به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر شمشکی عصر شنبه در نخستین سمینار علمی عوامل موثر بر وقوع زلزله و ضرورت احداث ساختمان های مقام در برابر آن اظعار کرد: بیش از 30 مخاطره طبیعی در ایران شناسایی شده که فرو نشست زمین یکی از آنهاست که در 15 سال اخیر به مخاطرات کشورمان اضافه شده است.
وی افزود: فرو نشست زمین در بسیاری از استان های کشور شناسایی شده است و می تواند جای بسیاری از مخاطرات را بگیرد و بیشترین میزان خسارت مالی را به همراه داشته باشد.
شمشکی ریزگردها را یکی دیگر از مخاطرات طبیعی اعلام کرد و یادآور شد: 100 درصد منشا ریزگردها در استان کردستان از عوامل خارجی شکل می گیرد اما در استان های سیستان و بلوچستان منبع ریزگردها داخلی است.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات مهم در زمین لرزه ها عدم پیش بینی و ناگهانی بودن آن است و فرو ریزش زمین هم که نوعی از فرو نشست زمین است ناگهانی اتفاق می افتد.
رئیس نظام مهندسی ساختمان بانه نیز در این همایش علمی گفت: باید ساختمان به شکل اصولی و مقاوم ساخته شود تا در هنگام وقوع زلزله آسیب های جانی و مالی به حداقل برسد.
فریدون علی محمدی افزود: شهرهای بانه، آرمرده و کانی سور خطر زلزله خیزی بسیار بالایی دارند بنابراین باید در ساخت و سازها رعایت اصول ایمنی و مقاوم سازی را داشته باشیم.
وی بر همراهی مردم با سیستم مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: باید شهروندان در احداث ساختمان ضوابط اصول طراحی، استفاده از مصالح استاندارد و توجه به توصیه های مهندسین مشاور را در اولویت قرار دهند.
وی اضافه کرد: باید کارگاه های تولیدی را ملزم کنیم که مصالح ساختمانی را مطابق با استانداردهای تعریف شده، تولید کنند ضمن اینکه مردم نیز در ساخت و سازهای خود از این نوع مصالح استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، شهرستان بانه دارای چهار بخش نمشیر با مرکزیت کانی سور، ننور با مرکزیت بویین، آرمرده با مرکزیت آرمرده و بخش مرکزی با مرکزیت بانه است.
در سال جاری 14 زمین لرزه با قدرت های بالای سه ریشتر در این شهرستان ثبت شده است.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: زینب طلایی**انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.