عباس ابراهیمی شامگاه یکشنبه در حاشیه این کارگاه آموزشی یک روزه به خبرنگار ایرنا گفت: در این کلاس که ویژه پیگیری و مبارزه با بیماری های رفتاری است ملوانان و صیادان جاسک شرکت کردند.
وی با اشاره به این که در کنار آموزش، اطلاع رسانی در خصوص این بیماری ها برای پیشگیری الزامی است از توزیع بیش از یک هزار تراکت آموزشی با هدف معرفی خدمات مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شهرستان خبر داد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان جاسک گفت: در این کارگاه آموزشی علاوه بر آشنایی با بیماری ایدز و راه های انتقال، در خصوص مراقبت های مواجهه با بیماران و مصدومان دارای جراحت و خونریزی شدید، جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز و اقدام هایی که در صورت تماس خونی صورت گرفته است، توضیحات لازم داده شد.
ابراهیمی گفت: بهترین راه رهایی از ویروس خطرناک ایدز، مراقبت، پیشگیری و آگاه سازی افراد به ویژه جوانان و افراد در معرض خطر نسبت به راه های انتقال این بیماری عفونی است.
وی تصریح کرد: بیماری ایدز به عنوان یکی از بیماری های عفونی و مهلک سالیانی است که جامعه بشری را تهدید می کند اما این بیماری کشنده با پیشگیری و مراقبت قابل کنترل است.
بیماری ایدز نوعی بیماری است که توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) در دستگاه ایمنی انسان ایجاد می شود.
ویروس عامل بیماری ایدز از طریق سوزن و سرنگ مشترک، خون آلوده، رابطه جنسی غیر ایمن و مادر مبتلا به جنین منتقل می شود، این ویروس بعد از ورود به بدن ممکن است تا سال ها هیچ علامتی را در فرد ایجاد نکند و فرد ناقل سال ها به عنوان یک فرد سالم اما ناقل می تواند این عفونت ویروسی را به دیگران منتقل کند.
ایدز (Acquired immune deficiency syndrome) به معنی نشانگان نقص ایمنی اکتسابی است.
ایدز یک بیماری پیشرونده و قابل پیشگیری است که حاصل تکثیر ویروسی به نام HIV در بدن میزبان است و باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان می شود که خود زمینه ساز بروز عفونت های موسوم به فرصت طلب است و در نهایت پیشرفت همین عفونت ها منجر به مرگ بیمار می شود.
این بیماری در سال 1982 ایدز نامیده شد و از سال 1988با هدف بهبود آگاهی، آموزش و مبارزه با این بیماری اول دسامبر هر سال (10آذر) به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.
در سال 1996 سازمان ملل متحد ایدز را نه تنها به عنوان یک مشکل سلامتی مورد توجه قرار داد بلکه آن را یک مساله بر سر راه پیشرفت بشری برشمرد.
شهرستان جاسک با 58 هزار نفر جمعیت در 300 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
7199/7408
خبرنگار : حسن آتش زبان * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.