به گزارش ایرنا، علی بابایی شبانگاه جمعه در نشست مشترک ستاد بحران و شورای تامین استان کرمان افزود: 124 واحد مسکونی در شهرستان کرمان به دلیل زلزله امروز خسارت دیدند.
وی با بیان اینکه مسیر روستای فوسک نیز به دلیل ریزش کوه مسدود شده بود که با همکاری راهسازی راه باز شد.
فرماندار کرمان اظهار کرد: 15 خانه روستایی نیز دچار مشکل شده بود که چادر و موادغذایی بین آنها توزیع شد.
وی گفت: دیوار برخی منازل، باغها و قناتهای شهرستان کرمان به دلیل زلزله آسیب دیده‌ و 63 قنات ریزش کرده بود.
بابایی ادامه داد: تا ساعت 10 صبح فردا خسارت زلزله در شهرستان کرمان به طور دقیق آماده و به استانداری ارسال می‌ شود.
بابایی گفت: صبح امروز و بعد از زلزله مردم برای سوختگیری خودروهای خود به جایگاه ‌های عرضه سوخت هجوم آورده بودند و به همین دلیل 2 جایگاه سوخت برای خودروهای امدادی در نظر گرفته شد.
فرماندار کرمان گفت: سه خانه در سطح شهر کرمان بر اثر زلزله با مشکل مواجه شدند که یک مورد نیاز به چادر داشت و 2 مورد دیگر نیز به دلیل خاکبرداری از مجاور این ابنیه نیاز به چادر داشتند که چادر در اختیار آنها قرار گرفت.
فرماندار راور نیز گفت: با دستور استاندار اکیپ هایی از سپاه، جمعیت هلال احمر و سایر دستگاه های ذیربط بلافاصله در محل حضور یافتند و عملیات امدادرسانی و اقدامات لازم را انجام دادند.
سید حسن میرصادقی افزود: در چند ماه اخیر نیز شاهد زلزله هایی در شهرستان راور بوده ایم که برخی از آنها بالای پنج ریشتر بوده است.
وی ضمن یادآوری زلزله سال 83 شهرستان راور اظهار کرد: برخی از منازل مسکونی بعد از ان زلزله مقاوم سازی شد که در این زلزله دچار خسارت نشدند اما به خانه های خشت و گلی خسارت وارد شد.
میرصادقی گفت: 68 روستا در این منطقه وجود دارد اما امروز هشت روستا به علت زلزله دچار بحران شد.
وی به میزان خسارات اشاره کرد و افزود: 100 قنات و چشمه در این منطقه وجود دارد که 87 رشته از قنات ها حدود 70 تا 80 درصد خسارت دیده اند، همچنین 15 راس دام تلف شدند، ضمن آنکه به استخرها، جاده ها و پل ها نیز خسارت وارد شده است.
فرماندار شهرستان راور با بیان اینکه به حدود 300 تا 400 واحد مسکونی روستایی شهرستان راور خسارت وارد شده است اعلام کرد: از فردا بهسازی روستاها آغاز می شود.
** توزیع چادر، کنسروجات و پتو در بین زلزله‌ زدگان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز گفت: 40 چادر، 200 تخته موکت و 100 تخته پتو برای نیازمندگان زلزله در منطقه تامین و 400 تخته پتو و 400 تخته چادر در انبارهای مجاور مناطق زلزله زده ذخیره شده است.
رضا فلاح افزود: در شهرستان کرمان نیز با هماهنگی فرماندار در 15 روستای شهرستان چادر، کنسروجات و آب معدنی در بین زلزله زدگان توزیع شده است.
وی با اشاره به حضور 14 تیم عملیاتی با حدود 60 نفر پرسنل در منطقه هجدک اظهار کرد: تمام پایگاه های امداد استان هم اکنون در حالت آماده باش هستند و جمعیت های هلال احمر استان های همجوار نیز در حالت آماده باش قرار دارند، ضمن این که بالگرد امداد و نجات استان خوزستان نیز در منطقه حضور دارد.
**چهار مصدوم بستری در اثر وقوع زلزله
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه هشت پایگاه در منطقه هجدک در شهرستان راور تشکیل شد تصریح کرد: 51 مصدوم غیرمستقیم در اثر وقوع زلزله در سطح استان کرمان به بیمارستانها مراجعه کردند.
علی رشیدی گفت: هم اکنون بیمارستان های کرمان در حالت آماده باش قرار دادند و تخلیه اورژانس ها نیز در بیمارستان های بزرگ کرمان انجام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: در حال حاضر چهار بیمار بستری داریم که سه مورد ناشی از حوادث غیرمستقیم در حال فرار بوده است و یک بیمار نیز در اثر ایست قلبی بوده که حال همگی نیز خوب است.
**مقاوم سازی 229 هزار واحد مسکونی در استان کرمان
مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان نیز گفت: 60 هزار واحد شهری و 169 هزار واحد روستایی طی چند سال اخیر در این استان مقاوم سازی شده ‌است.
علی سلطانی نژاد با بیان اینکه پنج هزار واحد مسکونی در راور مقاوم سازی شده است که یک هزار و 300 واحد آن در منطقه زلزله زده امروز است اظهار کرد: با توجه به اینکه در سیل سال گذشته 15 شهرستان درگیر شد که اعتبار مقاوم سازی برای 10 هزار واحد از دولت مصوب شد.
وی ادامه داد: فقط 2 هزار و 500 واحد تاکنون با بانک ها انعقاد قرارداد شده است و می توانیم تا آخر سال همه ظرفیت قانونی را پوشش دهیم و مقاوم سازی را آغاز کنیم.
وی با اشاره به زلزله سال گذشته در مناطق کوهبنان و زرند تصریح کرد: در سال گذشته پس از این زلزله اعتبار مقاوم سازی برای 10 هزار واحد در کوهبنان و زرند در دولت مصوب شد که انعقاد قرارداد آنها با بانک انجام شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان پیشنهاد داد: در این جلسه تسهیلات برای مقاوم سازی 900 واحد تحت عنوان نقاط شهری و روستایی شهرستان راور و 600 واحد برای شهرستان کرمان مصوب شود.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.