روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کرمانشاه روز پنجشنبه به نقل ماشاالله کولانی در خصوص کوچ عشایر افزود: ورود و خروج دام به ییلاق و قشلاق براساس تناوب اقلیمی و زمان گلدهی و گلریزی آن محدوده تعیین و شاخص های فنی تعیین کننده تاریخ کوچ عشایر است.
کولانی تصریح کرد: همانطور که حفظ خاک و پوشش گیاهی خیلی مهم است باید تعادل دام و مرتع  نیز رعایت شود.
به گفته این مسئول، در خصوص کوچ سنتی و ماشینی بهتر است سنت عشایر را عوض نکنیم و آنها براساس قوانین از پیش تعیین شده خود عمل کنند. 
وی گفت: در استان کرمانشاه ۵۹ هزار بهره بردار منابع طبیعی اعم از عشایر و روستایی داریم.
کولانی در پایان تاکید کرد: به عشایر و روستاییان توصیه می‌کنیم در زمان ورود، خروج، احیای مراتع تعامل دام، مرتع و زمان خالی کردن مرتع در ییلاق و قشلاق مواظب امانت الهی که مراتع است، باشند تا در سالهای بعد دچار مشکل نشوند.
هم اکنون هزار و ۱۰۹ خانوار عشایری با جمعیت ۷۹ هزار و ۲۰۷ نفر در استان کرمانشاه زندگی می کنند که ۳۰ درصد فرآورده‌های دامی مورد نیاز استان محصول آنهاست.
عشایر کرمانشاه از ۱۴ ایل و یک طایفه مستقل تشکیل شده اند و شامل ایل های «ذوله»، «کرند»، «جاف»، «کلهر»، «زنگنه»، «گوران»، «جمهور»، «پایروند»، «قلخانی»، «سنجابی»، «ترکاشوند»، «بان زرده»، «ثلاث باباجانی»، «بالاوند – زردلان» و «عثمانوند» هستند.
دام های سبک و سنگین عشایر در سال ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن شیر، ۱۰ هزار تن گوشت، یک هزار و ۶۳۰ تن الیاف دامی و ۶۰۰ تن روغن حیوانی تولید می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.