به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید حیدری روز دوشنبه در نخستین نشست کارگروه تخصصی آموزش و اطلاع رسانی تروما در مرکز تحقیقات ترومای جاده ای استان گیلان در رشت با اشاره به این که ضربه یا تروما به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک،آسیب و حادثهٔ وارد شده به بدن انسان گفته می‌شود با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد افزود: حوادث ترافیکی در کمین ما، نزدیکان و خانواده هاست بنابراین به مقوله آموزش برای پیشگیری از این حوادث و یا کاهش آسیب های ناشی از آن بایستی توجه شود.
وی اظهار داشت: سیستم تروما یک تلاش هماهنگ و سازمان یافته در یک منطقه جغرافیایی است که طیف گسترده ای از مراقبت ها را برای همه بیماران مجروح ارایه می دهد.
وی تصریح کرد: کاهش در میزان مرگ و میر ناشی از تروما، کاهش در تعداد و شدت معلولیت ناشی از تروما، کاهش هزینه های مرتبط با درمان و توانبخشی مداوم قربانیان تروما و کاهش تاثیر این بیماری بر (قربانیان سطح دوم تروما) یا همان خانواده از جمله اهداف سیستم تروما است.
وی با اشاره به انتخاب استان گیلان به عنوان نخستین آزمونه (پایلوت) سیستم تروما در کشور در سال 95 خاطر نشان کرد: مرکز اطلاعات تروما یک ساختار یکپارچه در راستای استاندارد سازی تروما بین کلیه دستگاه ها و ارگان های مربوطه است.
وی بیان داشت: برنامه جامع آموزشی تروما مشتمل بر کلیه برنامه های آموزشی حضوری و مجازی در زمینه ارتقای سطح اطلاعات و مهارت های افراد مرتبط با تروما است که از مباحث مراقبتی و پیشگیرانه تا آموزش های تخصصی پیشرفته ATLS و ..... را در بر می گیرد.
نخستین نشست کارگروه تخصصی آموزش و اطلاع رسانی تروما روز دوشنبه از سوی مرکز تحقیقات ترومای جاده ای استان گیلان در رشت برگزار شد.
تدوین سیاست ها و خط مشی های کلی آموزش و اطلاع رسانی در خصوص تروما، آموزش همگانی و فرهنگ سازی درباره نحوه پیشگیری از انواع تروما و مقابله با آن و اطلاع رسانی و پوشش خبری در زمینه حوادث ترومایی و امور مربوطه از محورهای مورد بحث و بررسی در این نشست بود.
گیلان از استانهای گردشگری و پرتردد و با آمار بالای حوادث رانندگی و مصدومیت ناشی از آن است.
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.