مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان گفت: گاهی تولید زباله های عفونی در استان به ۳۰۰ کیلوگرم در روز کاهش می یابد، با این حال به جز شهرستان ملایر، مشکلی در جمع آوری، دفع، تجزیه و بازیافت زباله های عفونی دیگر نقاط استان وجود ندارد.

عادل عربی با اشاره به اینکه «مدیریت پسماند» موضوع اصلی محیط زیست استان است، اظهار داشت: با تشکیل کارگروهی وضعیت مدیریت پسماند زباله های عفونی ملایر نیز تا یک ماه تعیین تکلیف می شود.

وی افزود: روزانه ۴۵۰ تن پسماند در شهر همدان تولید می شود که اگر میانگین به ازای هر نفر روزانه ۷۰۰ گرم پسماند تولید شود، میانگین تولید آن در استان به یک هزار و ۲۰۰ تن در روز می رسد.

عربی بابیان اینکه به تعداد شهرستان های استان محل دفن زباله های پسماند داریم، بیان کرد: در حوزه بازیافت زباله به جز شهر همدان دیگر شهر های استان برنامه ای ندارند و هیچ کاری در این زمینه انجام نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از مناطق تحت مدیریت و حفظ گونه های زیست محیطی از مهم ترین اولویت های اصلی محیط زیست است، ادامه داد: هیچ طرحی نمی تواند بدون رعایت قوانین محیط زیستی در این استان اجرا شود و هیچ واحد تولیدی بدون مجوز محیط زیست در استان فعالیت نمی کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تاکید کرد: وضعیت هوای استان نسبت به سال گذشته بهتر شده که بارش های سال آبی جاری در آن تاثیر گذار بوده است.

وی عنوان کرد: راه اندازی پویش «نه به ظروف یکبار مصرف» به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم کمک زیادی به حفظ محیط زیست می کند.

عربی با بیان اینکه پاسگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده خانگرمز تا پایان سال به بهره برداری می رسد، اضافه کرد: در راستای اجرای سند راهبردی توسعه استان، منطقه کرفس به عنوان بزرگترین منطقه حفاظت محیط زیست استان و همچنین منطقه تجرک، برای قُرُق اختصاصی به بخش خصوصی واگذار می شوند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان پاییز امسال سند احیاء تالاب آق گل تنظیم می شود، افزود: شاخص های محیط زیستی در سند راهبردی توسعه استان گنجانده شده است.

عربی اظهار داشت: کیسه های پلاستیکی سالها طول می کشد تا تجزیه شوند و در صورت تجزیه گاز خطرناکی تولید می کنند و تهدیدی برای آینده محیط زیست هستند.وی اعمال مالیات سنگین را راهی برای کم شدن آمار مصرف از کیسه های پلاستیکی دانست و تاکید کرد: قیمت ارزان، نداشتن مالیات سنگین، قانون ناقص و نداشتن آگاهی مردم باعث شده کیسه های پلاستیکی بی رویه مصرف شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تاکید کرد: شهرداران استان موظف هستند زیر نظر محیط زیست پسماندهای شهری را مدیریت کنند.

عربی با اشاره به اینکه مدیریت جمعیت سگ های بی سرپرست باید در استان صورت گیرد، افزود: دستورالعمل می گوید سگ های بی سرپرست باید به صورت زنده و یا بی هوش گرفته شوند و در مراکز مخصوص نگهداری شوند، سگ های بیمار کشته و سگ های سالم پس از عقیم سازی در محیط زیست رها سازی شوند.

وی با بیان اینکه صنایع آلاینده استان هر سه ماه معرفی می شوند، بیان کرد: در سه ماه نخست امسال ۲۰ واحد صنعتی و خدماتی به محیط زیست معرفی شدند و یکی از نیروگاه های برق استان به عنوان واحد آلاینده زیست محیطی انتخاب شده و به زودی به دادگاه معرفی می شود.

عربی ادامه داد: همچنین امسال ۱۰ واحد تولیدی به عنوان نامزد دریافت لوح واحد سبز معرفی شدند که در نهایت سیمان نهاوند به عنوان واحد سبز استان انتخاب شد.

طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیمارستان های کشور به صورت متوسط روزانه ۴۰۰ تن پسماند تولید می کنند. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۴۰ درصد پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند و سالانه ۶ میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.

۹۹۰۴/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.