به نحوی که بسیاری از پذیرفته شدگان دانشگاه‌ها بدون شناخت از رشته علمی که در آن پذیرفته شده‌اند با هدف کسب مدرک وارد دانشگاه ها شدند و اینگونه هر ساله به تعداد دانش آموختگان جویای کار اضافه می‌شد.

برخی از تحصیل کردگان دانشگاه‌ها که از رشته تحصیلی خود رضایت دارند، راه رسیدن به اهداف و آرزوها را در ادامه تحصیل می‌بینند و برخی که بیکارند تحصیل در دانشگاه را عمری که بیهوده سپری شد می‌پندارند.

در این بین هستند افرادی که پس از دانش آموختگی بیکار بوده اما هنوز هم راه موفقیت را کسب علم می‌دانند چرا که معتقدند با کسب علم در کنار کسب مهارت می‌توان دستاوردهای بهتری داشت.

آنها مشاغل دولتی و پشت میز نشینی را کاری عبث می‌دانند اما منابع مالی کمی نیز دارند که بتوانند دستاوردهای علمی خود را عملیاتی کنند.

به گفته برخی از این افراد، آدم کاری هیچوقت بیکار نمی‌ماند چرا که آنها با گرد هم آمدن و تجمیع منابع مالی خود با افراد همسو و همفکر گام‌های بزرگ اقتصادی را برمی دارند.

کارشناسان نیز معتقدند که تشکیل تعاونی راهکاری است که دانش آموختگان دانشگاه‌ها با هدف کمک به رونق تولید می توانند در پیش بگیرند و به اهدافی همچون ایجاد اشتغال پایدار کمک کنند.

در قانون اساسی، از تعاون به عنوان یکی از سه بخش اقتصاد رو به رشد یاد شده است، از این رو هم اکنون افراد زیادی با عضویت در شرکت‌های تعاونی صنعتی، کشاورزی و خدماتی، در بخش تعاون نیز فعالیت دارند.

نقشی که در قانون اساسی برای تعاونی‌ها در نظر گرفته شده است، می‌تواند منشأ تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز باشد.

بررسی‌های اتاق تعاون همدان نشان می دهد که از یک هزار تعاونی راکد در استان همدان می‌توان به زنده کردن ۷۰۰ تعاونی امیدوار بود و از این تعداد شانس زندگی برای ۳۰۰ تعاونی بیشتر از بقیه است.

رئیس اتاق تعاون همدان نیز می گوید اگر موانعی که سد راه تعاونی‌ها شده برداشته شود، اتفاق‌های خوبی می‌افتد و بازگشت تعاونی‌های راکد به مدار تولید بسیاری از مشکلات اقتصادی کنونی را محو می کند.

بنا به گفته رحمان نادی، حمایت نماینده عالی دولت در استان از تعاونی ها ضروری است که اگر پشتیبانی استاندار باشد تعاونی‌ها نیز به پشتوانه این تکیه گاه دست به دست هم داده و بر می‌خیزند.

در حال حاضر یک هزار و ۱۰۲ تعاونی فعال در سطح استان وجود دارد، شاید مرور این داشته‌های ارزشمند امید و انگیزه برای بازگشت تعاونی‌های از کارافتاده به چرخه تولید را افزایش بدهد.

به گفته رئیس اتاق تعاون همدان محصولات این تعاونی‌ها به ویژه در زمینه صنایع دستی مشتری‌های خوبی در کشورهای عراق، کویت، ترکیه و لبنان دارد که با اندکی حمایت می‌توان بازارهای بیشتری را در اختیار گرفت.

تسهیلات بدون بهره، اعتماد دولت در سپردن برخی طرح‌های عمرانی و خدماتی به تعاونی‌ها، تقسیط پنج ساله جرایم مالیات، اعطای سرمایه در گردش با بازپرداخت یک ساله و حمایت تأمین اجتماعی برای بیمه شاغلان تعاونی، از جمله خواسته های تعاونی ها است.

سهم پنج درصدی تعاون در اقتصاد کشور

بر اساس آمارها، با وجود تاکید بر نقش تعاون، دولت و بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی قدرت بیشتری دارند و افزون بر ۷۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت و مقداری هم سهم بخش خصوصی است و سهم پنج درصدی تعاون، گویای مظلومیت این بخش در فعالیت‌های اقتصادی است.

پیمان صادقی یکی از تعاون گران جوان همدان معتقد است، وجود روحیه تعاون می‌تواند مردم را در برابر سختی‌ها متحد سازد و با همکاری هم می‌توان زمینه گسترش اشتغال و انسجام بیشتر جامعه را هم فراهم کرد.

یادآوری می شود که تعاون رسمی در ایران سال ۱۳۰۳ شمسی شکل گرفت اما از لحاظ تشکیل و ثبت فعالیت‌های رسمی، سال ۱۳۱۴ آغاز فعالیت تعاونی‌ها است.

مبنای ایجاد تعاونی‌ها نیاز افراد است، چراکه این نهادها این ظرفیت را دارند تا با پیشگیری از نابودی پیوندهای اجتماعی با فقر مبارزه کرده، میزان محرومیت از توسعه را کم و از میزان مهاجرت‌ به شهرها، هم بکاهند.

یکی از دانش آموختگان رشته تعاون و مشاور راه اندازی شرکت‌های تعاونی در همدان معتقد است، فعالیت تعاونی‌ها نقش مؤثری در تأمین نیازهای اساسی مردم دارد و از عوامل مؤثر افزایش تولید، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان همدان است.

شهین جامه بزرگی معتقد است، ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری، توزیع مناسب درآمدها و تأمین نقدینگی از اهداف تعاونی‌ها در چارچوب افزایش تولید ملی است و هر اقدامی در برنامه توسعه باید متوجه افزایش تولید داخلی باشد.

بنا بر گفته وی تعاونی‌ها از طریق آموزش اعضا و با ایجاد رقابت سالم اقتصادی می‌تواند در کاهش میزان مصرف و افزایش میل به پس انداز در جامعه کمک کند.

با کمک تعاونی‌ها می‌توان رابطه سالمی بین اعضا و مؤسسه‌های اعتباری و مالی ایجاد کرد و نیازهای تسهیلاتی اعضا را تأمین کرد؛ راهبردی که جامه بزرگی نیز بر آن تاکید دارد.

اگر بخش تعاون بخواهد جایگاه خود را در جامعه توسعه دهد، توجه به افکارسنجی اهمیت بالایی دارد و می‌تواند با کمک رسانه‌ها و مؤسسه‌های فرهنگی و آموزشی به گسترش فرهنگ تعاونی در جامعه کمک کرد.

سرمایه گذاری ۴۸۶ میلیارد ریالی بخش تعاون استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون یک هزار و ۲۰۰ شرکت تعاونی در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی در ۱۰ شهرستان تابعه استان تشکیل شده است.

احمد توصیفیان افزود: تعاونی‌های استان در زمینه‌های اعتبار، تأمین نیازهای تولید کنندگان، نیاز صنوف خدماتی و تأمین نیازهای مصرف کنندگان فعالیت دارد.

وی اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری شرکت‌های تعاونی در این استان ۴۸۶ هزار و ۲۱۲ میلیون ریال است.

تعاونی‌های فعال در استان همدان یک هزار و ۱۰۲ تعاونی است که ۷۸ هزار و ۶۴۵ نفر عضو دارند و برای ۱۲ هزار و ۲۵۷ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

آمارها نیز حاکی از آن است که بانوان استان همدان با تشکیل ۱۳۱ تعاونی گام‌های بزرگی در سالهای اخیر برای ایجاد تعاونی برداشته‌اند.

بنا به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در سه ماهه اول سال جاری ۲۱ تعاونی با ۳۷۳ فرصت شغلی در این استان تشکیل شده است.

تشکیل ۸۴ روستا تعاون در همدان

سهم این استان در اجرای طرح «روستا تعاون» در سال گذشته ۵۲ روستا بوده که این طرح در ۸۴ روستای استان اجرا شده است.

در کل کشور حدود یک هزار و ۹۴۷ روستا تعاون پیش بینی شده است که تحقق این طرح در ۸۴ روستای استان همدان بیش از سهمیه تعیین شده، بوده است.

در طرح روستا تعاون شرکت‌های تعاونی با استفاده از سرمایه و نیروی کار مهارت و تخصص روستاییان تشکیل شده و موجب رونق اقتصادی و اجتماعی روستا می‌شوند.

هدف از این نوع تعاونی‌ها، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستاها بوده و فعالیت روستا را بر مبنای بهره گیری از استعدادها و ظرفیت‌های موجود در روستا با عضویت روستاییان دنبال می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با بیان اینکه همدان در اجرای طرح روستا تعاون پیشتاز است گفت: این اداره کل آمادگی دارد علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزش عمومی برای مؤسسان، اعضا و مدیران و اعضای متقاضی تشکیل تعاونی‌ها در قالب روستا تعاون، آنها را در اولویت اعطای تسهیلات اشتغال قرار دهد.

افزایش ۴۰ درصدی مشارکت تعاونیها در جشنواره تعاونی‌های برتر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان همچنین گفت: مشارکت شرکت‌های تعاونی فعال استان همدان برای چهاردهمین جشنواره ملی تعاونی‌های برتر در سال رونق تولید با افزایش ۴۰ درصدی همراه است.

توصیفیان افزود: ۳۱۴ شرکت تعاونی استان امسال در چهاردهمین جشنواره ملی تعاونی‌های برتر ثبت نام کرده‌اند که رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اهداف چهاردهمین جشنواره ملی تعاونی های برتر اضافه کرد: توسعه و ترویج فرهنگ والای تعاون در جامعه، شناسایی و معرفی تعاونی ها از طریق رقابت در گرایش های مختلف، معرفی توانمندی های بخش تعاون به اقشار مختلف، ارج نهادن به زحمات تلاشگران بخش تعاون و ارتقا جایگاه و اهمیت تعاون و مشارکت در جامعه و ایجاد فضای مناسب برای انتقال دانش رسمی و بومی در تعاون و توسعه مشارکت‌های مردمی با استفاده از هم افزایی و تجربه از اهداف این جشنواره ملی است.

وی ادامه داد: گرایش صنعت با ثبت نام ۸۴ شرکت تعاونی در چهاردهمین جشنواره ملی بالاترین آمار ثبت نام‌ها را در استان همدان به خود اختصاص داده و گرایش خدمات با ۷۶ شرکت تعاونی و کشاورزی با ۵۵ شرکت تعاونی به ترتیب رتبه دوم و سوم را دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان خاطرنشان کرد: ثبت نام گرایش شرکت‌های تعاونی معدنی، فرش دستباف، حمل و نقل، مصرف، اعتبار، مسکن، بانوان، دانش بنیان، اتاق تعاون، بهیاری، فراگیر ملی و اتحادیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

توصیفیان یادآورشد: شرکت‌های تعاونی ثبت نام شده در چهاردهمین جشنواره ملی تعاونی‌های برتر توسط کمیته داوری این جشنواره داوری شده و هفته تعاون از آنها تجلیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی و معرفی الگوهای برتر بخش تعاونی به منظور ایجاد زمینه‌های گسترش و بهبود روحیه تعاونی و نمونه پروری در بخش‌های مختلف اقتصادی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی اضافه کرد: جشنواره تعاونی برتر هر سال در هفته تعاون از ۱۳ تا ۱۹ شهریور ماه برگزار می‌شود و تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها، اتاق‌های تعاون و بانک‌های توسعه تعاون در ۲۱ گرایش از جمله کشاورزی، صنعتی، تأمین نیاز مصرف کنندگان، تأمین نیاز تولید کنندگان، تأمین نیاز صنوف خدماتی، تأمین نیاز صنوف توزیعی، فرش دستباف، صنایع دستی، دهیاری‌ها، اتحادیه‌های تعاونی و خدماتی بوده که اقدام به ثبت نام کرده‌اند.

استاندار همدان نیز که حرف اول و آخرش حمایت از تولیدکننده ها است، معتقد است، تمام بدنه دولت موظف به حمایت از تعاون گران هستند و همانگونه که چتر حمایت دولت بر سر تولیدکننده‌ها باز است از این پس شرکت‌های تعاونی هم بیشتر از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرند.

سید سعید شاهرخی به تعاونگران اطمینان خاطر داده است که در کنار تلاش برای رونق تولید برای رونق تعاونی‌ها نیز تلاش می کند تا واحدهای غیرفعال این بخش نیز به چرخه فعالیت بازگردند.

وی بیان کرد: بنابر درخواست‌های مکرر، افزایش سرمایه صندوق توسعه کشاورزی در دستور کار قرار می‌گیرد تا تعاونی‌های بخش کشاورزی از مواهب این تشکل بهره مند شوند.

۷۵۲۳/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.