محمد سعید کریمیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اختلال انعقاد خون با ایجاد لخته های بسیار ریز در رگ های کوچک بدن همراه بوده و عامل آن نبود یک آنزیم در پلاسمای خون بیمار است.
وی درمان اصلی این بیماری را تبادل پلاسمای خون بیمار با پلاسمای اهدایی تازه منجمد به روش پلاسمافرزیس عنوان کرد و افزود: پلاسما فرزیس می تواند علایم بالینی بیمار مانند کاهش شدید پلاکت، کم خونی، اختلالات عصبی و نارسایی کلیوی ناشی از این بیماری را کاهش دهد.
کریمیان یادآور شد: اداره سنجش و توزیع خون به مراکز درمانی، توسط واحد بانک خون آزمایشگاه بیمارستان توحید سنندج از حضور این بیمار که بستری و تحت نظر فوق تخصص خون شناسی بود آگاه شد و کار تهیه پلاسمای مورد نیاز را برای او آغاز کرد.
وی تاکید کرد: جمع آوری 184 واحد پلاسما با گروه خونی AB مثبت، کاری دشوار و نیازمند برنامه ریزی و کار تیمی چندین مرکز انتقال خون بود.
کریمیان، مشارکت و همراهی مراکز انتقال خون غرب کشور برای تامین پلاسمای مورد نیاز این بیمار کردستانی را قابل تقدیر دانست و گفت: 25 واحد پلاسما از انتقال خون کرمانشاه، 47 واحد از ایلام و 41 واحد نیز از همدان دریافت شد و انتقال خون کردستان هم 71 واحد ذخیره پلاسمای خود را برای نجات جان این بیمار به مرکز درمانی ارسال کرد.
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه گروه خونی این بیمار AB منفی بود، اضافه کرد: تنها یک درصد افراد دارای این گروه خونی بوده و بر همین اساس اهداکنندگان این گروه کم تعداد هستند.
کریمیان اظهار داشت: در تزریق پلاسما، گروه خونی AB مثبت، دهنده همگانی محسوب می شوند و بر اساس استاندارد های تزریق خون تنها اجازه تزریق این گروه خونی و گروه خونی خود بیمار وجود دارد.
وی حال عمومی بیمار را مساعد عنوان کرد و از ترخیص او از بیمارستان و حضور در مراکز درمانی فوق تخصصی برای دریافت درمان های تکمیلی خبر داد.
مدیرکل انتقال خون کردستان به شاخص اهدای خون کشور اشاره کرد و افزود: از هر یک هزار داوطلب، 27نفر اهداکننده خون هستند و از هر 27 نفر اهداکننده خون نیز تنها 2 نفر دارای گروه خونی AB هستند.
کریمیان با تاکید بر اینکه خون و فرآورده های آن هیچ جایگزین قطعی در علوم پزشکی ندارد، گفت: امیدواریم اهداکنندگان بیشتری انتقال خون را در خدمت به بیماران نیازمند یاری دهند.
انتقال خون کردستان سالانه میزبان بیش از 35 هزار داوطلب اهدای خون است که از این تعداد 25 هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند.
7355/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.