علی ربیعی روز شنبه در نشست «اقتصاد مقاومتی استان همدان با محوریت اشتغال»، افزود: رئیس جمهوری در اقتصاد مقاومتی ریشه کن کردن فقر را در اولویت اصلی قرار داده است؛ چرا که می خواهیم از شکنندگی اقتصادی و اجتماعی جلوگیری کنیم و فقر مطلق را از بین ببریم.
وی با اشاره به پیامدهای ناشی از فقر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی اظهار کرد: تنها در استان همدان یک هزار و 448 بازمانده از تحصیل شناسایی شده است اما آمار کودک آزاری و همسر آزاری در این استان بسیار پایین است که نشان دهنده سرمایه اجتماعی بالای همدان است.

**ریشه کنی فقر درمان، با اجرای طرح تحول نظام سلامت
وی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور فقر درمان نداریم، افزود: در سایر ابعاد اجتماعی نیز باید به سمت برنامه ریزی برویم تا فقر مطلق را محدود کرده و از بین ببریم.
ربیعی با تاکید بر اینکه باید بیش از گذشته کار کرد چرا که دوران سخت کوشی است، افزود: شرایط کشور به گونه ای است که 5 سال فرصت جبران گذشته داریم و اگر منافع ملی را تقویت نکنیم دچار مشکلات عدیده ای می شویم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما دولت صیفی کار نیستیم بلکه دولت گردو کار هستیم و باید کاری کنیم که نسل های آینده در صندوق های بازنشستگی سهیم باشند.

**باید سفره مردم را بزرگتر کنیم
ربیعی ادامه داد: هر مدیری باید با کار کارشناسی به نتیجه برسد و همه باید کنار هم کار کنیم و در کنار هم باشیم تا اصل عقلانیت، سخت کوشی و مدارا را به ثمر بنشانیم.
وی تصریح کرد: در بهترین حالت 12 هزار ساعت بیشتر برای تحقق اهداف یاد شده وقت نداریم و لذا باید بنیان هایی را درست کنیم که با ایجاد اشتغال و ریشه کن کردن، فقر سفره مردم را بزرگتر کنیم.
وی با بیان اینکه نگرش نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نسبت به مدیریت ارشد این استان مثبت است، افزود: 2 عنصر موجب شتاب گرفتن روند پیشرفت استان می شود که شامل همبستگی نخبگان استان و تاسیس کانون توسعه است که باید با دعوت از کارآفرینان و نخبگان، کانون یاد شده را در همدان تاسیس کرد.

**همدان سرشار از سرمایه های اجتماعی است
وی ادامه داد: همدان دارای سرمایه اجتماعی خوبی است اما باید کانون توسعه استان را شکل داد، چرا که استان هایی که رشد کرده اند که نخبگان خود را هدفگذاری کرده اند و با دعوت از آنها، اقدام به برنامه ریزی کرده اند.
ربیعی اظهار کرد: در استان همدان یک هزار و 167 واحد صنعتی وجود دارد که 27 درصد آن کشاورزی، 28 درصد صنعتی و 45 درصد را واحدهای خدماتی تشکیل می دهد و این در حالی است که 25 درصد تسهیلات به 45 درصد اشتغال اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: 26 واحد مشکل دار در استان وجود دارد که 6 واحد مشکلات حادتری دارند و 700 شغل را تهدید می کند.
وی اختلافات مدیریتی، نبود بازار مناسب، اختلاف سهامداران و تحریم ها را علت این مشکلات عنوان کرد و افزود: برای رفع این مشکلات باید با ایجاد کلینیک تخصصی در بررسی و رفع موانع تلاش کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امسال 11 هزار شغل جدید در استان همدان ایجاد شده است که تعداد بیمه شدگان آن 6 هزار نفر است، گفت: نسبت بین 6 هزار تا 11 هزار رقم واقعی است و باید مراقب ریزش نیروی کار باشیم.
ربیعی ادامه داد: 320 میلیارد تومان سهم تسهیلات اشتغالزایی استان همدان است و سعی می کنیم 500 میلیارد تومان برای استان نیز جذب شود.
وی با بیان اینکه از اشتغال روستایی نیز 155 میلیارد تومان به استان اختصاص یافت، افزود: مقرر شد 6 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تامین شود و بانکها نیز این رقم را تامین کنند.
ربیعی ادامه داد: استان همدان شاخص های بالایی برای توسعه و ایجاد اشتغال دارد که گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی بخشی از آنها است و باید به گونه ای این 2 بخش فعال تر شود تا به آب و خاک فشار نیاوریم.
وی بابیان اینکه برای تحول کشور به تکنسین نیاز داریم، افزود: با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همکاری های مشترکی شروع شده که مهارت آموزی در اولویت امور قرار گیرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای سفر یک روزه خود به همدان ابتدا شرکت بین المللی رایان نیک الکترونیک واقع در شهرک صنعتی رزن را افتتاح کرد و در ادامه در جلسه اقتصاد مقاومتی با محوریت اشتغال در محل استانداری همدان حضور یافت.
پس از آن با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 10 طرح بهزیستی در حوزه های توانمندسازی، پیشگیری، فرهنگی آموزشی، اجتماعی و فرهنگی با هزینه کرد 16 میلیارد و 940 میلیون ریال در شهرستان های همدان، نهاوند و کبودراهنگ بهره برداری می شود.
این طرح شامل مجتمع فرهنگی رفاهی عترت بهزیستی، 2 کلینیک مددکاری اجتماعی، یک مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد، کارگاه تولیدی رهروان علی(ع)، محوطه سازی مجتمع فرهنگی ابن سینا و 2 مهدکودک شهری در شهرستان همدان است.
همچنین طرح مرکز ماده 16 رسالت در کبودرآهنگ و طرح های کارگاه پوشاک آزاد و یک مهدکودک روستایی در شهرستان نهاوند به همراه 37 واحد مسکونی در کل استان همدان بهره برداری می شود.
در این سفر یک روزه عملیات اجرایی درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان بهار در زمینی با زیربنای 2 هزار 400 متر مربع و در 2 طبقه آغاز می شود.
مجموعه ورزشی تویسرکان نیز متشکل از زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال، بدنسازی و تنیس روی میز در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع با حضور علی ربیعی بهره برداری می شود.
حضور در ملایر و نشست با مسئولان این شهرستان آخرین برنامه سفر یک روزه علی ربیعی در استان همدان اعلام شده است.
7523/2090
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.