به گزارش ایرنا، سید ضیاء هاشمی عصر روز دوشنبه در نشست شورای اداری استان هرمزگان افزود: برخورداری از اقتدار نظامی، علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از دیگر هدف های دولت دوازدهم محسوب می شوند که رهبر فرزانه انقلاب نیز بر این امر تاکید دارند که کشوری برخوردار از اقتدار ملی داشته باشیم.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: دولت، کارگزاری است که برای چند سال مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفته و باید بتواند با این امانت چند ساله که با رای ملت در اختیار دارد، به سمتی حرکت کند که تک تک افراد جامعه آن اقتدار، آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت را در کشور احساس کنند.
هاشمی ادامه داد: رئیس جمهوری اعلام کرد که این جامعه، غنی، پرظرفیت و بسیار قوی تر از 10 سال قبل است و سطح تحصیلات، سطح مطالعات، قدرت رسانه ای و اطلاعات بالاتری دارد و دولت برای مدیریت این جامعه نیاز به کمک و حمایت دارد.
وی گفت: در شرایط تاریخی که قرار داریم وضعیت دولت به گونه ای نیست که تصور شود از منابعی درآمد هایی کسب می شود و بخش های دیگری متولی برنامه ریزی برای مصرف آن هستند بلکه دولت این امکان را ندارد که منابع کافی را تامین کرده و در اختیار بخش های مختلف برای هزینه کرد قرار دهد.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به این که بخش عظیمی از منابع موجود دولت (از محل نفت و مالیات) صرف پرداخت یارانه ها، صندوق های بازنشستگی و خرید تضمینی گندم می شود، این منابع به سرعت در حال محدود شدن است و سیاست دولت نیز بر اینست که همه دستگاه ها منابع را افزایش و مصارف را کاهش دهند و اگر این کار صورت نگیرد با چالش های زیادی مواجه خواهیم بود.
هاشمی گفت: سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه در کنار هم می توانند تاثیر گذار باشند که اگر این همدلی و هماهنگی موثر نباشد، دولت می تواند آسیب ببیند.

** اهتمام دولت پیش بینی ایجاد بیش از 900 هزار فرصت شغلی در سال است
سرپرست وزارت علوم در ادامه گفت: ایجاد سالانه 900 هزار فرصت شغلی در کشور از سیاست های دولت دوازدهم است و تحقق این هدف نیازمند فعالیت های گسترده ای است که بخشی از آن به حوزه مناطق ساحلی از جمله استان هرمزگان بستگی دارد.
هاشمی گفت: رئیس جمهوری اعلام کرده است اگر بتوانیم در سال حداقل یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم، در پایان کار دولت دوازدهم شاید وضعیت بیکاری بتواند در حد فعلی حفظ شود و این در حالی است که در سال یک میلیون جوان جویای کار وارد جامعه می شوند.
وی ادامه داد: تلاش دولت بر این بوده که بتواند به رشد هشت درصدی اقتصاد برسد اما دستیابی به این رقم با امکانات موجود بسیار دشوار است.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت: دولت تدبیر و امید در سال گذشته با ایجاد 600 هزار فرصت شغلی یک رکورد ایجاد کرده است و برای اینکه بتواند فرصت های شغلی بالاتری تولید کند در سال نیاز به 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد که 30 میلیارد دلار آن باید از محل سرمایه گذاری خارجی جذب شود.
وی گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی نیاز به مقدمه ها و تمهیدات زیادی دارد و یکی از آن ها امنیت سرمایه گذار به شمار می رود که مستلزم اهتمام دولت و همکاری همه دستگاه ها است.

* هرمزگان به عنوان یک استان راهبردی ظرفیت های فراوانی برای تولید فرصت های شغلی دارد
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر چند در استان هرمزگان هم چون سایر استان های کشورمان، بیکاری وجود دارد اما این استان به عنوان استانی راهبردی، ظرفیت های فراوانی در حوزه دریا، شیلات، کشاورزی، صنعت و معدن برای تولید فرصت های شغلی دارد.
وی یادآور شد: یکی از ویژگی های ممتاز استان هرمزگان مهاجر پذیر بودن آن است و علت مهم جذب مهاجر دستیابی به فرصت شغلی است.
هاشمی اضافه کرد: اگر قرار باشد دولت چنین بار سنگینی برای ایجاد 900 هزار فرصت شغلی در سال به دوش بکشد به طور حتم استان هرمزگان یکی از ظرفیت های اصلی و جدی برای تحقق این هدف است.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دولت می خواهد در حد توانش سرمایه گذار داخلی و خارجی جذب کند که در این راستا نیاز به همکاری همه دستگاه ها دارد.

*دانشگاه ها در خدمت جامعه باشند
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه ها باید در خدمت جامعه و صنعت باشند چرا که اگر صنعت متکی به علم و دانشگاه، کشاورزی، محیط زیست و گردشگری باشد می تواند چشم اندازی از تحول و رشد اقتصادی فراهم شود و تا زمانی که این پیوندها برقرار نشود موفق نخواهد بود.
هاشمی یادآور شد: تنها در حوزه دانشگاه، اکنون بیش از 70 هزار دانشجو و تعداد زیادی موسسه آموزش عالی در استان هرمزگان داریم که این امر با سال 57 که در تمام ایران کمتر از 200 هزار دانشجو داشتیم ، قابل قیاس نیست.
سید ضیاء هاشمی روز دوشنبه ضمن افتتاح چند طرح عمرانی در بندرعباس و نشست با رئیسان دانشگاه های استان هرمزگان، در شورای اداری این استان نیز شرکت کرد.
7195/7408
خبرنگار : رقیه غلامی زاده ** انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.