به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز پنجشنبه در سومین گردهمایی علماء و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان در راستای اجرای میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار با حضور معاون قوه قضائیه افزود: باور و اعتقاد جمعی مدیران قضایی، امنیتی، انتظامی و نخبگان علمی این بود که برای تغییرات مثبت در سیمای جنایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از خشونت و تبیین و تضمین عدالت و امنیت پایدار راهبردی کارآمدتر و موثرتر از نهادهای دینی و مردمی، متنفذین و سران طوایف وجود ندارد و این راهکارها؛ کم هزینه و اطمینان بخش است.

وی به پیشینه میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار اشاره و بیان کرد: اولین همایش ملی "پیشگیری از خشونت؛ چالش ها و راهکارها" در سال ۹۶ در کرمان با حضور معاون اول وقت قوه قضائیه و سایر مسئولان کشوری و نخبگان علمی برگزار شد و یکی از دستاوردهای آن که جنبه کاربردی و ارزشمند دارد، انعقاد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار جنوب و شرق استان است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: سال‌های قبل از انعقاد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار جنوب و شرق استان، این مناطق شاهد خشونت های انتقام جویانه و فضای حاکم بر این منطقه فضای نامناسبی بود که با برگزاری همایش ملی "پیشگیری از خشونت؛ چالش ها و راهکارها"، برای یافتن راهکارهای مناسب اقدام و متعاقب آن میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار امضا شد.

موحد ادامه داد: باور بر این است که بهره گیری از ظرفیت های عظیم مردمی تحت رهنمودهای رهبری یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است به ویژه در دو مولفه عدالت و امنیت این بهره مندی ارزشمندتر نیز می شود.

وی با اشاره به این مطلب که میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار در هفت محور تنظیم شده و به تائید سران، علما و متنفذان طوایف در جنوب و شرق استان کرمان رسیده است، تاکید کرد: این میثاق نامه فرصت مغتنمی است که اجرای آن در دستور کار قرار گرفته و به موجب آن اراده جمعی و تحقق همدلی و همراهی حاصل شده تا در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، گام های بلندی برای تحقق عدالت و امنیت برداشته شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: برگزاری همایش باشکوه علماء و سران طوایف در جنوب و شرق استان کرمان سند گویایی بر این ادعا است که دلسوزان و معتمدان مردم غیرتمند و نجیب جنوب و شرق استان که سال های متمادی هزینه های سنگینی از باب محرومیت متحمل شده اند، هم اکنون مشتاق و علاقه مندند با ایجاد یکپارچگی و انسجام و برچیدن اختلافات قومی و قبیله ای برای مقابله با تهدیدات امنیتی با مسئولان همراه و همدل شده و زمینه رشد و تعالی و فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه شان را فراهم کنند.

موحد افزود: علماء و سران طوایف در جنوب و شرق استان کرمان تلاش کردند هزاران اختلاف را با میانجیگری و پا درمیانی به سازش خاتمه دهند که در این رابطه بالغ بر ۴۰ نفر را با کدخدا منشی و مداخله گری ریش سفیدان از قصاص و مرگ نجات داده اند و این موارد بخشی از برکات میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار است.

وی اظهار داشت: در راستای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار بالغ بر ۶۰ نفر که سالیان سال به دلیل رفتارهای مجرمانه و خشونت آمیز متواری بوده و زندگی هولناکی داشته اند با دریافت امان نامه و با همکاری سران طوایف به زندگی عادی و شرافتمندانه خود برگشته اند و صدها قبضه سلاح غیرمجاز نیز جمع آوری شده است تا از انتقام جویی های دهشتناک و قتل افراد بیگناه جلوگیری کنند و بسیاری از مرتکبین جرائم خشن که متواری بودند نیز به دستگاه عدالت سپرده شده اند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان گفت: با تحقق میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار ضریب تغییرات قتل های عادی و مسلحانه مناطق جنوب و شرق استان در چهارماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته که در این رابطه قتل های عادی و مسلحانه مناطق جنوب استان ۵۷ درصد کاهش و در شرق استان نیز ۱۷ درصد کاهش داشته است.

موحد  افزود: سیر نزولی اقدامات ایذائی در شهرستان های رودبار جنوب، قلعه گنج و کاهش ۲۰ درصدی اقدامات ایذائی در سال ۹۸ در مقایسه با سال گذشته در شهرستان بم از دیگر دستاوردهای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار بوده است.

وی تاکید کرد: نهال نوپای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار در ابتدای راه است و ظرفیت آن را دارد که به درخت تنومندی تبدیل شده و همگان در سایه آن طعم عدالت و امنیت پایدار را بچشند.

عالی ترین مقام قضائی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس بیان کرد: دوران دفاع مقدس یادآور ایامی است که دلیرمردان این سرزمین تحت رهبری پیر جماران درخشان ترین لحظه های تاریخ این سرزمین را رقم زدند و حماسه های بی نظیری را آفریدند.

وی ادامه داد: دوران دفاع مقدس، حدیث مظلومیت و مقاومت دلاورانه ملتی مقاوم است که قله های ایثار، عزت، انسانیت، ایستادگی و شرف را در راه دفاع از کیان دین اسلام و میهن اسلامی در نوردیدند و این دوران حکایت ماندگار دلاوری شهیدان و شاهدانی است که با ایثار جان خود سطر به سطر تاریخ این سرزمین را نگاشته اند.

۳۰۲۹/۷۴۴۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.