دگزامتازون، قوی‌ترین دارو و یکی از اقسام کورتون است که طولانی ترین اثر را دارد. هنگامی که بیماری هر هفته یک آمپول دگزامتازون تزریق کند، تأثیر این دارو به طور پی در پی در بدن او موجود است و عارضه‌های طولانی مدت مانند پوکی استخوان، ضعیف شدن عضلات، ضعیف شدن سیستم ایمنی، چاقی و بسیاری مشکلات دیگر برای وی به وجود خواهد آمد.

متأسفانه تزریق آمپول دگزامتازون برای بیمار، موقع سرما خوردگی در ایران بسیار رایج است. احتمالا در ظاهر با تزریق دگزامتازون، علایم سرما خوردگی سریع از بین برود، ولی به دلیل اثراتی که این دارو بر تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌گذارد، خطر مبتلا به بیماری‌های عفونی هم در بیمار افزایش می یابد. به همین علل، بیمار باید در چنین شرایطی هر نوع علامت ساده مانند تب و ضعف را جدّی بگیرد و به پزشک مراجعه کند؛ برای این که امکان دارد در معرض ابتلا به یک بیماری جدّی عفونی قرار داشته باشد.

تذکر به پزشکان تجویز کننده

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به عوارض مصرف برخی از داروها تاکید کرد که نباید داروهایی مانند بتامتازون و دگزامتازون با توجه به منع مصرف و به دلیل عوارضی که پس از مصرف ایجاد می‌کنند به صورت روتین جزو اولین و دومین اقلام دارویی تجویز شده در استان باشد.

دکتر محمودرضا مرادی با تاکید بر پیگیری جدی این مساله گفت: باید به پزشکان نیز در این زمینه تذکرات لازم داده شود.

او همچنین یادآوری کرد که باید پزشکانی که بنابر رای کمیته بررسی نسخ استانی و شهرستان اصول تجویز منطقی دارو را رعایت نمی‌کنند، توجیه شوند.

تعداد اقلام دارویی در نسخ پزشکان کرمانشاه بالا است

مدیر دارو معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت: تعداد اقلام دارویی در نسخ پزشکان استان نسبت به میانگین کشوری و در مقایسه با دانشگاه‌های تیپ یک بیشتر است که اقدامات لازم به منظور اصلاح این روند در استان باید انجام شود.

دکتر وریا رحیمی افزود: میانگین اقلام دارویی در نسخ برحسب رشته فوق تخصصی در نیمه اول سال ۹۸ در پزشکان ارتوپد، قلب و عروق، ریه و انکولوژی نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.

وی اظهارداشت: میانگین اقلام دارویی در نسخ بر حسب رشته تخصصی در نیمه اول سال ۹۸ پزشکان پوست، روانپزشکی و داخلی، دندان پزشکی، اورولوژی و زنان و زایمان نسبت به دانشگاه‌های هم تیپ و نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.

وی یادآوری کرد: همچنین تعداد اقلام دارویی در نسخ پزشکان در شهرستان‌های کنگاور، هرسین، گیلانغرب، سنقر، اسلامآباد غرب، پاوه و سرپل از دیگر شهرستان‌ها بیشتر است که باید مداخلات لازم در خصوص اصلاح این عملکرد صورت گیرد.

مدیر دارو معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: درصد بیماران دریافت کننده داروهای آنتی میکروبیال، تزریقی و کورتیکو استرویید در نسخ پزشکان از سال ۷۶ تا ۹۷ سیر نزولی داشته است.

رحیمی افزود: در نسخ پزشکان عمومی استان اشکال تزریقی و داروهای کورتیکو استروئید بیشترین اقلام دارویی را به خود اختصاص می‌دهد که باید اقدامات لازم در راستای اصلاح آن انجام شود.

انبار دارو به خاطر تغییر قیمت ممنوع است

از سوی دیگر معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ممنوعیت نگهداری دارو در انبار شرکت و داروخانه به دلیل تغییر قیمت یا هر دلیلی اشاره کرد و گفت: با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.
دکتر قباد محمدی اضافه کرد: متاسفانه برخی از شرکت‌ها داروهای کمیاب را به دلایل غیرموجه در شرکت انبار می‌کنند و برخی دیگر سهمیه‌بندی این داروها را برای عرضه به داروخانه‌ها رعایت نمی‌کنند.
وی با اشاره به شرایطی که به واسطه تحریم‌ها در سیستم دارویی کشور ایجاد شده گفت: شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های توزیع دارو فشارهای زیادی را از نظر مالی متحمل شده‌اند اما به لطف همکاری همه سیستم دارویی کشور مشکلات تا حدی برطرف شده است اما ما به عنوان متولیان سلامت تحت هیچ شرایطی نباید در راه انجام وظایفمان کوتاهی کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در کشور ما توانایی‌های زیادی در عرصه دارو وجود دارد، افزود: ایران از نظر تولید علم داروسازی در جهان مقام هشتم را دارد و از نظر تولید دارو هم بیش از ۹۸ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود.

دستگاه قضایی بر روی جرایم پزشکی حساس است

نماینده دادستان کرمانشاه نیز با بیان اینکه دستگاه قضایی استان بر روی جرایم پزشکی مخصوصاً دارو حساسیت ویژه ای دارد، گفت: شاهد این امر هم وجود یک قاضی مستقل برای بررسی پرونده‌های پزشکی و دارویی است که در استان‌های دیگر وجود ندارد.

محمد امرایی افزود: معاونت غذا و دارو ،‌ شرکت‌های توزیع، داروخانه‌ها و تمام سیستم دارویی کشور یک وظیفه شرعی اخلاقی دارند که آن صیانت از سلامت جامعه است.

وی اظهار داشت: دپو غیرقانونی، قاچاق و گرانفروشی دارو مباحثی است که توسط دستگاه قضا به شدت پیگیری می‌شود و با متخلفان نیز برخورد سریع و قاطع صورت می‌گیرد.

استان کرمانشاه ۲۶۱ داروخانه دارد از این تعداد ۱۷۱ مورد در شهر کرمانشاه است.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه در مجموع ۱۸ بیمارستان دولتی دارد که از این تعداد هفت بیمارستان در کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه و مابقی در شهرستان ها قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.