کامران خرم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با بهره‌برداری از سد امیرآباد - رمشت یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی پایین دست از کشت دیم به آبی تبدیل خواهد شد.

وی اعتبار اختصاص یافته به سد سیازاخ در بودجه سال آینده را نیز ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با تکمیل این سد و شبکه پایاب آن هفت هزار هکتار از اراضی شبکه پایین دست از آب برای آبیاری بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: در بحث پروژه‌های آبی مرزی این استان دچار کمبود اعتبار بودیم که در لایحه بودجه سال آینده، یک هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال به این منظور اختصاص داده شده است.

خرم به تصویب ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در بودجه سال آینده برای آبرسانی به شهر سقز از محل سد چراغ ویس اشاره کرد و گفت: اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال برای انتقال آب از سد عباس آباد و احداث تصفیه خانه شماره ۲ بانه از جمله نیازهای آب منطقه ای کردستان است.

وی اضافه کرد: هر سال از میزان کل بارندگی‌ها حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در زمین نفوذ می‌کند و آن چیزی که به عنوان جریان آب سطحی در رودخانه‌های استان جریان دارد،  حدود پنج میلیارد متر مکعب است البته همه ساله بخش عمده‌ای از منابع آبی استان تبخیر می‌شود که در نهایت حدود هفت میلیارد متر مکعب آن به صورت رواناب باقی می‌ماند.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه (از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی) محسوب می‌شوند.

از مجموع ۳۳ سد استان، ۱۱ سد در حال بهره‌برداری، ۱۰ سد در دست اجرا و ۱۲ مورد نیز مطالعاتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.