به گزارش خبرنگار ایرنا ولی جهانی روز پنجشنبه در نشست تخصصی باستان شناسی عصر آهن ایران در سالن همایش های شهرداری آستارا افزود: آثار موجود در منطقه چملر و آق مسجد آستارا از قدیمی ترین آثار تاریخی استان گیلان است و در ارتفاعات آق مسجد آستارا، غاری با سه هزار و 500 سال قدمت شناسایی شده که در نوع خود بی نظیر است.
وی اظهار کرد: برگزاری نشست های تخصصی در حوزه باستان شناسی می تواند نسل جوان را با پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران آشنا کند و جامعه علمی باید از این قبیل رویدادها استقبال کند.
جهانی با اشاره به بسته بودن موزه تاریخی مدرسه حکیم نظامی آستارا، تصریح کرد: مالکیت موزه بر عهده اداره کل آموزش و پرورش گیلان است اما اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان برای تجهیز آن سرمایه گذاری کرده است.
جهانی ادامه داد: اداره کل آموزش و پرورش متعهد شده این موزه را به مدت 10 سال برای بازدید علاقمندان باز نگه دارد و با توجه به موقعیت مرزی و گردشگری آستارا، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان باید آن را به عنوان موزه فعال کند.
نشست تخصصی چشم اندازی به عصر آهن شمال و شمالغرب کشور با حضور استادان و باستان شناسانی از دانشگاه های مختلف ایران در آستارا در حال برگزاری است.
عصر آهن از دوره ‌های پرتحول تاریخ تمدن ایران و کشورهای مجاور است و تاثیر اتفاقات آن بر حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع، توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده و آستارا به عنوان گذرگاه عصر آهن به کشورهای همسایه، به عنوان میزبان و محل برگزاری این نشست ملی انتخاب شده است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده:کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.