تغییر و پیشرفت جهان از سنتی به صنعتی باعث شد تا کسب و کار و تجارت در این دنیا نیز متحول شود و حالا بسیاری از جنبه های کار و تجارت، دیجیتال شده است.

اقتصاد دیجیتال را اولین بار تاپسکات، نویسنده و متفکر حوزه تکنولوژی مطرح کرد و در کتاب خود با نام‌ اقتصاد دیجیتال تعریف‌های‌ اولیه‌ای‌ از این صنعت ارائه کرد که توجه اندیشمندان را جلب کرد،  او در تعریف این مفهوم گفت: ظاهرا شیوه جدیدی از تجارت در حال شکل‌گیری است که می‌تواند در آینده به تجارتی پول‌ساز تبدیل‌ شود، در اقتصاد دیجیتال کسب‌وکارها به وسیله‌ فناوری اطلاعات به هم متصل می‌شوند و می‌توانند بر هم اثر بگذارند.

کلاوس شواب اقتصادان آلمانی نیز اقتصاد دیجیتال انقلاب صنعتی چهارم می داند و دلیل این امر را ترویج ابزارهایی نظیر تلفن همراه اعلام می کند، وسیله ای که به راحتی در دسترس همگان قرار دارد و امروز بستری برای کسب و کارهای دیجیتال شده است.  

شکل گیری اقتصاد دیجیتال در دنیا با توجه به افزایش سرعت پیشرفت و فناوری در دنیا ضرورتی است که با توجه به عدم محدودیت دسترسی به تکنولوژی و بروز و ظهور محصولات دیجیتال، بالاتر از سرعت برق و باد راه خود را طی می کند و افراد بسیاری این قافله را همراهی می کنند.

اقتصاد دیجیتال در دنیا از سال ۱۹۹۵ به بعد جدی‌تر دنبال‌ شد و مسابقه بزرگی شکل گرفت تا همه بر موج فناوری و دیجیتال سوار شوند سایت ها، شبکه های اجتماعی، استارت‌آپها و همه و همه راه اندازی شدند و تا جایی پیش رففتن که ثروتمندترین شرکتهای دنیا در سایه همین دیجیتالی شدن پدید آمدند.

 بر اساس آمار منتشر شده در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شرکت‌های بزرگ فناوری جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا به لحاظ میزان درآمد بوده‌اند، در این آمارها از درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری، شرکت اپل در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۳۳ میلیارد دلار درآمد داشته، که با واحد پولی کشورمان ۹۷۸ هزار میلیارد تومان می شود این در حالیست که بودجه کل کشور ایران در سال گذشته، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده‌ است.

این سهم در استان‌های کوچک بسیار کم و ناچیز است و تیرماه امسال بود که وزیر اربتاطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: دولت به وزارت ارتباطات ماموریت داده تا برنامه توسعه اقتصاد دیجیتال را استخراج کند.

محمد جواد آذری جهرمی در همین زمینه گفت: برنامه ای که در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شد توجه ویژه به ظرفیت اقتصاد دیجیتال و بالا بردن ظرفیت اقتصادی فناوری اطلاعات در کشور است.

بنابر اعلام وزیر جوان، بطورکلی از ۳۰۰ هزار مشترک پهن باند موبایل در سال ۱۳۹۲ کشور امروز به بیش از ۷۰ میلیون مشترک پهن باند موبایل و همینطور از ۲۴۰ نرم افزار تلفن همراه ایرانی در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۲۵۰ هزار اپلیکشن ایرانی رسیده و جدای از این، گروه های استارت آپی بسیار زیادی در سراسر کشور تشکیل شده به نحوی که امروز اثرات تغییر و تحول اقتصاد فناوری اطلاعات بر زندگی مردم به وضوح قابل مشاهده است.
آذری جهرمی گفته بود که  نمونه ها و اثرات ملموس فناوری اطلاعات، امروز در ایران نیز به خوبی مشهود است به نحوی که شرکت های ایرانی فعال در حوزه فناوری اطلاعات در حال تبدیل شدن به شرکت های با ارزش در کشور هستند و این نشانه های تحول اقتصاد دیجیتال است.

تحول دیجیتال در همه حوزه ها می تواند اثر داشته باشد در کشاورزی با کشاورزی هوشمند، در سلامت با سلامت هوشمند، در نظام آموزشی با آموزش هوشمند، در انرژی با انرژی هوشمند، در نظام مدیریت شهری با شهر هوشمند همه و همه تشکیل ایران هوشمند را می دهد.

سهم کردستان از اقتصاد دیجیتال چقدر است؟

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کردستان، سهم این استان از فناوری اطلاعات و ارتباطات را حداقل می داند و آن را بزرگترین مشکل حال حاضر استان در اقتصاد دیجیتال اعلام می کند.

اردشیر عظیمی نیا عقیده دارد بزرگترین مشکل فعلی استان سهم حداقلی از فناوری اطلاعات (IT) و فناوری اطلاعات (CT) است چون اغلب خدمات ارتباطی هم‌اکنون در تهران در حال تولید است و اپراتورهای ارتباطی در حال تولید خدمت در این استان هستند و بر این اساس باید دولت تلاش کند سهم استان‌ها را در اقتصاد فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش دهد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کردستان با اشاره به اینکه سهم هر استان از اقتصادی ICT شناسایی و مشخص شود، تاکید کرد: انتظار می رود با توجه به وجود زیرساخت‌های ارتباطی، نیروی انسانی و فارغ التحصیلان فناوری اطلاعات در استان، سهم این استان در بازار ICT افزایش یابد.

عظیمی نیا با اشاره به مصرف ۱۰۰ درصدی جمعیت استان از خدمات ارتباطی و فناوری، یادآور شد: جای تولید این حوزه در استان خالی است.

وی با اشاره به استفاده از تلفن همراه، اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای و اپلیکیشن‌ها که بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: در این بازار، استان سهم قابل توجهی در مصرف خدمات دارد اما تولید خدمات ارتباطی حداقل است و به همین دلیل مهمترین دغدغه این است که سهم استان را در اقتصاد ICT افزایش داده و تولید را جایگزین مصرف کنیم.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کردستان اضافه کرد: یکی از زوایای نگاه به اقتصاد مقاومتی این است که دولتمردان و نمایندگان مجلس تلاش کنند که مصرف و خدمت دارای رابطه‌ای منطقی باشد و درآمد هر استان در همان استان هزینه شود.

وی افزود: بر اساس برآوردهای انجام گرفته، در حال حاضر سهم تمامی استانها از خدمات و اقتصاد دیجیتال کشور، کمتر از ۱۰درصد است که این رقم در کردستان بسیار ناچیز است و باید با افزایش سهم تولید و ایجاد سرویس های نوین، این سهم افزایش یابد.

عظیمی نیا به تنظیم سند تحول راهبردی بیستون به عنوان یکی از برنامه‌های مهم سازمان نظام صنفی و رایانه ای کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال از همه مدیران بخش دولتی و خصوصی درخواست کرد برای پیشبرد این طرح همکاری لازم انجام شود.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کردستان گفت: هم‌اکنون ۵۴ شرکت، ۲۱ فروشگاه و ۶۶ مشاور حقیقی در حوزه های مختلف IT عضو این سازمان هستند.

درآمد بخش ارتباطات در صدر درآمدها

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان هم می گوید: بر اساس آخرین نتایج آمارگیری در سال ۹۵، حدود ۷۷.۶۱ درصد از درآمد اقتصاد دیجیتال استان به حوزه ارتباطات شامل شرکتهایی که خدماتی در حوزه ارتباطات یا CT ارائه می دهند، اختصاص دارد.

فردین سعیدی  سهم درآمدی بخش فناوری اطلاعات یا IT را هم ۶.۸۸ درصد برشمرد و افزود: ۱۵.۵۱ درصد از سهم درآمدی اقتصاد دیجیتال را بخش تولید و فروش دارد.

وی با بیان اینکه اپراتورهای همراه سه درصد از درآمد خود را صرف توسعه ارتباطات روستایی USO می شود که در ردیف خدمات عمومی اجباری است و اضافه کرد: پارسال ۱۰ هزار پورت تلفن ثابت روستایی از همین محل در استان توسعه داده شد.

سعیدی یادآور شد: امسال هم ۱۰۰ سایت احداث می شود که هشت سایت راه اندازی شده و ۱۸ سایت هم در دست تکمیل است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان گفت: این سایتها ۲۴ روستای استان را تحت پوشش قرار می دهد و ۶۵ کیلومتر از فیبر نوری ۹۵ کیلومتری اورامان نیز از همین محل تامین می شود.

لزوم تخصیص سهم هر استان به خود آن استان

همین حجم از خدمات از محل سه درصد درآمد بخش ارتباطات (اپراتورهای همراه) نشان می دهد که سهم درآمدی بالایی نصیب این شرکت ها می شود که اگر سهم هر استانی مجزا شده و به خود آن استان اختصاص یابد، تحول بزرگی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را می توان شاهد بود.

انقلاب چهارم به سرعت و بصورت غیرقابل پیش بینی در حال تکامل است و علاوه بر آن تقریبا هر صنعتی را حتی در کشورهای پیشرفته دگرگون می کند، گستردگی و عمق این تحولات و تغییرات نشانگر تحول کل نظام تولید، کسب و کار و مدیریت و حتی حکمرانی است.

در این میان، استانی مانند کردستان که مردمش همواره با روی باز پذیرای نوآوری و ارتباطات دیجیتال بوده، باید به سهم اصلی خود از درآمد اقتصاد دیجیتال برسد تا بتواند در انقلاب صنعتی چهارم، پا به پای جهانی شدن حرکت کند.

۹۹۳۷/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.