گیلان سال ۹۸  را با سیل و آتش سوزی جنگل ها و برف سنگین از سر گذراند  و سرانجام ویروس کرونا نیز ناخوانده از چین به مهمانی گیلانی‌ها آمد و بسیارانی را مبتلا به بیماری و مردم را ناچار به خانه نشینی کرد.
اما اهالی گیلان با پیوند نزدیک با طبیعت، با خانه ماندن قرابت چندانی ندارند و به سختی در چهاردیواری خانه قرار می گیرند از این رو شماری از اهالی فرهنگ و هنر بر آن شدند که به لطایف الحیل آنان را به ماندن در خانه تشویق کنند.
خانه فرهنگ گیلان از فرهیختگان و برجستگان دیار خواست تا در ویدئوهای کوتاهی مردم را به خانه ماندن دعوت کنند که چنین نیز شد و صفحه مجازی این موسسه فرهنگی پر شد از پیام‌هایی برای در خانه مانی برای حفظ سلامت جانی . پیامهایی از فرهاد مهرانفر ، حافظ موسوی ، محمود فرضی نژاد ، حسن معجونی ، کیوان ساکت ، مهرداد اسکویی، پرواز همای ، مجید پتکی، ناصر وحدتی، مرجانه گلچین و دیگر هنرمندان و اصحاب فرهنگ.
ورزشکاران نیز که خود نماد سلامت و نیرو و شادابی اند نیز به طرق مختلف از مصاحبه با رسانه ها و صفحات شخصی خود مردم را به قرنطینه خانگی تا بهتر شدن اوضاع دعوت کردند.
در این میان اما عده ای گامی فراتر نهادند کوشیدند  با غنی سازی اوقات مردم محبوس در خانه گامی در جهت سلامت جامعه و گذر از این روزهای سخت بردارند.



ادبیات بال پرواز از روزمرگی

ادبیات همواره رهاننده است و بال پرواز از روزمرگی ها . با داستان می توانیم  زمانها و مکانها را بی ترس از بیماری و مرز ومحدودیت طی کنیم  و جان و جهانمان را سرشار سازیم.
کوروش رنجبر، نویسنده، عکاس و منتقد هنری شناخته شده ای در گیلان است . او به طور معمول هفته ای دو بار در خانه تاریخی ترابی شهر رشت جلسات داستان خوانی داشت، از هزار و یک شب تا در جست و جوی زمان از دست رفته؛ اما با شیوع ویروس کرونا و توصیه متخصصان بهداشت به در خانه ماندن و دوری از جمع، رنجبر کلاس‌هایش را در دنیای مجازی برگزار کرد.

این فعال فرهنگی از ۹ اسفند شروع به داستان خوانی زنده از طریق صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی کرد ، شب‌ها از ساعت ۹ تا ۱۰ داستان کوتاه از نویسندگان ایرانی و خارجی می خواند و حالا نه تنها شاگردان و مخاطبان معمول که عده‌ای از علاقمندان به ادبیات،  جلسات داستان خوانی او را دنبال می کنند.
رنجبر، هدفش را نگه داشتن مردم در خانه برای حفظ سلامتشان بیان می کند . هر شب میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر با این داستان‌ها همراه می شوند . بعضی مخاطبان اش پیام می دهند که  به این امید هستیم تا این ساعت برسد و بنشینیم پای شنیدن داستان .
وی ادامه می دهد :چیزهای زیادی هست که بتوان با آن،  در خلوت خانه سر کرد مثل کتاب ،موسیقی، فیلم و من این امکان را پیشنهاد دادم . سعی می کنم داستان ها را نمایشی اجرا کنم که جذابیت بیشتر شود و شنوندگان در فضای داستان قرار بگیرند .

تسهیلگری برای روشن نگاه داشتن نور امید
 

تسهیلگران کسانی هستند که از طریق افزایش تعامل گروهی، مشارکت بیشتر و طراحی یک مسیر مؤثر را بر عهده دارند. آنان می کوشند در گروه های مختلف یا سطح محله به بهترین وجه ممکن با اعضای گروه یا مردم ارتباط بگیرند و فضای شادابی از فعالیت توانمندسازی را به وجود آورند.
نوشین نقوی نویسنده، شاعر و عروسک ساز که از ۱۰ سال پیش همراه همسرش علی حیاتی به فعالیتهای اجتماعی و تسهیلگری و توانمند سازی جوامع محلی مشغول است و همواره مردم را به جمع دعوت می کرده و آموزشهای گروهی داشته این روزها برای ترغیب مردم به ماندن در خانه و دور کردن افراد از کسالت و بطالت شروع به آموزش هنرهای دستی از طریق صفحه مجازی اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام کرده است.

وی که تاکنون چهار کتاب شعر با مفاهیم محیط زیستی، بهداشت فردی اجتماعی، رفتار با حیوانات برای کودکان و یک کتاب آموزشی کمک درسی با مفاهیم محیط زیستی برای نهضت سواد آموزی منتشر کرده می کوشد با موادی که در خانه موجود است کاردستی های قابل اجرا از حجم سازی با کاغذ و پاپیه ماشه تا اریگامی های ساده و عروسکهای پارچه ای و پنبه ای آموزش دهد .

این بانوی هنرمند به خبرنگار ایرنا می گوید: هر شب ساعتی را به آموزش دوخت عروسک ، پاپیه ماشه ، مجسمه با خمیر کاغذ و یا اریگامی اختصاص می دهم . با توجه به این که سال جدید سال موش است دوستان پیشنهاد دادند که دوخت موش را به آنها یاد بدهم و بعضی ها هم حاجی فیروز را درخواست کردند . می خواهیم مردم با آموزش ساخت این چیزها سرگرم شوند و امید پیدا کنند چون عید امسال اندوه چنان سنگین است که آمدن بهار را آنقدر ها احساس نمی کنیم .

ورزش برای سرزندگی جسم و جان

ورزش علاوه بر سلامت بدن و پرورش روان در رفع ترس و نگرانی و دستیابی به شادابی و نشاط موثر است. در این روزهای شیوع کرونا ، ورزش نه تنها می تواند سیستم دفاعی بدن را در مقابل این ویروس مقاوم کند بلکه روحیه افراد را نیز تقویت کرده و توان مقاومت در برابر سختی ها می دهد.
لیلا بختیاری مربی رسمی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام داور و مربی رسمی هیئت آمادگی جسمانی ایروبیک گیلان برای شاگردانش گروهی در اینستاگرام ایجاد کرده و هر شب ساعتی را به آموزش تمرینات امادگی جسمانی اختصاص داده است.
می گوید ۱۰ سال است که آموزش می دهم و ۳۰ شاگرد دارم که برایشان از طریق شبکه‌های اجتماعی کلاس به صورت آنلاین برگزار می‌کنم تا به شکل مستمر ورزش کردن خودشان را ادامه دهند و روحیه خوبی داشته باشند . هفته ای سه جلسه هر جلسه یک ساعت تمرین می دهم و اگر پنج دقیقه دیر شود خودشان پیام می دهند.

همیاری،  بخشی از فرهنگ غنی گیلانیان است که در شالیکاری، چای چینی، نوغانداری و صیادی نمود می یابد؛  اکنون اما همیاری مردم این سرزمین را در شکلهای دیگری و نه در جمع که به لطف فضای مجازی در خلوت خانه هایمان تجربه می کنیم .

هر کدام از خوبان این دیار  در این روزها برای روشن کردن نور امید سهمی و نقشی دارند ؛ باشد که این روزهای تلخ و کسالت بار بگذرد و شکوفه ها با نسیم به رقص در آیند و خورشید بتابد و باز به جمع بپیوندیم .


 

ReplyForward

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.