محمدکاظمی نسب روز چهارشنبه به مناسبت روز درخت کاری در گفت وگو باخبرنگار ایرنا افزود: درخت سرو 4500ساله ابرکوه یکی از نمادهای آثار طبیعی جهان است و چاپ تصاویری از آن روی اسکناس یا لباس گروه‌های ورزشی پیشنهاد می شود.
یکی از 136 اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شهرستان ابرکوه که در فهرست میراث ملی نیز ثبت‌ شده ، درخت سرو 4500 ساله‌ای است که به دلیل قدمت و اهمیت این اثر ، ثبت جهانی آن ضروری به نظر می‌رسد.
این‌گونه گیاهی که از قدیمیترین موجودات زنده جهان محسوب می‌شود، با گذشت 45 قرن همچنان شاداب و سرسبز است و در عرصه بیابانی استان یزد، مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت‌زده کرده است.
سرو ابرکوه از مهمترین جاذبه‌های طبیعی استان یزد است و در طول سال به ‌خصوص در تعطیلات نوروزی و تابستان مسافران و گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور از این جاذبه طبیعی دیدن می‌کنند.
الکساندر روی دانشمند روسی عمر این درخت را چهار تا چهار هزار و 500 سال تخمین زده است.
روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی(15الی 21اسفندماه) مناسبتی است که می‌توان در آن توجه مسئولان و مردم را به جاذبه‌های طبیعی و به‌خصوص حفاظت از جاذبه‌های کهنی مانند سرو 4500ساله ابرکوه جلب کرد.
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری که 29 بهمن‌ماه امسال به ابرکوه سفرکرده بود به ایرنا گفت: درخت سرو 4500 ساله ابرکوه قابلیت ثبت جهانی را دارد و سال آینده ثبت جهانی راه ‌آهن شمال به جنوب کشور در دستور کار است و سرو ابرکوه در موقع خود ثبت جهانی خواهد شد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور همچنین در 14 بهمن ‌ماه سال گذشته که به ابرکوه سفر کرده بود، در جریان بازدید از سرو کهن‌سال این شهر با تبیین قابلیت‌های ثبت جهانی این جاذبه طبیعی، به خبرنگار ایرنا گفت : برای ثبت جهانی آثار کشورها، سهمیه مشخص‌شده که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو) آن را تعیین می‌کند، اما در عین ‌حال برای ثبت جهانی این اثر طبیعی تلاش خواهد شد.
علی‌اصغر مونسان افزود: ثبت این درخت در فهرست آثار جهانی با توجه به قدمت آن علاوه بر مزایایی که برای کشور دارد، زمینه رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری در شهرستان ابرکوه را فراهم می‌کند.
به گزارش ایرنا، سرو ابرکوه جاذبه‌ای منحصربه ‌فرد است که در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین تاریخی زیادی بوده و گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می‌گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغانی که در شاخسار پرپیچ‌ وخمش لانه نهاده‌اند، بازگو می‌کند.
حمدالله مستوفی در کتاب نزهت‌القلوب که به سال740 هجری قمری تألیف کرد، درباره این درخت نوشت: در ابرکوه سروی است که شهرتی جهانی درد، چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته، اکنون این از آن بلندتر و بزرگ‌تر است .
برخی مورخین معتقدند نهال این درخت را « یافت» پسر نوح ترس کرد و این درخت از نوع سروهای مدیترانه‌ای است و ارتفاع آن 25 متر و دور تنه آن 11.5 متر است.
سرو ابرکوه شانزدهم تیرماه 1386 به شماره سه و به ‌عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد و همچنین به‌عنوان یک اثر طبیعی در سال 1382 در شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست ثبت شد.
مسئول اجرایی هیات امناء سرو ابرکوه هم به ایرنا گفت:درخت فضای سبز 2هکتاری در داخل محوطه سرو با 80درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.
جواد شمس افزود: برای رفاه حال مسافران و گردشگران تاکنون کار زیبا سازی ، پیاد رو سازی ، آبنما برای خدمات به مسافران با اعتباری افزون بر 2 میلیارد ریال انجام شده است .
ابرکوه با توجه به‌قرار داشتن در مسیر طریق الرضا(ع) ، منزلگاه امام رضا (ع) ، جاده ابریشم یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور است.
مدیر پایگاه پژوهشی بافت تاریخی ابرکوه گفت: با ثبت هفت اثر تاریخی و فرهنگی دیگر این شهرستان در آذرماه امسال تعداد آثار ثبت ‌شده در فهرست میراث ملی به 136 مورد رسید.
عباس قدیریان به ایرنا افزود: بافت تاریخی ابرکوه یکی دیگر از جذابترین اثر تاریخی این شهر است که وسعت آن 162 هکتار است .
ابرکوه 400 اثر تاریخی، هفت اثر ناملموس، سه اثر طبیعی ، 2 موزه مردم‌شناسی (خانه صولت) و عبرت (خانه حسینیان) دارد و جزو 14 شهر نمونه گردشگری کشور انتخاب‌شده است .
سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده، خانه‌های قدیمی ، قلعه‌های تاریخی، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و سرو 4500 ساله از آثار تاریخی شاخص منطقه است.
این شهرستان در مرز استان‌های اصفهان، فارس و یزد که به مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران شهرت دارد، قرارگرفته است و همه‌ساله مسافران و زائر امام رضا(ع) علاوه بر سه استان یاد شده از بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از این شهر عبور می‌کنند.
بر پایه اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال‌های گذشته و با تصویب هیات وزیران 12 شهر و 2 شهرستان به‌ عنوان شهرهای نمونه گردشگری انتخاب شد.
این تعداد شهر از 10 استان انتخاب شد که ابرکوه ، تفت و میبد در استان یزد قرار دارد.
شاخص بودن آثار تاریخی، طبیعی، جاذبه‌های گردشگری و توسعه خانه‌های بوم گردی محلی و صنایع ‌دستی و مشاغل روستایی ، مبنای انتخاب و معرفی این مناطق به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشور بود.
علاوه بر ابرکوه ، تفت و میبد ، شیراز ، لاهیجان، ری، رامسر، دماوند، نیشابور، سرعین، شهمیرزاد، ماهان، بسطام و کاشان از دیگر شهرهای نمونه گردشگری در ایران است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
7540/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.