مردم استان کرمانشاه و دامنه رشته کوه زاگرس به ویژه ساکنان بخش‌هایی از استان‌های لرستان، کردستان، همدان و غیره از دیرباز به دلیل شرایط خاص محیطی با اسلحه‌های شکاری و بعضا جنگی قرابتی چند ده ساله دارند و آیین‌های مردمان این منطقه نظیر مراسم عروسی بی‌ ارتباط با حضور نمادین این وسیله اغلب دردسرساز، برگزار نشده و همچنان نمی‌شود.
کارشناسان مردم شناسی معتقدند؛ در بسیاری از آیین هایی که بدون نظم و ترتیب برگزار می شوند افرادی اقدام به تیراندازی می کنند که این مسئله به هیچ عنوان براساس آئین گذشتگان این مرز و بوم نیست.
هیجانات متحجرانه در عروسی ها همواره به دور از فرهنگ اسلامی و ایرانی و آئین گذشتگان ما تعریف شده و در بیشتر موارد سلب آسایش جمعی از مردم را به همراه داشته و دارد.
اگرچه اسلحه ممکن است در دست جوانان کم سن و سال و پرانرژی کرمانشاهی یک شور و هیجان غیرمعقولی را به دنبال داشته باشد اما زنگ خطری است که نه فقط شادی جمع قلیلی را در یک چشم بر هم زدنی به ماتم ابدی تبدیل می کند بلکه آن چنان که نمونه‌های فراوانی از آن در بایگانی پرونده‌های ستاد دیه وجود دارد ممکن است موجب گرفتاری خانواده‌های بسیاری شود که تنها به نیت شرکت در یک جشن عروسی در محل حادثه حاضر شده بودند.
البته فراموش نکنیم، در صورت بروز حادثه در چنین مواردی با فرد خاطی براساس نص صریح قانون برخورد می شود و زمانی که حادثه ای در اثر تیراندازی در مراسم عروسی و عزا رخ دهد برای فرد مجرم حکم هایی همچون قصاص، پرداخت دیه و زندان در نظر گرفته می شود.
مبرهن است؛ که باید راهکاری مناسب و خردمندانه برای حذف این رسم غلط که در بین برخی از افراد به عنوان یک میراث ارزشمند تلقی می شود، اندیشیده شود.
برداشت نادرست از آداب و رسوم و سنت های تاریخی پسندیده در میان اقوام مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که باید با همکاری و همفکری تمامی افراد جامعه اجازه ندهیم این سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکانمان به ارث رسیده این گونه دستمایه اشتباهات شود.
ولی به هر روی، مسئولان، نهادها، سازمانهای حمایتی و حقوقی و سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها ضمن فعالیت های پیشگیرانه با تدابیر عاجل و با فرهنگ سازی و همکاری های قانونی بساط این رسوم غلط و خرافی را برچینند تا شاهد هیچ حادثه دلخراش و ناگواری نباشیم.
*خبرنگار ایرنا
8066/7447/1772
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.