عیسی بختیاری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یک هزار و 250 خانوار عشایر دارای پروانه از 15 اردیبهشت امسال در 75 سامانه واقع در شهرستانهای همدان، تویسرکان، بهار، اسدآباد و ملایر مستقر شدند.
وی اضافه کرد: این عشایر از دهه آخر شهریور ماه سالجاری، استان همدان را به مناطق قشلاقی نظیر ایلام، لرستان و خوزستان ترک کردند.
وی بیان کرد: هم اینک تمامی عشایر دارای مجوز همدان را ترک کرده اند ولی عشایر فاقد پروانه در همدان حضور دارند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی همدان یادآوری کرد: علاوه بر عشایر دارای مجوز ، شمار زیادی عشایر فاقد پروانه اردیبهشت ماه امسال وارد این استان شدند.
بختیاری افزود: این افراد بیشتر در مناطقی خارج از مراتع مستقر شدند و با توجه به حضور نداشتن در عرصه های منابع طبیعی، این اداره کل برخوردی با آنها انجام نداد.
وی تاکید کرد: بیشتر دغدغه منابع طبیعی تعلیف دام بیش از ظرفیت مجاز مراتع است و این آمار طبق برآوردهای صورت گرفته پنج برابر ظرفیت مراتع این استان است.
وی توضیح داد: ظرفیت مراتع این استان 600 هزار واحد دامی است که 45 هزار واحد از این تعداد متعلق به عشایر است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی همدان اضافه کرد: عشایر دارای مجوز طبق پروانه، دام وارد استان می کنند ولی بیشترین تخلف در زمینه دام غیرمجاز از سوی عشایر فاقد مجوز رخ می دهد.
بختیاری اضافه کرد: این اقدام خلاف قانون عشایر منجر به تشکیل چندین پرونده در محاکم و مراجع قضایی برای آنها در سال جاری شده است.
وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت مشخص و محدود مراتع، بروز خشکسالی های متعدد و پدیده ریزگرد در این استان از مسئولان امور عشایر و عشایران انتظار می رود با حفظ منابع طبیعی این امانت الهی را سالم به نسل های آینده تحویل دهند.
استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که بیش از 42 هزار هکتار از آن جنگل های طبیعی، دست کاشت و اراضی جنگلی است.
822 هزار هکتار اراضی ملی همدان به صورت مرتع است که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه مرتع خوب، متوسط و فقیر دسته بندی می شوند.
7526/ 2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.