گرچه ناآرامی های اوایل مهر در بغداد سبب یکطرفه شدن مرز بین المللی خسروی تا سه روز شد اما ۱۴ مهر این مرز دوباره بازگشایی و خروج زائران از سرگرفته شد.

تنها روزی که خسروی غافلگیر شد ۱۸ مهر بود، زمانی که گزارش های ارسالی از تراکم جمعیت و معطلی زائران در مرز مهران، انبوه زائران را به سمت خسروی کشاند.

خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

در ۱۸ مهر حدود ۵۰ هزار زائر به شهرستان قصرشیرین رسیدند که حدود ۳۰ هزار نفر آنان از مرز گذشتند؛ بقیه زائران هم در کمپ های مجهز هلال احمر و سایر نهادهای دولتی و نظامی شب را در قصرشیرین ماندند و صبح فردا راهی کربلا شدند.

عبور امن و سالم این جمعیت انبوه از استان دیاله، در عمل تهدیدات گروه های تکفیری را بی اعتبار کرد زیرا تبلیغات روانی رسانه های حامی داعش و سایر تکفیری ها، عبور از استان دیاله(هم پیمان قدیمی داعش) را برای زائران ایرانی خطرناک توصیف کرده بود.

اما حضور چشمگیر نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) در مسیر زائران، مسیر تردد آنان را امن و امان کرد و طی حدود ۲۰ روز عبور و مرور از این استان کوچکترین مشکل امنیتی گزارش نشد.

آمار تردد زائران

براساس آخرین گزارش ها، از ابتدای راهپیمایی اربعین حسینی(ع) تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار زائر از مرز خسروی عازم کربلای معلا شده اند و ۱۳۵ هزار زائر هم از این مرز به کشور بازگشته اند.

این آمار برای مرز خسروی که پس از پنج سال به روی کاروان زیارتی باز شده، اتفاق خوشایند و مثبتی است چرا که خسروی از زمان حمله داعش به عراق بسته بود.

بازگشت زائران از مرز خسروی

دور از انتظار بود

استاندار کرمانشاه در این باره گفت: با وجود اینکه مرز خسروی برای نخستین بار برای تردد زائران اربعین حسینی (ع) باز شد، مورد استقبال گسترده قرار گرفت که دور از انتظار بود.

هوشنگ بازوند با اشاره به رضایت زائران از امکانات مرز خسروی گفت: با توجه به آماده نبودن طرف عراقی مرز خسروی تا ساعت ۱۶ باز بود اما طرف عراقی در عمل از ساعت ۱۴ نمی توانست میزبان زائران باشد که اگر این محدودیت وجود نداشت، آمار تردد زائران چندین برابر می شد.

جعفر همتی، رئیس قرارگاه اربعین مرز خسروی نیز گفت: اگر خروج از مرز شبانه‌روزی می شد تعداد زائران کربلا از این مرز به ۹۰ هزار نفر در روز هم می رسید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه نیز گفت: اگر محدودیت ها در خاک عراق نبود بدون شک تردد زوار از خسروی به مراتب گسترده تر و پرتراکم تر انجام می گرفت. لیکن به علت محدودیت های کشور همسایه در زمان و فضا، مدیریت ستاد اربعین استان را ناچار به اتخاذ تدابیری برای کنترل تردد و رفاه هر چه بیشتر زائران به منظور استمرار تردد از مرز تازه گشایش یافته خسروی کرد که این کار به خوبی ساماندهی و مدیریت شد.

محمدابراهیم الهی تبار، امنیت افزایی و اقتدارآفرینی را دستاورد مهم بازگشایی و عبور ازئران حسینی(ع) دانست و افزود: بازگشایی مرز خسروی و رقم خوردن عملکردی تثبیت کننده در نخستین گام تردد زوار به طور حقیقی جایگاه تاریخی، فرهنگی و عقیدتی قصرشیرین و مرز خسروی را به عنوان دروازه عتبات عالیات در اذهان عمومی زنده کرد.

پارکینگ خودروهای زائران در قصرشیرین

اسکان و پذیرایی مناسب

برای آماده سازی مرز خسروی دست کم از ۶ ماه پیش از اربعین، جلسات و هماهنگی های کشوری و استانی آغاز شد و همه مسئولان کرمانشاه پای کار آمدند تا زیرساخت های مرز را تکمیل کنند و مشکلات احتمالی را به حداقل برسانند.

در نتیجه این تلاش ها در مدت تردد زائران از مسیر کرمانشاه، تدابیر متعددی برای پذیرایی و استراحت مناسب آنان در استان ایجاد شد؛ از مهیا کردن ظرفیت اسکان حدود ۶۰ هزار زائر در مرکز استان تا ظرفیت بیش از ۲۰ هزار نفری در شهرستان قصرشیرین و پارکینگ ۵۰ هزار خودرویی.

مرادعلی تاتار، فرماندار قصرشیرین در گفت وگو با ایرنا گفت: با توجه به محدودیت زمانی تردد و اینکه خروج زائران از مرز رسمی خسروی از هفت صبح تا ۱۶ بعدازظهر انجام می‌شود پس از اتمام ساعت‌کاری روزانه برای تمامی زائرانی که در مرز خسروی و قصرشیرین اقامت دارند، خدمات اسکان و پذیرایی ارائه می‌شود.

در این مدت بیش از ۸۰ موکب در داخل استان کرمانشاه از زائران اربعین حسینی(ع) پذیرایی کردند.

مهمان نوازی مردم کرمانشاه از زائران اربعین هم از مهمترین نکاتی بود که مورد توجه زائران قرار گرفت و تجربه تردد آنان از این استان را شیرین تر کرد.

کرمانشاه البته پذیرای چند صد هزار زائر مرز مهران هم بود؛ کسانی که با استفاده از بزرگراه های مناسب و مسیر میانبر این استان راهی استان ایلام و مرز مهران شدند.

سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار زائر از مسیر کرمانشاه راهی مرز مهران و عتبات عالیات شدند؛ امسال اما با بازگشایی مرز بین المللی خسروی بخش قابل توجهی از زائران ترجیح دادند از این مسیر راهی عراق شوند و سفر خود را راحت تر کنند.

امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است.

استقبال از زائران در مرز خسروی

چرا خسروی؟

زیرساخت‌های مناسب، مسیر کوتاه‌تر تا کربلای معلی، نداشتن معطلی و پیاده روی چندکیلومتری در مرز، خسروی را به اولویت زائران زیادی تبدیل کرد.

حسین مهرانفر، زائر تهرانی روز ۲۸ مهر به خبرنگار ایرنا در مرز خسروی گفت: در مسیر رفت از مرز مهران رفتیم اما پیاده روی ۲ ساعته در گرمای هوا، گرد و خاک و شلوغی ما را کلافه کرد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم از خسروی برگردیم.

او که از خلوتی مرز خسروی حسابی ذوق زده شده بود، گفت: ما لب مرز ایران از ماشین پیاده شدیم و کمتر از ۱۵ دقیقه وارد وطن شدیم.

خانم حیدری، اهل لرستان هم جاده های منتهی به مرز خسروی را «خیلی خوب» توصیف کرد و گفت: هم در مسیر رفت و هم برگشت از خسروی گذشتیم و مشکلی هم نداشتیم.

علیرضا رشیدی، رئیس سازمان حج و زیارت هم ۳۰ مهر گفت: مرز خسروی یکی از بهترین و مهم‌ترین مرزهای ما با کشور عراق است و در این زمینه از بهترین زیرساخت‌های خدماتی، رفاهی و اقامتی برخوردار است.

او افزود: همچنین از مرز خسروی، جاده دسترسی به کربلا بسیار مناسب تر و ارزان تر است در حالی که از مرزهای مهران و چزابه بخشی از مسیر خاکی و ناهموار و هزینه های حمل و نقل نیز گرانتر است.

مرز بین المللی خسروی قدیمی ترین مسیر تردد زائران ایرانی به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۷۰، کاظمین ۱۸۰، کربلا ۲۹۰، نجف ۳۶۰ و سامرا از مسیر استان صلاح الدین ۲۲۶ کیلومتر فاصله دارد.

از سوی دیگر مردم عراقی هم برای زیارت امام رضا (ع) یا سفر تفریحی و درمانی از گذرگاه خسروی وارد ایران می شوند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.