شاهپور علائی مقدم، در حاشیه نشست شورای عشایر شهرستان ابرکوه سه شنبه شب به ایرنا، افزود: این میزان تولید (25درصد گوشت قرمز) نمونه ای از مصادیق بهره وری در اجرای تحقق اصول اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است.
وی جمعیت عشایری ایران را یک میلیون و 200 هزار نفر از طوایف، ایل و تیره های مختلف از جمله شاهسون، بختیاری، کرمانج و ...ذکر کرد که به گفته علائی مقدم در 15 هزار سامانه عشایری زندگی می کنند و 24 میلیون راس دام سبک( 28 درصد) را در اختیار دارند.
وی با بیان اینکه از 84 میلیون هکتار مراتع ایران، 34 میلیون هکتار آن در اختیار عشایر است ، ادامه داد: آنها 1.8 درصد جمعیت حدود 80میلیونی کشور را تشکیل می دهند.
به گفته قائم مقام سازمان امور عشایری 40 درصد صادرات فرش دستباف و 35 درصد تولید صنایع ‌دستی نتیجه تلاش این قشر است، آنها در بخش صنایع تبدیلی و گردشگری فعالیت های خوبی داشته و دارند.
علائی مقدم یادآور شدد: با حمایت دولت و اختصاص تسهیلات ارزان قیمت در سال 96 و نیز سال آینده 10 هزار میلیارد ریال وام کم بهره و با بازپرداخت طولانی و ضمانت آسان به عشایر پرداخت خواهد شد.
به گفته وی ، مهم ترین این برنامه ها تکمیل زنجیره های تولید گوشت قرمز، فرآورده های لبنی ، توسعه باغ در اراضی شیب دار ، گردشگری ، صنایع تبدیلی و فراوری، کشت گیاهان دارویی ،بوم گردی ، راه‌ اندازی شرکت‌های فنی مهندسی و پشتیبانی عشایری است.
وی یادآور شد: تلاش داریم، میانگین درآمد سرانه عشایر از 11میلیون ریال به 25 میلیون ریال افزایش یابد که این مهم با استفاده از دانش بومی عشایر و تلفیقی از علم و تحقیقات و انتقال یافته های پزوهشی به جامعه عشایری محقق خواهد شد.
قائم مقام سازمان امور عشایری در ادامه با بیان اینکه جامعه عشایری 10هزار شهید تقدیم نظام کرده است، گفت: حضور فعال عشایر در استان های مرزی در تامین امنیت بسیار تاثیرگذار و ستودنی است.
علائی مقدم وظیفه این نهاد را ارایه خدمات و پشتیبانی از جامعه عشایری دانست و افزود: آنها با به کارگیری راهبرد کوچ در امتداد اقلیم،در حقیقت به دنبال آب مجازی یعنی علوفه هستند و در مواجه با خشکسالی بعضا همراه خانواده ،دام ها و لوازم زندگی کیلو مترها راه را در مسیر ییلاق و قشلاق طی می کنند.
وی بیان کرد: با توجه به تنوع اقلیم ، تامین بودجه بلاعوض برای ارایه خدمات به عشایر در ایل راه ها، تهیه و تدارک انرژی های نو ، ارتقای بهداشت و سلامت خانوارهای عشایری می تواند از جمله مهم ترین اقدامات برای رفع مشکلات باشد.
علائی مقدم با اشاره به تخصیص 70 درصد مالیات بر ارزش افزوده به جوامع شهری و 30 درصد به جامعه روستایی و عشایری بر اساس ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه ، عنوان کرد: با پیگیری‌های این سازمان و فراکسیون عشایری مجلس، این قشر هم در سهم 30 درصدی روستاها شریک می‌ شوند، طوریکه پنج هزار میلیارد ریال از درآمد یادشده به بخش عشایری اختصاص دارد.
وی ادامه داد: تاکنون به ترتیب چهار میلیارد ریال و یک میلیارد و 600 میلیون ریال بابت مالیات بر ارزش افزوده به خاتم و ابرکوه اختصاص دارد که با کمک فرمانداران این 2شهرستان 60 درصد آن به عشایر اختصاص یافت.
قائم مقام سازمان امور عشایری در ارتباط با جبران خسارت ناشی از خشکسالی ، یادآور شد: در سال های 95 و 96 با مصوبه هیات وزیران وام کم بهره با سود 6درصد به مبلغ چهار میلیارد ریال با بازپرداخت 6 ساله از محل اعتبار مدیریت بحران برای عشایر تصویب شده است.
این مسئول اضافه کرد: پارسال سهم استان از محل تسهیلات کم‌ بهره به نسبت جمعیت عشایر و دام‌ 2میلیارد و 700میلیون ریال بود که 100درصد آن جذب شد و انتظار می رود، 100درصد وام سال جاری که هفت میلیارد و 700 میلیون ریال است، جذب شود.
علائی مقدم به اختصاص 1.5میلیارد دلار وام از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق مرزی، روستاها و مناطق عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت اشاره کرد و گفت: این لایحه توسط دولت به مجلس ارائه و تصویب شد و سهم عشایر از این مبلغ 6هزار میلیارد ریال است که 100 میلیارد ریال آن به یزد اختصاص دارد.
قائم مقام سازمان امور عشایری همچنین به اختصاص یک میلیارد ریال برای آبرسانی ، سه میلیارد ریال از محل اوراق اسناد خزانه اسلامی به مجتمع دامپروری 60 واحدی هارونی ابرکوه اشاره کرد و یادآور شد: با اجرای این مجتمع 600 فرصت شغلی پایدار و هزار و 200 شغل موقت و غیرمستقیم برای عشایر منطقه ایجاد خواهد شد.
وی در همین حال خواهان مساعدت محمود زمانی قمی استاندار یزد و دیگر مسئولان برای تامین نیرو و اختصاص اعتبار لازم برای پشتیبانی عشایر و آبرسانی شد.
همچنین حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی، امام جمعه ابرکوه در شورای عشایر شهرستان خواهان حمایت عملی از عشایر که شیوه زندگی سنتی دارند، شد.
وی اظهار امیدواری کرد که با حضور مسئولان سازمان اموری عشایری مشکلات این قشر که نقش خوبی در تولید فراورده های دامی و صنایع دستی دارند، رفع شود.
همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه این شهرستان جایگاه خاصی در تولید محصولات دامی استان دارد، گفت: در اثر تداوم 2دهه پدیده خشکسالی،بیشترین خسارت وارده مربوط به کشاورزان و دامداران است.
مهدی غیب الهی جمعیت عشایری ابرکوه را 450 خانوار ذکر کرد که بیشتر در مناطق هارونی، اسدآباد، مهرآباد، بداف، ده عرب و فراغه زندگی می کنند.
وی اظهارکرد: عشایر این شهرستان سالیانه 50 تن گوشت قرمز و انواع لبنیات تولید می کنند.
وی با توجه به تداوم خشکسالی خواستار تامین بودجه لازم برای حفر 2حلقه چاه برای استفاده از دام های عشایر منطقه و زیرساخت های لازم در مناطق عشایری شد.
در این نشست ، احمدکرم نژاد و عشرت افشار به عنوان نماینده جامعه عشایر ابرکوه برخی مشکل و نیاز‌های این جامعه را بیان کردند.
قائم مقام سازمان امور عشایری روز سه شنبه در سفر به ابرکوه از منطقه عشایری هارونی ابرکوه ، دیدن کرد.
مرکز شهرستان 51 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/2047/ خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.