولات آن نیز بازار خوبی دارد.
وی ادامه داد: اگر بازار صنایع حصیری در استان و کشور گسترش پیدا کند، بافق به عنوان مهمترین منطقه نخل خیز استان یزد ، قادر است با ایجاد کارگاه های کوچک و بزرگ، محصولات مورد نیاز مشتریان را تولید کند.
رنجبر، به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اشاره کرد و افزود: ایجاد کارگاه های حصیر بافی، بدون هزینه است، هنرمندان این عرصه می توانند با هزینه اندک، در یکی از اتاق های منزل کارگاه ایجاد و محصولاتی تولید و روانه بازار کنند که خود شاغل و کار آفرین باشند.
حصیربافی یکی از هنرهای اصیل و سنتی بافق است که افزون بر 250 نفر در این حوزه اشتغال دارند و وسعت نخلستان های منطقه بیش از 2.5 هزار هکتار است.
شاخ و برگ، و الیاف تنه درخت خرما مواد اولیه ای است که در صنعت حصیر بافی کاربرد زیاد دارد.
زیر انداز حصیری ،لیف، اسکاچ، پادری، بادبزن اسمی و معمولی،جارو، کلاه، سجاده، سفره و انواع ظرف حصیری و سبد از مهمترین صنایع دستی و حصیری بافق است.
باد بزن اسمی به سفارش مشتری تهیه و نام مورد نظر بر روی آن بافته و با رنگ آمیزی برجسته سازی می شود.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری شرق یزد قرار دارد.

**
همزمان با سوم بهمن ماه، سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار از پرستاران بیمارستان امام جعفر صادق (ع) میبد به همت شهرداری و شورای شهر تجلیل شد.
محمود اسد زاده، شهردار میبد و اعضای شورای شهر با اهدا گل به پرستاران در محل کار از خدمات این قشر زحمتکش تجلیل کردند.
همچنین تعدادی از دانش آموزان میبد که والدین آنها در حرفه پرستاری فعالیت دارند، با حضور در بیماستان و اهدا گل از تلاش آنها قدردانی کردند، دانش آموزان با حضور در بخش اطفال اشعاری را در ستایش از مقام والای پرستار قرائت کردند.
7543 /6197 / 2047 خبرنگاران : اصغر عسکری** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.