احمد تجری روز شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان بندرترکمن گفت: زیستگاه های متعدد آبی، تالاب ها و آب بندان های مختلف این استان از جمله مکان های دارای قابلیت برای گسترش و شیوع این بیماری است.

وی بیان کرد: کارگروه های مربوط به حوزه پایش این بیماری در استان فعال شده و پهنه سرزمینی گلستان به طور ویژه توسط دامپزشکی و محیط زیست در حال رصد و کنترل است.

مدیرکل دامپزشکی گلستان نیز پیش تر در گفتگو با ایرنا گفت که طرح پایش و پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با فعالیت ۱۵ گروه‌ واکنش سریع این اداره کل برای مواجهه با وقوع احتمالی این بیماری در شهرهای گلستان آغاز شد.

غلامرضا محرابی اظهار داشت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گلستان مشاهده نشده اما برای پیشگیری لازم است پرورش دهندگان طیور با تشدید ضوابط بهداشتی قرنطینه ای نسبت به محافظت گله های خود اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان به مردم این استان توصیه کرد به صورت جدی از خرید طیور زنده بازارهای محلی خودداری کرده و در صورت مشاهده تلفات غیرعادی، مراتب را از طریق شماره تماس ۱۵۱۲ به کارشناسان دامپزشکی اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا با فرا رسیدن فصل سرما و ورود سامانه های پر فشار و سرد به استان، برای جلوگیری از بیماری های مرتبط با این فصل به ویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و احتمال ابتلای طیور و پرندگان بومی به این بیماری از طریق پرندگان مهاجر، توصیه های لازم به شرکت های مرغ مادر تخمگذار و پرورش دهندگان مرغ گوشتی و صنعتی بومی و سایر ماکیان برای جدی گرفتن ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی اعلام می شود.

استان مرزی گلستان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است و هر ساله بخشی از پرندگان سیبری برای زمستان گذرانی به مناطق آبگیر این استان مهاجرت می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.