به گزارش خبرنگار ایرنا، با اینکه در این نشست به حقوق زنان نیز پرداخته شد اما اشتغال، ضرورت حضور کردستانی ها در مناصب و پست ها، رفع تبعیض های قومیتی و مذهبی، حق تحصیل به زبان مادری، مشکلات کولبران و موارد متعدد دیگر با استناد به قانون و منشور حقوق شهروندی نیز مطرح شد .
همچنین در این نشست قرار شد به جایگاه زنان در حقوق شهروندی بپردازد اما به نشستی برای بیان مطالبات اقشار مختلف کردستان از دولت تبدیل شد.
در ابتدای این نشست که با حضور فعالان امور زنان در سازمان های مردم نهاد، اساتید دانشگاه، حقوقدانان و نمایندگان و مشاوران امور بانوان در دستگاه های اجرایی استان برگزار شد، مشاور امور بانوان استاندار کردستان گفت: اطلاع رسانی و آموزش باید مهمترین وظیفه برای گسترش مفهوم حقوق شهروندی باشد.
لیلا آژیر افزود: هر شهروندی باید به حقوق خود آگاه باشد و آن را از دولت مطالبه کند و دولت نیز مکلف است آن را احصا کند بنابراین حقوق شهروندی باید برای تک تک شهروندان بدون توجه به جنسیت دیده شود.

**سهم کردستانی ها در مدیریت کلان کشوری و استانی
رئیس کانون وکلای دادگستری در استان کردستان نیز در این نشست با اشاره به مطالبات عمومی جامعه گفت: مردم این استان می خواهند نقش کردستان در مدیریت کلان سیاسی کشور دیده شود.
امید رشیدی با مطرح کردن این پرسش که کدام استاندار اهل سنت کُرد انتخاب شده است، افزود: یکی از اساسی ترین و اصول حقوقی، رفع تبعیض است و یکی از مصادیق آن مشارکت همه قوم ها در مناصب سیاسی است.
وی اظهار کرد: مطالبه اصلی حقوق شهروندی این است که چرا در حوزه مدیریت کلان کشوری و حتی استانی اهالی کردستان سهمی ندارند.
رشیدی با اشاره به اینکه در استخدام ها نیز تبعیض مبرهنی دیده می شود، گفت: در استخدام رده های پایین نیز برابری لحاظ نمی شود و به صورت نانوشته ای حقوق شهروندی در این نوع استخدام ها رعایت نمی شود.
رشیدی نقش زنان در مدیریت کلان را نیز خنثی دانست و آن را ناشی از تفکر مرد محور خواند و با اشاره به کشته شدن 2 متردد مرزی در هفته گذشته تاکید کرد: عبور غیر مجاز از مرز جزای نقدی دارد و در صورت حمل کالای قاچاق فرد در نهایت به 6 ماه حبس محکوم می شود بنابراین نمی توان به کسی به این دلیل شلیک کرد.
رئیس کانون وکلای کردستان خواستار رفع تبعیض در تمامی شئون شد و ادامه داد: این تبعیض باید در توزیع ثروت در کشور نیز کنار برود.

**اصل 15 قانون اساسی اجرایی شود
فرخ لقا معتمدوزیری یکی از فعالان حوزه زن و محیط زیست استان کردستان هم در این نشست با اشاره به اصل 15 قانون اساسی گفت: به عنوان یک مادر وظیفه خود می دانم که بدنبال اجرای این اصل و آموزش و تحصیل به زبان مادری باشم.
وی ادامه داد: آموزش خواندن و نوشتن به زبان مادری باید از مقاطع پایین تحصیلی آغاز شود اما اکنون تنها رشته ایی دانشگاهی برای این منظور دایر شده است.
معتمد وزیری برخی از موارد در حوزه زنان را مختص استان کردستان دانست و یادآور شد: در این استان ما کولبر زن هم داریم که حقوق آنها اصلا دیده نشده است.

**سلامت و توسعه پایدار مورد بی توجهی قرار نگیرد
مشاور امور محیط زیست استاندار کردستان نیز در این نشست سلامت و توسعه پایدار را از موارد حقوق شهروندی دانست و خواست این موضوع مهم مورد غفلت واقع نشود.
فریبا رضایی با بیان اینکه در توسعه پایدار، باید توسعه منابع به صورت محتاطانه سرلوحه امور قرار گیرد، افزود: ضرورت توجه به سلامت تنها با مناطبع طبیعی سالم امکان پذیر است.

**منشوری پر از استثنا
روحی استاد دانشگاه آزاد اسلامی هم در این نشست با شاره به موارد زیاد استثنا در منشور حقوق شهروندی، گفت: 170 مورد استثنا در این منشور وجود دارد که تعداد استثناها را از خود قانون بیشتر کرده است.
وی منشور حقوق شهروندی را منشور حقوق بشر دانشت و افزود: حقوق شهروندی بسته به شرایط و ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هر جامعه ایی متفاوت است و باید این موضوع در منشور مورد توجه قرار گیرد.
روحی با بیان اینکه جامعه با حقوق خود و قوانین آشنا نیست، ادامه داد: هیچ گامی برای آموزش جامعه برداشته نشده است و انتظار می رود دستگاه های مرتبط شهروندی پرسشگر و دولتی پاسخگو را آموزش دهند و تربیت کنند.
وی نیز به کشته شدن کولبران یا کسانی که برای معیشت اقدام به تردد از مرز می کنند اشاره کرد و گفت: در کشته شدن این افراد بی سرپرست شدن زنان و فرزندان آنها دیده نمی شود و باز هم در اینجا زنان هستند که همچون بسیاری از موارد دیگر جامعه، نادیده گرفته شده اند.
وی ریشه تنفرها و جنگ و ستیزها در دنیا را در تبعیض دانست و تاکید کرد: ما باید درگیر تبعیض نشویم و در این راستا مشارکت همه قومیت ها در ساختار قدرت سیاسی را مورد توجه قرار دهیم.
بیکاری بالا در استان کردستان، عدم اعتماد به بانوان، افزایش هزینه های دادرسی و دشوار شدن احصاء حق از این طریق و نبود نهادهای حمایتی برخی دیگر از موضوعات مطرح شده در این نشست بود که هم مختص به استان کردستان و هم سراسر کشور بود.
حاضرین با بیان مطالبات خود از دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی خواستند این مطالبات را به گوش دولتمردان برساند و آنها را پیگیری کند.
به گزارش ایرنا، در این نشست زنان فعال حوزه های اجتماعی، اساتید دانشگاه، مشاوران بانوان دستگاه های اجرایی و انجمن های مردم نهاد فعال در حوزه زنان حضور داشتند.
دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی روز پنجشنبه به منظور شرکت در همایش حقوق شهروندی و توسعه پایدار و نشست تخصصی زنان به استان کردستان سفر کرده است.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.