جلسات پیش از شروع عملیات پشت سر هم تشکیل می شد. طرح ها و برنامه ریزی ها انجام می شد. مهتابی بودن آسمان و شنی بودن زمین دو موضوعی بود که ذهن ها را دچار تشویش کرده بود اما مهدی باکری نظر دیگری داشت.

به گزارش خبرنگار جماران، مسلم بن عقیل نام عملیات نیمه گسترده نظامی ای است که با فرماندهی مشترک ارتش و سپاه پاسداران در منطقه سومار و به مدت هفت روز اجرا شد. این عملیات که از روز نهم مهرماه آغاز شده بود در پانزدهم مهر ماه سال 61 به پایان رسید.

قرارگاه نجف اشرف فرماندهی این عملیات را عهده دار بود و با هدف آزادسازی چندین ارتفاع مرزی، انهدام نیروهای ارتش عراق و تصرف ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی اجرا شد. 

عملیات ضربتی آفندی پرتوان که با هدف تصرف ارتفاعات «کهنه‌ریگ» و «گیسکه» و تسلط بر تنگه سومار و پس از آن در صورت امکان، رسیدن به شهر «مندلی» طراحی شد و 9 مهر ماه 1361، یعنی 64 روز بعد از پایان عملیات رمضان، با رمز یا اباالفضل‌العباس(ع) آغاز شد. رزمندگان ایرانی طی دو، سه روز با سرعتی شگفت‌ انگیز به تمام اهداف از پیش تعیین‌شده دست پیدا کردند. رژیم صدام که با تبلیغات فراوان درباره امنیت کامل بغداد، در تدارک برگزاری اجلاس جنبش عدم‌ تعهد در این شهر بود، برای بازپس‌گیری مناطق ازدست‌رفته و بستن راه نفوذ ایران به حریم پایتخت عراق، طی حدود 10 روز، بیش از 30 بار اقدام به ضدحمله کرد، هرچند موفق شد ارتفاع سلمان‌کشته را، که البته ارتفاع سوق‌الجیشی‌ای هم بود، پس بگیرد اما سایر مناطق در دست ایران باقی ماند و حالا میان رزمندگان ایرانی و پایتخت عراق، مسیری حدوداً 100کیلومتری قرار داشت که از دشت مسطح بغداد می‌گذشت و جاده مندلی به بغداد کاملاً در تیررس بود. صدام که سه ماه بود درباره بستن راه ایرانیان به‌سمت بصره، با سرمستی تبلیغات می‌کرد، حالا آنان را روبه‌روی بغداد می‌دید.

از طرف دیگر حدود 100 روز قبل از عملیات مسلم، خلبان شهید عباس دوران، عملیات شهادت‌طلبانه تاریخی‌ اش را در بغداد انجام داد و کشورهای عضو جنبش عدم‌ تعهد را برای برگزاری اجلاس دوره‌ ای این جنبش در بغداد، مردد کرد. وقتی حاج‌ همت، فرمانده ارشد عملیات مسلم، در میانه عملیات، خبرنگاران رسانه‌ های خارجی را که به منطقه عملیاتی مسلم دعوت شده بودند، با خودش به سنگر دیدگاه مشرف بر مندلی برد و جاده مندلی ـ بغداد را به تک‌تک آنها نشان داد، تردید‌ها درباره امنیت بغداد به پایان رسید و محل اجلاس از بغداد به دهلی‌نو منتقل شد که ضربه هولناکی به حیثیت صدام بود.

 

آقامهدی قبل از شروع عملیات مسلم‌ بن‌ عقیل در یکی از جلسات بررسی منطقه و طرح‌ ریزی برای عملیات، در جواب سؤال فرماندهان در مورد تأثیر مهتابی بودن شب و شنی بودن زمین بر لو رفتن عملیات، گفت: «ان‌ شاء الله خداوند ماه را با ابرها تنظیم خواهد کرد.»

در روز عملیات نصرت‌ الهی و امداد غیبی در آن فضای وهم آلود نازل شد. و در زمانی بسیار کوتاه ابرهای سیاهی بر آسمان و بالای سر رزمندگان دلاورِ تیپ ۳۱ عاشورا پدیدار شد. باراش باران صدایِ حرکتِ رزمندگان روی سنگ‌ریزه‌ها و شن‌ها را خنثی کرد و در دل‌ های آن‌ها آرامش و سکینه ایجاد کرد...

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.