به گزارش ایرنا، طرح «مروج سلامت» برای انتقال مفاهیم سلامت بین دانش آموزان مدارس کشور طراحی شده است و ابتکار آن نیز به برنامه «سلامت برای همه» سازمان بهداشت جهانی برمی گردد. این برنامه نظامی برای ارتقای سلامت دانش آموزان است.
مدارس مروج سلامت با رویکرد مدارس جامع نگر در کشور ابتدا بیشتر متوجه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر بود که بخش خاصی از آموزش و پرورش آن را پوشش می داد و بیشتر در دبیرستان ها اجرا می شد.اما حالا این طرح در راستای بهبود وضعیت سلامت دانش آموزان در تمامی دوره های تحصیلی در حال اجرا است.
با توجه به برنامه سازمان جهانی بهداشت از سال 1995 میلادی تغییر شیوه زندگی جوامع از اهمیت خاصی برخوردار شد. براین اساس طرح مروجین سلامت از 10 سال پیش در راستای برنامه سازمان جهانی بهداشت در مدارس کشور اجرایی شد، به گونه ای که در هر استان تعدادی از مدارس به عنوان پایگاه مجری این طرح انتخاب شدند.
هدف از طراحی این مدارس افزایش ظرفیت و توانمندسازی آحاد مختلف جامعه در مورد سالم زندگی کردن، سالم کار کردن و آموزش با کیفیت است و به منزله یک نظام برای ارتقای سلامت به حساب می آید. این طرح منجر به افزایش ظرفیت ها و توانمندسازی مردم در چگونگی و ابعاد مختلف زندگی می شود.
دانش آموزان با اجرای این برنامه می آموزند در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند و احساس همبستگی و تعلق اجتماعی داشته باشند و با اجرای این طرح اعتماد به نفس دانش آموزان افزایش یافته و در نتیجه نسلی مسئولیت پذیر و سالم از نظر جسمی و روحی پرورش می یابد.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان در باره این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: مقدمات اجرای آزمایشی برنامه مدارس «مروج سلامت» در استان از سال 1387 با همکاری دانشگاه علوم پزشکی آغاز شد و به تدریج شتاب بیشتری پیدا کرد و حالا حدود 700 مدرسه مروج سلامت در سطح استان وجود دارد.
عبدالله جعفری با اشاره به اینکه سلامت دانش آموزان همواره یکی از دغدغه های آموزش و پرورش بوده است افزود: طرح «مروجین سلامت» یکی از طرح های عمده حوزه سلامت محسوب می شود که با هدف بهبود کیفیت سلامت در مدارس استان در حال اجرا است.
وی اظهار داشت: در این طرح نزدیک به 50 هزار دانش آموز استان همدان مشارکت دارند.
جعفری با بیان اینکه برنامه های متعددی در حوزه بهداشت و سلامت مدارس استان اجرا می شود که طرح مروجین سلامت در اولویت این برنامه ها قرار دارد اضافه کرد: در این طرح رابطان بهداشتی و سفیران سلامت مدارس مشارکت می کنند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان گفت: هشت مولفه در اجرای این طرح تعریف شده است که با برنامه ریزی دقیق و اجرای صحیح می توان به اهداف خود رسید.
وی تاکید کرد: تعداد بسیار زیادی از مدارس استان در اجرای این طرح رتبه پنج و چهار ستاره را به دست آوردند و از 700 آموزشگاه زیر پوشش این طرح 143 آموزشگاه نمره پایینی کسب کردند.
جعفری عنوان کرد: هر سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم شامل این طرح می شوند.
وی اظهار داشت: 99 مدرسه شبانه روزی در استان وجود دارد که تمامی آن ها در اولویت اجرای طرح مروجین سلامت قرار دارند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان افزود: این طرح در 2 مرحله اجرا می شود که در مرحله نخست موضوع آموزش و در مرحله دوم آمایش توسط علوم پزشکی انجام می شود.
جعفری با اشاره به اینکه اجرای این طرح مشارکت دانش آموزان و والدین را می طلبد تاکید کرد: اهداف سلامت دانش آموزان در اجرای طرح مروجین سلامت تحقق می یابد.
در سال تحصیلی جاری نزدیک به 287 هزار دانش آموز در بیش از 2 هزار و 500 آموزشگاه تحصیل می کنند.
9904/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.