به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالقدیر کریمی روز دوشنبه در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش گنبدکاووس گفت: اگرچه مسائل و مشکلات اشاره شده به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، مبتلابه بیشتر شهرهای کشور است اما باید از ظرفیت های موجود برای رفع آن استفاده کرد.
وی، خانواده ها، خیرین، بنیادها و بانک ها را از جمله ظرفیت های موجود برای مشارکت در کاهش مشکلات نظام آموزش و پرورش دانست و افزود: آموزش و پرورش نیز بایستی زمینه مشارکت و استفاده بیشتر از این ظرفیت ها را فراهم کند.
کریمی با اشاره به اعلام آمادگی چند ماه پیش یکی از خیرین برای احداث مجتمع آموزشی در شهر گنبدکاووس، اضافه کرد: قرار بود زمین مورد نیاز برای احداث این فضای آموزشی پس از تصویب در جلسه شورای آموزش و پرورش استان در اختیار این خیر گذاشته شود که متاسفانه هنوز این امر محقق نشده است.
وی، نظارت جدی و مستمر بر توزیع متمرکز تغذیه مدارس برای حفظ سلامت دانش آموزان و توسعه فضای سبز در مدارس گنبدکاووس را مهم دانست و تصریح کرد: بسیاری از مدارس ما بویژه درمناطق روستایی فضای مناسب برای توسعه فضای سبز دارند که بایستی آموزش و پرورش برنامه ریزی لازم برای کاشت نهال با مشارکت منابع طبیعی و شهرداری و مراقبت از آن توسط دانش آموزان انجام دهد.
فرماندار ویژه گنبدکاووس از وضعیت فضای سبز درمناطق روستایی گنبدکاووس نیز انتقاد کرد و گفت: بااینکه در بسیاری از روستاهای این شهرستان ظرفیت کاشت چند نهال درحیاط منزل یا حاشیه معابر آن وجود دارد اما به این مقوله کم توجهی می شود که باید شوراها و دهیاران روستایی دراین حوزه وارد شوند.
کریمی همچنین برلزوم فعال شدن کارگروه های زیرمجموعه شورای آموزش و پرورش این شهرستان و برگزاری مراسم بزرگداشت هفته شورای آموزش و پرورش (20 تا 27 دیماه) در بخش مرزی داشلی برون تاکید کرد و گفت: تلاش های نهضت سوادآموزی در برگزاری کلاس های سواد آموزی نیز قابل تقدیر است.
به گزارش ایرنا، مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز دراین جلسه با بر بررسی مصوبات جلسه قبل، به برخی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش بویژه درمقطع متوسطه اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی درسال تحصیلی آینده از جمله این مشکلات است.
فرج الله رزاقی افزود: درمقطع متوسطه دوره اول و دوم و برای سال تحصیلی آینده باتوجه به افزایش 3620 نفری جمعیت دانش آموزی، تعداد 130 کلاس درس و 422 نیروی انسانی (دبیر) کمبود داریم که باید برای آن چاره اندیشی شود.
وی گفت: برخی از این کمبودها باید با استفاده از ظرفیت مدارس غیردولتی و بخشی با دو نوبته کردن مدارس فعلی رفع شود اما برای رفع کمبود نیروی انسانی با توجه به بازنشسته شدن برخی همکاران، باید چاره اندیشی شود.
رزاقی، تعداد فعلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول و دوم گنبدکاووس را 23 هزارو 722 نفر اعلام کرد و افزود: درسال آینده که پایه 12 تحصیلی از نظام فعلی تعلیم و تربیت مستقر و پایه پیش دانشگاهی حذف می شود، 3620 نفر به جمعیت فعلی اضافه می شود.
وی در خصوص توسعه فضای سبز مدارس گفت: برای توسعه فضای سبز مدارس که ظرفیت خوبی در این حوزه دارند، رایزنی هایی با منابع طبیعی و شهرداری در خصوص تامین نهال مورد نیاز شده است.
رزاقی پیشنهاد کرد: برنامه های هفته بزرگداشت شورای آموزش و پرورش (20 تا 27 دی) از جمله زنگ شوراها و همایش بزرگداشت این هفته در بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس برگزار شود.
به گزارش ایرنا، رئیس اداره سواد آموزی گنبدکاووس نیز دراین جلسه با اشاره به سهمیه یک هزارو 823 نفری این اداره برای برگزاری کلاس های سواد آموزی درسال جاری و در سه دوره سواد آموزی، تحکیم و انتقال و نیز افغان ها، گفت: با همکاری ادارات و نهادها بویژه شوراها و دهیاران روستایی یک هزارو 864 نفر جذب کلاس های سواد آموزی شدند که 41 نفر بیش از حجم ابلاغی است.
حاجی قربان شیری قابوس با اشاره به ثبت نام از یکصد نفر از سوادآموزان دوره انتقال برای آموزش رایانه در گنبدکاووس و آغاز برنامه های آموزشی آنان در آینده نزدیک، گفت: این برنامه برای نخستین بار در حال اجراست و شهرستان گنبدکاووس به عنوان پایلوت اجرای آن در استان گلستان انتخاب شده است.
وی افزود: علاوه بر فعالیت های آموزشی، برخی فعالیت های مکمل برای سواد آموزان از جمله خواندن با خانواده به تعداد 360 نفر در دوره سوادآموزی، حلقه های کتابخوانی به تعداد 240 نفر برای دور انتقال و مسابقه انشا نویسی به مناسبت هفت دی سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی در بین سوادآموزان دوره انتقال برای 500 نفر برگزار شد.
وی همچنین برضرورت انتقال دو مرکز یادگیری دولتی به بخش غیردولتی در روستاهای آق آباد و کرند این شهرستان تا سال آینده تاکید کرد و گفت: این اقدام با هدف ارتقای سطح کیفی آموزش های سوادآموزی انجام می شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و آموزش و پرورش آن حدود 70 هزار دانش آموز دارد.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.