به گزارش ایرنا، جلسه شورای اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد روز سه شنبه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی با موضوع خودکشی در بخش دیشموک در فرمانداری کهگیلویه برگزار شد.

در این جلسه امام جمعه دیشموک با اشاره به آمار بالای خودکشی در بخش محروم دیشموک گفت: بیشتر خودکشی ها در این بخش مربوط به بانوان است که از سطح سواد بالایی برخوردار نبوده اند.

حجت الاسلام علی اکبر راوند علت اصلی خودکشی در این منطقهه را فقر فرهنگی و مالی، سطح سواد پایین و ترک تحصیل اعلام کرد.

وی به برگزاری کارگاه های آموزشی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: طی سال های اخیر هیچ گونه کارگاهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار نشده است.

راوند تصریح کرد: نیاز است با تامین اعتبارات لازم از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد نیز به نحو احسن استفاده شود.

فرماندار کهگیلویه نیز در این جلسه گفت: با توجه به وسعت و گستردگی این شهرستان نیاز است معضلات اجتماعی در یک حوزه وسیع دانشگاهی بررسی و برطرف شود.

علیرضا اتابک تصریح کرد: نیاز است برای کاهش آسیب های اجتماعی همه نهادها با برنامه عملی نسبت به کاهش این آسیب‌ها همکاری کنند.

وی افزود: نیاز است مسئولان با تامین زیرساخت‌ها و برنامه های توسعه محور معضلات اجتماعی را ساماندهی کنند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به راه اندازی چهار مرکز مشاوره ای در بخش های مختلف در بخش دیشموک گفت: در این مراکز بر اساس اولویت و نیاز برنامه های مختلفی برای کاهش آسیب های اجتماعی در حال اجراست.

آیت الله افشاری مهر پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی در بخش دیشموک را یک اولویت دانست و گفت: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر نیازمند همکاری همه نهادهاست.

وی بیان کرد: در بخش دیشموک شناسایی عوامل خطر و برنامه ریزی برای کاهش این آسیب ها به جد در حال پیگیری است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه با تاکید بر تشکیل شورای راهبردی برای مبارزه با آسیب های اجتماعی گفت: کاهش و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نیازمند همکاری جدی مسئولان استانی و کشوری است.

حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی آمار خودکشی در سالهای اخیر در استان افزود: از هشت مورد خودکشی در شهرستان کهگیلویه چهارمورد در بخش دیشموک بوده که باید علل و عوامل آن شناسایی و برطرف شود.

وی افزود: با همکاری یک تشکل غیر دولتی و تخصیص اعتبارات لازم مناطق آسیب زا در بخش دیشکموک شناسای و برنامه ریزی لازم اجرا خواهد شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جمع بندی جلسه شورای اجتماعی با موضوع کاهش آسیب های اجتماعی در بخش دیشموک با انتقاد از بزرگنمایی رسانه ها در حوزه خودکشی گفت: نیاز است این رسانه ها نسبت به درج اخبار همه موضوعات را بررسی کند.

احد جمالی با هشدار به رسانه های سیاه نما در حوزه خودکشی و معضلات اجتماعی بیان کرد: در صورت ادامه با این رسانه ها برخورد قانونی خواهد شد.

وی بر تقویت بارورهای دینی در زنان تاکید کرد و گفت: زندگی عشیره ای در این راستا نیز تاثیرگذار است.

جمالی تصریح کرد: باید این آسیب را به عنوان یک ضد ارزش تلقی کرد و برنامه ریزی لازم برای کاهش این آسیب از سوی نهادخای مختلف اجرا شود.

وی ضعف باورهای دینی، ضعف مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری اجتماعی را مهم ترین عوامل خودکشی و معضلات اجتماعی اعلام کرد.

جمالی تصریح کرد: نیاز است کارگروهی متشکل از نهادهای مختلف برای کاهش آسیب های اجتماعی در بخش دیشموک تشکیل شود.

بخش دیشموک با بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت یکی از بخش های محروم شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.