خالد جعفری روز چهارشنبه در همایش رونمایی از دستاوردهای فناورانه بخش کشاورزی کردستان اظهار داشت: این بخش که چهار سال پیش با توجه به سیاست‌های سازمان در چند استان کشور از جمله کردستان تعطیل شده بود امسال با تلاش‌های مسوولان این حوزه دوباره احیا می‌شود.  

وی با اشاره به اینکه استان از لحاظ گیاهی دارای تنوع بسیار و از مناطق مهم کشور محسوب می‌شود، اضافه کرد: احیای این بخش برای استان بسیار مهم است بطوریکه محققان و مسوولان مربوطه به صورت جدی پیگیر احیای بخش تحقیقات گیاه پزشکی هستند.

جعفری یادآور شد: اقتصادی کردن کشاورزی از دیگر برنامه‌های مهم استان در بخش کشاورزی است که این موضوع مهم تنها از طریق پژوهش و تحقیق امکانپذیر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه محققان مرکز تحققیات طی سال های اخیر در حوزه های مختلف بسیار خوب عمل کردند، افزود: محققان و پژوهشگران باید بدانند که نتیجه تلاش‌های آنها دیگر مثل گذشته نیست که فقط در محیط آزمایشگاهی باقی بماند بلکه امروز کوچکترین اقدام آنها به مزرعه وارد می‌شود.

جعفری گفت: کشاورزی دیگر به صورت سنتی جوابگو نیست و کشاورزان مانند گذشته تحمل سختی و رنج را ندارند از این رو باید با ورود ارقام که صرفه اقتصادی دارند و دستگاه‌های مکانیزه این مشکل را حل کرد.

وی با بیان اینکه در استان شرایط لازم برای توسعه اقتصادی فراهم است، تاکید کرد: با توجه به تلاش‌های محققان دانش کشاورزان استان تغییر کرده و امروز بهره‌برداران به سوی کشاورزی مکانیزه در حرکت هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان نیز در این همایش گفت: با کمک محققان و پژوهشگران از چهار سال پیش به پایدار تولید گندم در استان رسیده‌ایم.

محمدفرید سپری اظهار داشت: ۷۳۰ هزار هکتار زمین زراعی در این استان زیر کشت محصولات مختلف می‌رود که ۸۰ درصد آن زیر کشت گندم می رود که در این راستا ۹۰ هزار بهره‌بردار فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱ شرکت فرآوری بذر گندم در استان مشغول فعالیت هستند که امسال ۲۱ هزارو ۳۰۰ تن از طریق آنها تهیه و در مزارع استان کاشته شده است.

سپری یادآور شد: سالانه ۶۰ میلیارد ریال یارانه دولتی به این شرکت‌ها  در راستای کمک به کشاورزان داده می‌شود.

در این مراسم از هفت رقم جدید بذور کشاورزی مختلف شامل ۴ رقم گندم دیم، ۲ رقم جو دیم و یک رقم ماشک رونمایی و از ۱۰ محقق برتر استان تقدیر شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.