به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا رحیمی روز یکشنبه در جلسه بررسی وضعیت کشت چغندر پاییزه در مناطق گرمسیری استان که با حضور مجری طرح توسعه کشت پاییزه چغندر قند کشور در استانداری برگزار شد، افزود: شکر و قند یکی از محصولات راهبردی کشور است که در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری در کشور تعریف شده است.
وی با بیان اینکه 2 کارخانه قند استان کرمانشاه ظرفیت جذب 300 هزار تن چغندر قند را دارند، گفت: این در حالی است که در استان سالیانه 650 هزار تن چغندر قند برداشت می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، وجود طرح انتقال آب گرمسیری و سدهای زیاد در استان را پتانسیل و ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید کشت پاییزه چغندر قند بخصوص در شهرستان های سرپل ذهاب و گیلانغرب عنوان کرد.
رحیمی با بیان اینکه هر هکتار چغندر قند زمینه اشتغال 2 یا سه نفر را فراهم می کند، افزود: توسعه و رشد مزارع چغندر قند در استان با توجه به درآمد خوبی که این محصول دارد هم به کار کشاورزی رونق می دهد و هم افراد بیشتری را مشغول به کار می شوند و در کاهش نرخ بیکاری استان موثر است.
او در پایان گفت: دولت طی سه چهار سال اخیر با وجود محدودیت های زیاد مالی محصولات کشاورزی را با بیش از 2 برابر قیمت جهانی آن از کشاورزان زحمتکش خریداری کرده است.
در ادامه این جلسه مجری طرح کشت پاییزه چغندر قند کشور؛ استان کرمانشاه را جز هشت استان مهم تولید شکر و قند دانست، گفت: کرمانشاه با پتانسیل بسیار خوبی که دارد یکی از استان های هدف توسعه و رشد این محصول راهبردی کشور بخصوص کشت پاییزه آن است.
عیلرضا یزدانی آب مورد نیاز کشت پاییزه چغندر قند را یک پنجم کشت بهاره آن دانست و گفت: با توجه به بحران آب و آب بر بودن کشت چغندر قند در بهار، بهترین راه کشت پاییزه این محصول در مناطق مستعد مانند مناطق گرمسیر استان کرمانشاه است.
وی با بیان اینکه کشور در تولید شکر و قند 76 درصد خودکفاست گفت: وزارت جهاد کشاورزی در راستای انجام سیاست اقتصاد مقاومتی برنامه دارد در مدت چهار و پنج سال کشور را در زمینه شکر و قند به خودکفایی برساند.
یزدانی محصول چغندر قند را یکی از محصولات بسیار مناسب و خاص در تناوب زمین های کشاورزی معرفی کرد و گفت: هر هکتار چغندر قند به طور میانگین بیش از 150 میلیون ریال برای کشاورز سود خواهد داشت.
وی در پایان مقدار سطح زیرکشت چغندر قند پاییزه برای استان کرمانشاه در سال جاری را 97 هزار و 500 هکتار ابلاغ کرد و گفت: وزارت کشاورزی برای پرداخت تسهیلات و مکانیزاسیون کارخانه جات، تشویق و ترویج کشاورزان هیچ محدودیتی ندارد.
در استان کرمانشاه سالیانه 14 هزار هکتار زمین کشاورزی زیرکشت چغندر قند می رود و 650 هزار تن چغندر قند برداشت می شود.
3209/8066 خبرنگار:عباداله آذرگون ** انتشاردهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.