حسین زارع بیدکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نان خوب محصولی است که سبوس آن کمتر از پنج درصد گرفته شود، زمان پخت آن حداقل 2 دقیقه و بدون جوش شیرین و با خمیر مایه ور آمده تهیه شده باشد.
وی اضافه کرد: چنین فراورده ای که نان کامل است مزایایی دارد که ارزش غذایی بالایی دارد.
این کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی تصریح کرد: این مزایا شامل زمان ماندگاری، طعم مناسب ، حاوی مقدار زیادی فیبر، پروتئین و املاح معدنی مفید است و « فیتات » آن که یک عامل کاهنده جذب آهن است کاملا خنثی شده باشد .
زارع بیدکی یادآور شد: این نان باعث رفع یبوست، کاهش جذب چربی، جلوگیری از سرطان روده و درصد قند موجود در آن بسیار کمتر از نان های دیگر است و در پیشگیری از دیابت و بیماری های قلب و عروق نقش مهمی دارد.
وی ادامه داد: در مقابل نان کامل « نان سفید» قرار دارد که میزان تمایل مردم به مصرف آن زیاد است چون رنگ روشن و بافت نرمی دارد، لذا این فراورده در نگاه ظاهری مورد پسند مردم به خصوص مصرف کنندگان کم اطلاع است.
 کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشت: در حال حاضر انواع نان تولید و در دسترس مردم قرار دارد که شامل نان سبوس دار تهیه شده با آرد کامل که به میزان هفت درصد وزن گندم سبوس از آن گرفته شده باشد.
زارع بیدکی اظهار داشت: نان های تافتون و ماشینی تهیه شده با آردی که به میزان 12 درصد وزن گندم سبوس آن گرفته باشد، نان سفید و فانتزی تهیه شده با آردی که 18 درصد وزن گندم سبوس آن گرفته شده است. 
وی افزود: آردی که 30 درصد وزن گندم سبوس از آن گرفته شد نیز جهت تولید شیرینی و کیک مصرف می شود. 
این کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی تصریح کرد: برای غنی سازی آرد از موادی نظیر گلوتن، ویتامین ث، آرد سویا، پودر شیر، پودر آهن ،روغن و شکر استفاده می شود.
7544/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.