یک خبرنگار زمانی موفق عمل خواهد کرد که هر فرد جدید و فرهنگی را با ذهنیت باز بپذیرد و به آن خوشآمد گوید و این می‌تواند معجزه‌ای باشد تا به لایه‌های درونی جامعه بیشتر واقف شود و با درک بیشتر مخاطب، مسائل را دنبال کند.
خبرنگارانی که در این مسیر دلسوزانه حرکت می‌کنند تا چالش‌ها را با انتقادهای سازنده و نگاه صادقانه به فرصت تبدیل کنند گاهی این‌قدر کارشان سخت و طاقت‌فرسا می‌شود که علاوه بر افسردگی ؛ فرسودگی را نیز به دوش می‌کشند ولی همچنان با عشق و علاقه، تعهدوارانه تا رسیدن به نتیجه مطلوب از پای نمی‌نشینند.
زندگی خبرنگار پر از داستان است و کارفرمایان رسانه‌ای نیز در این میان مشتاق پیدا کردن خبرنگاران حرفه‌ای هستند که بتوانند داستان‌های خود را با استفاده از عکس و نوشتار قوی به اشتراک گذاشته و بازخوردهای مطلوب را از این به اشتراک گذاشتن‌ها داشته باشند.
از آنجا که در حال حاضر، هرکسی می‌تواند یک منبع خبری باشد و می‌تواند یک داستان را بنویسد و یا ویدئو ایجاد کند و تقریباً بلافاصله آن را در وب منتشر کند و با چند کلیک ساده وارد فرایند اشتراک‌گذاری گردد و اما قادر به رسالت خبرنگاری نیست چرا که یک خبرنگار حرفه‌ای می‌داند در مقابل هر کلیک کردن و گذاشتن هر پست چه به‌ صورت نوشتار چه فایل صوتی و چه فیلم یا عکس مسئول و متعهد است .
قلم خوب و قدرت ارتباط با مخاطب یکی از شاخص های مهم حرفه خبرنگاری است که شاید مهم‌ترین اصلِ شکستن دنیای رقابتی است و همچنین به اشتراک گذاشتن مطالب و گزارش‌ها و خبرها با بهترین پردازش و بهترین شکل همراه باصداقت می‌تواند زمینه هر چه بیشتر رشد خبرنگار را فراهم سازد.
عاشق نوشتن بودن، برای یک خبرنگار یک امر بدیهی است و کلید زندگی حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری به شمار می‌آید و البته این تنها بستگی به استعداد، دقت، کنجکاوی و خلاقیت یک خبرنگار دارد.
در حال حاضر در استان پهناور کرمان متأسفانه با توجه به اشباع شدن این حرفه و نداشتن سواد رسانه‌ای و شناسایی نشدن استعداد خبرنگار که در کدام حوزه می‌تواند فعالیت ثمربخشی را داشته باشد و جابه‌جایی‌های پی‌درپی خبرنگاران از نشریات مختلف و خبرگزاری‌ها و همچنین حمایت نشدن از آنها به‌ صورت ناآگاهانه رقابت‌های ناسالمی به وجود آورده است و این درست 'راهبری نشدن' حرفه مقدس خبرنگاری را در معرض خطر جدی قرار داده است.
فراهم کردن زمینه تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی دست اندرکاران این حرفه در کرمان راهی است برای بارور شدن، کیفیت و رشد رسانه‌های استان که متأسفانه این روزها داشتن سواد رسانه‌ای موضوعی است که کمتر از جذب نیرو مورد توجه قرار می‌گیرد و از تعداد بی‌شماری که در این حوزه کار می‌کنند تنها تعداد اندکی به دنبال سواد رسانه‌ای هستند.
و البته همه‌ مشکلات این نیست بلکه عوامل متعدد دیگری هم چون گذراندن مهارت‌های آموزشی مربوط به این حرفه و به‌روز بودن با فنّاوری هم دخیل هستند بنابراین باید آموزش‌ها و مهارت‌ها به‌روز بوده و به‌صورت مستمر در اختیار افراد علاقه‌مند به این حرفه قرار گیرند.
وقت انسان با ارزش‌ترین سرمایه برای هر فرد تلقی می‌شود و خانه مطبوعات یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند این مسیر را بطور هدفمند برای از بین بردن چالش‌ها و به وجود آوردن فرصت‌ها برای افراد علاقه‌مند از مبتدی تا حرفه‌ای را که می‌خواهند وارد این عرصه شوند مورد بررسی قرار داده و شرایط کسب مهارت‌های لازم را برای فرد فراهم سازند و با مطالبه گری قوی و درست در این مسیر خیلی بیشتر از این موفق عمل کند.
'خبرنگار'، بازتاب‌دهنده شادی‌ها، ناکامی‌ها و واقعیت‌های رخ‌داده در درون و بیرون از جامعه که گاهی خود نیز در میان این اخبار تبدیل به خبر شده است و پیام آخر خود را ماندگار ساخته است مثل آخرین پیام خبرنگار شهید' محمود صارمی' : - مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مردادماه 1377
شهید محمود صارمی متولد 1347 همکاری خود را در سال 1370با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد و در سال 1375 به‌عنوان مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان انتخاب شد و دو سال بعد در هفدهم مرداد 97 در شهر مزار شریف به دست گروه طالبان به همراه 8 نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران به درجه رفیع شهادت نائل شد.
شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد این رخداد، 17 مرداد را به ‌پاس قدردانی از این مقام به عنوان روز «خبرنگار» نامید. الله مدد شاهسون نیز تنها بازمانده مزار شریف از خبرنگار شهید محمود صارمی به‌عنوان یک انسان حق‌طلب یاد کرد و گفت: شهید صارمی حتی در آخرین ساعات حیات خود و در آن شرایط سخت به دنبال انعکاس واقعی اخبار بود.
دانستن و یادآوری همین یک حقیقت کافی است تا بدانیم یک خبرنگار حرفه‌ای و واقعی تا آخرین لحظه در تلخ‌ترین و سخت‌ترین شرایط کار خود را به متعهدانه انجام خواهد داد.
*خبرنگار ایرنا در کرمان
9889/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.