به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ مجتبی بیاتی روز شنبه در شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که در سرسرای امید استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود: در هیچ مراسمی در کشور به غیر از مراسم اربعین به اندازه یادواره عملیات بازی دراز زائر حضور پیدا نمی کند و در سال گذشته بیش از 29 هزار نفر در این یادواره شرکت داشتند.
وی در ادامه پیش بینی کرد در سال جاری بیش از 32 هزار نفر در بزرگداشت عملیات بازی دراز کرمانشاه شرکت کنند و همزمان مراسم با این بزرگداشت حرکت کاروان های راهیان نور کشور نیز افتتاح خواهد شد.
او با بیان اینکه هشت کمیته برای برگزاری بزرگداشت سالگرد عملیات بازی دراز تشکیل شده از همه کمیته ها خواست تمام برنامه های زیر ساختی اعم برق، آب آشامیدنی، سیرویس بهداشتی سیار، راه و جاده، اسکان، اطلاع رسانی و پوشش خبری این بزرگداشت مهم استان را به کار گیرند.

**بازدید یک میلیون و 250هزار نفر از مناطق عملیاتی کرمانشاه
سرهنگ بیاتی در بخش دیگر از سخنان خود اعلام کرد در سال گذشته بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر از مناطق عملیاتی کرمانشاه بازدید کردند که بیش از 20 هزار نفر آنها در قالب اردوهای دانش آموزی راهیان نور سایر استان ها بوده است.
وی یادواره عملیات بازی دراز را یک یادواره ملی و در سطح کشور دانست که پیروزی در این عملیات در پیروزی هشت سال دفاع مقدس بسیار تاثیر گذار بوده است.
معاون هماهنگ کننده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه در ادامه از برپایی 15 ایستگاه صلواتی در طول مسیر صعود به ارتفاعات بازی دراز برای زائران خبر داد و بیان داشت: اسکان زائران نیز بین چهار شهرستان قصرشیرین، دالاهو، سرپل ذهاب و گیلانغرب برنامه ریزی شده است.
او در پایان مراسم اصلی بزرگداشت یادواره عملیات بازی دراز را در روزهای دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت عنوان کرد و گفت: پنجشنبه 12 اردیبهشت مراسم بزرگداشت شهدای بازی دراز بعد از نماز مغرب در بارگاه حضرت احمد بن اسحاق شهر سرپل ذهاب با سخنرانی آقای پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی ره و مداحی حاج صادق آهنگران آغاز خواهد شد.
وی در ادامه بیان داشت: برنامه صعود به ارتفاعات بازی دراز روز جمعه سیزده اردیبهشت ماه راس ساعت هفت صبح آغاز می شود و در پایان با سخنرانی رییس دانشگاه امام حسین(ع) و مداحی حاج صادق آهنگران به پایان می رسد.
ارتفاعات سخت‌گذر بازی دراز با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است؛ این ارتفاعات به مثابه عرصه بزرگی درون مثلث قصر شیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب واقع شده‌است و بر منطقه تسلط کامل دارد.
دشمن در روزهای آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده بانی استفاده می کرد اما ویژگی این ارتفاعات موجب شد با فعالیت های مهندسی روی آن جاده‌سازی شود و یگان های عراق در آنجا مستقر شوند و ضمن افزایش سلطه بر قصرشیرین، سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند.
رزمندگان اسلام برای گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی پس از سه ماه کار نیروهای شناسایی سپاه پاسداران، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش، نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح ریزی کردند که با نام عملیات بازی دراز در تاریخ اول اردیبهشت 60 آغاز شد و به مدت 8 روز طول کشید و طی آن نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.
در عملیات بازی دراز، هوانیروز ارتش نقش بسزایی ایفا کرد و طی آن خلبان علی‌اکبر شیرودی به شهادت رسید.
در این عملیات غرورآفرین 54 تانک و نفربر دشمن، سه فروند هواپیما، 2 بالگرد و 2 دستگاه ادوات مهندسی دشمن منهدم و 12 دستگاه تانک و نفربر و پنج دستگاه ادوات مهندسی آنان به غنیمت گرفته شد.
در عملیات حماسه ساز بازی دراز همچنین یک هزار و 500 نفر از لشکر دشمن کشته و زخمی شدند و 700 نفر از آنان به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
3209/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.