در روزهای قرنظینه خانگی، از سوی مخاطبان شبکه‌های اجتماعی شعر خوانی و نوازندگی موسیقی بیشتر از هنرهای دیگر مورد توجه مخاطبان بود.

از این رو، فضای مجازی در روزهایی که بیشتر مردم در برابر شیوع ویروس کرونا خود را در خانه قرنظینه کردند، برای اشتراک اجراهای تک‌نفره هنرجویان آموزشگاه‌ها، استادان و فعالان حوزه موسیقی مورد توجه قرار گرفت.

در روزهای کرونایی به ویژه در ۲۰ روز نخست شیوع آن، بیشتر کسانی که در حوزه موسیقی فعالیت داشتند، حتی اگر در کوتاه‌ترین زمان به کلاسهای موسیقی رفته بودند، یا آنها که سالهاست با سازهای موسیقی سر و کار دارند، به انتشار لایو(زنده) از اجرای خود و یا ارائه قطعاتی ضبط شده یا اجراهای گذشته خود، اقدام کردند.

این روند از سوی برخی از هنرمندان موسیقی و مخاطبان در روزهای پر از ترس شیوع کرونا مورد توجه قرار گرفت،هر چند انتقاداتی به نحوه کیفیت صدا و تصویر نیز از سوی برخی مخاطبان گاهی صورت می گرفت، ولی این یک تجربه جدید در روزهای قرنظینه خانگی بود.

از این باب، برخی معتقد بودند، در روزهای شیوع کرونا، گوش سپردن به موسیقی نه ‌تنها با کاهش استرس، اضطراب و تنش‌های وارد شده به انسان نقش دارد، بلکه باعث شد، سازهای سنتی نیز مورد توجه عده‌ای از جوانان قرار گیرد.

استقبال هنرمندان از روند اجرای موسیقی در روزهای کرونایی

یکی از هنرمندان و مدرسان حوزه موسیقی، در رابطه با ارزش و اهمیت موسیقی به خبرنگار ایرنا گفت: ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ اصیل و ریشه‌دار که ﺑﺎﻋﺚ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺗﻨﺶﺯﺩﺍﻳﻲ در ﺍﻧﺴﺎﻥ میﺷﻮﺩ، ﻗﺪﻣﺖ تاریخی  ﺩﺍﺭﺩ و موسیقی می­‌تواند احساسات فرد را تحت تاثیر قرار دهد. 

مسعود رییسی، در رابطه با انتخاب موسیقی ایده‌آل در این روزها معتقد است: موسیقی، امری به طور کامل سلیقه‌ای است و مطابق با علاقه های شخصی افراد در جوامع گوناگون، شکل می‌گیرد، فرهنگ محیطی و خانوادگی، بیشترین تأثیر را بر روی این نوع سلیقه دارد، از سوی دیگر وجهه درونی افراد نیز موازی با رشد فکری و بلوغ وی،تاثیر به طور کامل مشهودی در مدیریت تفکر انسان و هدایت علاقه‌هایش دارد.

یکی دیگر از خوانندگان مطرح استان نیز در رابطه با اهمیت موسیقی در این روزها به خبرنگار ایرنا گفت: موسیقی می‌تواند به عنوان یک نیاز روحی و روانی برای تلطیف عواطف، بیش از هر زمان دیگری به کمک انسان بیاید، ما برای آرامش، نشاط و شادمانی به شدت به این هنر نیازمند داریم.

رحیم عدنانی، با اشاره به این ‌که ضرورت موسیقی‌درمانی در شرایط شیوع بیماری کرونا، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، اظهار داشت: موسیقی می‌تواند ترس را درمان کند و دردهای روح و روان را التیام‌ ببخشد، همچنین موسیقی کلام موزونی است که می‌تواند پیام‌های دلنشین و محتوای غنی را به مخاطب انتقال دهد، تا سختی‌ها و دشواری‌ها را فراموش کند.

این خواننده موسیقی سنتی و مقامی تصریح کرد: موسیقی منعکس کننده محدوده وسیعی از عواطف انسانی است، که در این شرایط دشوار و نگران‌کننده، توانست با استفاده از دنیای مجازی تا حدودی به مردم آرامش دهد.

عدنانی، در ادامه به اهمیت موسیقی در روحیه دادن به مردم در زمان جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس نیز اشاره و تصریح کرد: در چنین شرایطی نقش موسیقی به عنوان عاملی روحیه‌بخش برای رزمندگان خط مقدم و مردمی که در شهرها، به طور ناگهانی با حملات هوایی و موشکی روبرو شده بودند، مورد توجه قرار گرفت و هنرمندان موسیقی که خود را به این مردم و این آب و خاک متعهد و مسئول می‌دیدند، با سلاح موسیقی حماسی در جبهه فرهنگ نبرد خود را با دشمن آغاز کردند.

وی ادامه داد: امروز  و در شرایط حاضر، که مردم در مقابله با ویروس کرونا هستند، نیز موسیقی می‌تواند به عنوان عاملی برای روحیه دادن به جامعه نقش خود را ایفا کند.

یکی دیگر از خواننده‌های‌ موسیقی سنتی و مقامی استان، در رابطه با موسیقی و تاثیر آن در این روزهای کرونایی می‌گوید: به دلیل گسترش ویروس کرونا و شرایطی که باعث نگرانی مردم شد، روی آوردن به موسیقی به ویژه موسیقی اصیل ایرانی می‌تواند آرامش را حاکم کند و از اثرات روحی ترس از شیوع این بیماری بکاهد، از آنجا که یک قطعه موسیقی بر روی هر فردی تأثیر متفاوتی بر جای می‌گذارد فقط خود فرد می‌تواند تشخیص دهد چه موسیقی‌ای دوست دارد و در حالات روحی مختلف چه آهنگی برایش مناسب‌تر است.

هاشم حبیبیان، به انتخاب موسیقی مناسب در این روزها اشاره دارد و می‌گوید: در این دوره باید از آهنگ‌های با مفهوم پرخاشگرانه دوری کرد، بعضی از آهنگ‌ها باعث آرامش فرد می‌شود و در نتیجه کیفیت زندگی را در این شرایط پر استرس کرونایی بهبود می‌بخشند.

به گفته وی، هنگامی ‌که به بررسی نقش موسیقی در کاهش استرس می‌پردازیم، منظور از موسیقی خوب، نوعی از موسیقی است که بتواند در کاهش استرس به فرد کمک کند، موسیقی مناسب، هیجان، غم و اندوه را کاهش می‌دهد، افسردگی را درمان می‌کند و اعتماد به‌ نفس افراد را بالا می‌برد.

این خواننده موسیقی سنتی ایران تصریح کرد: اگر تاثیر موسیقی را بر ذهن و روان خود جدی نگیریم و ذهن خود را به هر چه که در بازار ارائه می‌شود، یا از رسانه‌ها پخش می‌شود، بسپاریم، می‌توان گفت گوش ندادن به موسیقی به‌ مراتب بهتر از گوش دادن به موسیقی نامناسب است،  بعضی آهنگ‌ها پُر از کلمات منفی هستند و با گوش دادن به آن‌ها احساس یاس بر شنونده غالب می‌شود، گوش دادن به چنین اشعار و آهنگ‌هایی به‌ مرور زمان افراد را افسرده می‌کند. 

به گفته این خواننده، تحقیقات علمی نشان داده است هنگامی که در حال انجام کاری هستید و همزمان به موسیقی مناسب با روحیه‌تان گوش دهید، تاثیر آن موسیقی تنها به عنوان یک موسیقی نیست بلکه موجب سلامتی روحی، فکری، جسمی و ذهنی افراد می‌شود و عملکرد و نتیجه آن فعالیت بهتر می‌شود و همچنین در هنگام خواب نیز موسیقی در افراد آرامش ایجاد می‌کند.

علیرضا رقیبی نوازنده و مدرس سازهای کوبه‌ای نیز در ارتباط با اهمیت موسیقی در این روزها  به خبرنگار ایرنا گفت: در روزهایی که ویروس کرونا، زندگی روزمره‌مان را تحت تأثیر قرار داده است و بسیاری از ما شکل دیگری از زندگی را تجربه می‌کنیم، هنرمندان عرصه موسیقی با وجود دغدغه‌های فراوان که در این روزها برایشان پیش آمده در تلاشند که با اجرا در فضاهای مجازی، مردم را به ماندن در خانه ترغیب کنند.

این مدرس سازهای کوبه‌ای با بیان اینکه ویروس کرونا، ساز ناکوکی است که مهمان ناخوانده این روزهای خانواده‌هاست،می‌گوید: موسیقی اثرات درمانی ضد اضطراب دارد، که با گوش دادن به موسیقی ملایم، بسیاری از آثار بیماری‌های روحی را کاهش و شکیبایی و بردباری را بیشتر می‌کند.

رقیبی ادامه می‌دهد: موسیقی از جمله مواردی است که توانسته برای تقویت روح و روان آدمی در بحران‌هایی همچون جنگ، بیماری‌ و بلایای طبیعی کمک کند، جامعه هنری موسیقی با انتشار و آموزش‌های موسیقی سهم بزرگی در تقویت روحیه شهروندان دارند و تولید یک موسیقی و انتشار آن در فضای مجازی و رسانه‌های تصویری می‌تواند علاوه بر سرگرمی و نشاط را بین جامعه تزریق کند.

رقیبی معتقد است: انتخاب موسیقی به عنوان یک ابزار برای در خانه ماندن، این نیست که عموم مردم حتما شنونده حرفه‌ای موسیقی باشند، بلکه موسیقی کمک‌کننده برای بهبود احساسات، آرامش بخش و حفظ روحیه و اعتماد به نفش و افزایش کیفیت زندگی است.

به گفته وی، اگر مردم ما در این شرایط پیچیده و بحرانی، ذهن خود را مدیریت نکنند و هر چه را که در رسانه‌های مختلف پخش می‌شود،  بپذیرند، ذهن و روان آنها آشفته‌تر و پیچیده‌تر و عبور از این بحران برای جامعه سخت‌تر خواهد شد.

محمد ملک مسعودی خواننده مطرح موسیقی مقامی و سنتی ایران،  درباره حال و هوای این روزها پس از شیوع بیماری کرونا و نقش هنرمندان در تلطیف فضای موجود گفت: این روزها شرایط خوب و ایده آلی برای مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا نیست و مردم در شرایط سختی به سر می‌برند،

به گفته وی،آنچه مسلم است اینکه شرایط کنونی همیشگی نخواهد بود و مردم خیلی زود از این روزها گذر خواهند کرد.

ملک مسعودی ادامه داد: به نظر می‌رسد مهمترین دغدغه این روزها باید این باشد که  چقدر بتوانیم به همدیگر امید به زندگی و نشاط را انتقال دهیم، ما باید تمام تلاشمان را به کار بگیریم، تا به سهم خودمان انتقال‌دهنده نشاط و انگیزه باشیم،در عین حال همه می‌دانیم که سخت‌ترین بیماری‌ها حتی آن دسته از بیماری‌هایی که برای آن‌ها درمانی متصور نیست، فقط با یک وسیله و با یک سلاح به نام "امید و انگیزه و نشاط" درمان می‌شود.

به گفته وی، بدون شک در این روزها شنیدن موسیقی در ایجاد آرامش و تغییر روحیه کمک بزرگی است، که این وظیفه هنرمندان است که مردم را فراموش نکنند و با برگزاری موسیقی در فضای مجازی موجبات نشاط و انگیزه را در شهروندان ایجاد کنند.

زهرا جلالی اصیل، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه، نیز درباره اهمیت موسیقی بر روحیه و کاهش استرس در افراد به خبرنگار ایرنا گفت: امواج موسیقی به دلیل برخورداری از بار هیجانی و عاطفی، تأثیرات عمیقی بر روحیه و عواطف انسانی دارد.

این استاد دانشگاه معتقد است: گوش کردن به موسیقی ممکن است آرامش زیادی به ذهن و بدن ما بدهد، بخصوص یک قطعه موسیقی  ملایم تأثیرات مفیدی روی عملکردهای فیزیولوژیک خواهد داشت و ضربان قلب را کاهش می‌دهد، فشارخون را پایین می‌آورد و ترشح هورمون‌های استرس‌زا را کم می‌کند. 

جلالی اصیل در ادامه تصریح کرد:گوش دادن به موسیقی ملایم و آرامش بخش می‌تواند روشی موثر در غلبه بر استرس باشد و این چیزی است، که علم هم آن را ثابت کرده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌ و شوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.