به گزارش ایرنا المپیک به عنوان مهمترین رویداد ورزشی نزد کشورهای جهان مطرح است و همه می کوشند در وهله نخست بیشترین سهمیه حضور را اخذ کرده و سپس خوش رنگ ترین مدال ها را نصیب خود کنند.
این اهمیت حضور باعث شده تا استان های مختلف کشورمان نیز در تکاپوی دستیابی به بالاترین سهمیه ممکن برای حضور ورزشکاران نخبه خود در این بازی ها باشند.
از آنجا که حضور موفق در المپیک بالاترین ارزیابی را نزد ورزش استان ها از نگاه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک خواهد داشت، بنابراین اهمیت قرار گرفتن این مهم باید در اولویت اجرایی ورزش استان قرار بگیرد.
هم اینک اغلب استان های کشور با تشکیل ستاد بازی های المپیک و پاراالمپیک با حضور مسئولان ارشد استان ، ضمن بررسی آخرین وضعیت ممکن، نسبت به رفع خواسته ها و دغدغه های این حوزه اقدام های لازم را انجام می دهند.
شناسایی شانس های اصلی کسب سهمیه، حمایت های مالی، رایزنی با فدراسیون های مربوطه، فراهم سازی فضای آرام و به دور از حاشیه برای آماده سازی نخبه های شانس سهمیه و بسترسازی های لازم برای موفقیت آنها در دستور کار این ستادها است.
با وجود اهمیت تشکیل این ستاد هماهنگی و اجرایی، هنوز در سطح استان همدان نسبت به تشکیل آن اقدامی نشده و این وضعیت برای همدان که پیشینه به نسبت مطلوب در المپیک دارد، نامیمون و نگران کننده است.
در دوره گذشته بازی های المپیک (2016 - ریو) استان همدان تنها 2 نماینده داشت در شرایطی که دستگاه ورزش همدان نام 18 ورزشکار را به عنوان مستعد حضور در این رویداد مهم مطرح ساخته بود.
در واقع همدان به نسبت المپیک 2012 لندن با کاهش سهمیه حضور ورزشکار مواجه شد و نتوانست عملکرد قابل قبولی را ارایه دهد.
مهمترین نکته در نحوه حضور همدان در بازی های المپیک نیز تغییر در رشته های ورزشی بود به طوریکه در المپیک قبل خبری از نماینده کشتی نبود و 2 نماینده همدان از رشته های تیراندازی و دوومیدانی بودند.
این تغییرات نشان داد کشتی استان همدان که دارای سهمیه و کسب مدال در ادوار گذشته المپیک بود، ناگهان به خاموشی مطلق رسید.
اما حضور به نسبت موفق ورزش همدان در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا اندونزی طی سال گذشته ، بارقه های امید را برای افزایش سهمیه حضور در المپیک 2020 توکیو را زنده کرد.
همدان در ووشو، قایقرانی، کبدی و تیراندازی بازی های آسیایی جاکارتا موفق به کسب نشان های رنگارنگ شد تا به این ترتیب امید برای حضور حداکثری در المپیک توکیو نیز پایدار باشد.
کسب حداکثر سهمیه و حضور موفق در المپیک 2020 توکیو نیاز به عزم جدی از سوی مسئولان اجرایی استان دارد تا در فضایی هماهنگ و منسجم بتوان زمینه موفقیت در این عرصه مهم جهانی را مهیا ساخت.
تشکیل ستاد استانی المپیک و پاراالمپیک می تواند ضمن ارزیابی دقیق و کارشناسانه در راستای برنامه ریزی موفق برای حضور در بازی های توکیو ، این مهم را به شکل مناسب و اصولی عملیاتی کند.
بهره مندی از نگاه و دیدگاه کارشناسان، بررسی آخرین وضعیت شانس های المپیکی ورزش همدان، اختصاص بودجه حمایتی به ملی پوشان، تامین خواسته های به حق ملی پوشان در مسیر آماده سازی بهتر و لزوم توجه به هیات های ورزشی شانس حضور در المپیک می تواند از محورهای تشکیل این ستاد استانی باشد.
بدون تردید ورزش همدان در المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت به شرط اینکه عزم استان عملیاتی شود.
7520/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.