این مدرسه با حضور شهرام ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان و محمد صدیق ثابتی مدیرکل راه و شهرسازی کردستان و مریم اورک کارشناس عمران شهری حوزه بازآفرینی شهری در سازمان برنامه و بودجه کشور به بهره برداری رسید.

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی کردستان در این آیین با بیان اینکه برای ساخت مدرسه فرزانگان ترخان‌آباد ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: این مدرسه در زمینی به مساحت یک هزار و ۴۰۰ مترمربع احداث شده و ۷۰۰ دانش آموز در ۲ نوبت شیف از خدمات آن بهره مند می شود.

مصطفی رضایی افزود: یک باب مدرسه ۹ کلاسه دیگر نیز در محله دارسیران این شهر با یک هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا و ۳۵ میلیارد ریال به پیمانکار واگذار شده و اکنون در مرحله احداث فونداسیون است.

وی با بیان اینکه از محل طرح بازآفرینی شهری اجرای ۹ طرح در این شهرستان برنامه ریزی شده است، یادآور شد: اکنون هفت مورد از این طرح ها شامل سه طرح پله گذاری کمربندی، احداث ۲ مدرسه، یک پارک و نهاد توسعه محله آغاز شده است.

رضایی اضافه کرد: اجرای یک طرح ساماندهی رودخانه فصلی داخل شهر و ۲ طرح ساماندهی محلات نیز در حال برنامه ریزی است.

بازدید مسئولان از طرح های ستاد بازآفرینی شهری در مریوان عنوان: بازدید مسئولان از طرح‌های در حال اجرای ستاد بازآفرینی شهری مریوان 

سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می‌شود که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری‌ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می‌شود که اعتبار تمام طرح‌های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تأمین شده است.

هم‌اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور شامل ۱۹ میلیون نفر از ۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می‌کنند و این میزان در استان کردستان حدود ۵۰ درصد از جمعیت یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفری است.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و روی‌آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.

نایسر، ننله و حسن‌آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه‌آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارند، نام برد اگرچه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.

۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.