بابک دین پرست روز سه شنبه در بازدید از بندر آستارا اظهار کرد: راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در بندر آستارا ضروری است و اخذ کد منطقه، در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گیلان پیگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: کاربری منطقه ویژه اقتصادی آستارا مربوط به حوزه بندر است و سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، نقاط استقرار واحدهای صنعتی را در ۶۰ هکتار محدوده بندر آستارا مطالعه و تعیین کنند.

وی گفت: باید از ظرفیت این بندر برای اشتغال، رونق تولید ملی و مبادلات تجاری با کشورهای منطقه استفاده شود و اتصال راه آهن به بندر آستارا با هدف حمل و نقل ترکیبی، در دستور کار قرار دارد.

معاون امور اقتصادی وزیر کشور ادامه داد: مشکلات بندر آستارا باید با تلاش دستگاه های متولی برطرف شود و تا مرداد ماه سال آینده، لایروبی خواهد شد.

فرماندار آستارا هم گفت: باید از ظرفیت های بندر و راه آهن این شهرستان برای رونق اقتصاد در سطوح ملی و بین المللی استفاده شود و اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، به تعهد خود در لایروبی بندر عمل کند.

حسن رستم زاد افزود: تصویب منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا فرصتی برای تسهیل تجارت خارجی و ایجاد ارزش افزوده است و تخفیف هزینه انبار، ورود و خروج کالا بدون عوارض گمرکی، مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تبدیل و بسته بندی کالا جهت صادرات مجدد از مزایای منطقه ویژه اقتصادی است.  

معاون امور اقتصادی وزیر کشور به همراهی جمعی از مدیران استانی و محلی، از گمرک و بارانداز راه آهن آستارا نیز بازدید کرد.

بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی‌های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده و بعد از تکمیل، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن از ظرفیت آن با یک اسکله به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی و ۲ میلیون تن به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص خواهد یافت و ظرفیت پذیرش همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی را خواهد داشت.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.