حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده دوشنبه شب در ششمین یادواره شهدای روحانی بندرعباس در سالن آمفی تئاتر مدرسه علمیه الزهرا (س) بندرعباس اظهارداشت: شهدا تجلیل از همه از ارزش‌هاست و تجلی همه ارزش‌های الهی نیز در وجود شهید است.

وی ادامه داد: شهدا مظهر قدرت جامعه هستند و سربلندی امروز جمهوری اسلامی ایران مرهون خون شهداست وبطور حتم زنده نگهداشتن یاد و خاطره و مکتب شهیدان در جامعه یک وظیفه است و جامعه‌ای که فرهنگ شهید و شهادت نداشته باشد، خار و ذلیل خواهد بود.

امام جمعه بندرعباس ابرازداشت: قدر یقین بدانید که امروز جریان اصیل مقاومت در منطقه به حاشیه رانده نمی‌شود، زیرا فرهنگ شهادت در منطقه جا گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده بیان داشت: استان هرمزگان در مقایسه جمعیتی زمان خود بیش‌ترین شهدای روحانی را تقدیم انقلاب کرده است تاجایی که کل حوزه علمیه بندرعباس در زمان جنگ تحمیلی تعطیل می‌شود و طلاب در جبهه کلاس‌های درس خود را برگزار کردند.

وی یادآور شد: پرچم‌داری روحانیت و حضور پرشور طلاب علوم دینی در همه مقاطع جنگ تحمیلی، نشان آن است که در اسلام علم با عمل پیوندی ناگسستنی دارد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان هم‌چنین به وجود نعمت ولایت برای نسل امروز اشاره کرد و ابرازداشت: نسل امروز نعمت ولایت فقیه را به خود دیده است و  مهم ترین شکرگزاری از نعمت انقلاب اسلامی حرکت در خط ولایت فقیه است و همه باید قدردان این نعمت باشیم.

دبیر ششمین یادواره شهدای روحانی بندرعباس نیز گفت: به رغم تفکر برخی بر اینکه طلاب نقش موثری در دفاع مقدس نداشته‌اند اما طلاب با توجه به جمعیت آن‌ها، تعدادشان در هشت سال دفاع مقدس نسبت به دیگر اقشار جامعه بیشتر بوده است.

به گفته حجت‌الاسلام موسی خالصی، ۳ هزار و ۵۰۱ طلبه کشور در دفاع مقدس شهید شدند که ۱۸نفر از آن‌ها از طلبه‌های بندرعباس هستند و البته این آمار غیر از طلبه‌هایی است که در دوره‌های دیگر و بر اثر شرارت‌های تروریستی و یا اشرار شهید شده‌اند.

مسوول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه بندرعباس ادامه داد: طلاب در ۱۵۵ عملیات دوران دفاع مقدس حضور موثر و دقیق داشته‌اند و بعد از آن نیز با حضور در دفاع از حرم و نثار ۴۳ شهید در راه دفاع از حرم اثرگذاری خود را در عرصه‌های حساس ثابت کردند.

وی  اضافه کرد: طلاب بعد از دفاع مقدس و ایجاد آرامش در کشور در جهاد علمی و در راستای تقویت مباحث علمی و دفاع از دین وارد شدند.

دبیر ششمین یادواره شهدای روحانی بندرعباس با اشاره به  حجم تبلیغات منفی شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های ساختگی در فضای مجازی، توصیه کرد: طلاب ضمن حضور در یادواره‌های شهدا نسبت به گسترش و تبیین آن برای نسل جوان خود را ملزم بدانند.

استان هرمزگان در مجموع دارای یکهزار و ۲۵۰ شهید تقدیم کشور کرده است که از این تعداد ۱۸ شهید روحانی دفاع مقدس متعلق به شهرستان بندرعباس هستند.

طبق گفته‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین صائب نیکبخت رئیس ستاد مردمی شهدای روحانی سراسر کشور در یکم مهرماه امسال و در گفت و گو با ایرنا، آمار شهدای روحانی از دوران قاجار از سال ۱۲۷۵ تاکنون ۳ هزار و ۸۸۸ نفر است که از این تعداد شهید، ۳ هزار و ۵۰۱ نفر آنان مربوط به دوران دفاع مقدس هستند و ۱۵۶ تن نیز در ترور و یا در حکومت‌های گذشته اعدام شدند.

تعداد شهدای روحانی مدافع حرم ۴۳ تن ، ۹۳ نفر از شهدای روحانی مفقودالاثر هستند و ۱۱۲ تن آن‌ها نیز در موشک‌باران و حوادث مختلف به شهادت رسیدند و نحوه شهادت ۳۳ تن آنان  نیز نامشخص است.

تعداد شهدای روحانی تفحص شده تاکنون ۶۳۸ تن است، ۴۸ نفر از شهدای روحانی غیر ایرانی در کشور و چهار شهید روحانی ایرانی نیز در خارج از کشور مدفون هستند.

از میان شهدای روحانی تعداد ۳۰ تن از آنان مجتهد، ۱۸۱ تن سطح چهار حوزوی، ۸۸ تن سطح سه حوزه و بقیه در سایر سطوح حوزوی مشغول تحصیل بودند.

 بیش‌ترین آمار سنی روحانیون شهید بین ۱۷ تا ۱۹ ساله است، به‌گونه‌ای که ۴۹۵ شهید ۱۶ ساله، ۴۹۳ شهید ۱۷ و ۱۸ ساله و ۹۰ شهید ۱۹ ساله بودند. 

در بین استان‌های کشور نیز استان اصفهان با ۵۴۳ شهید بیشترین و ایلام با ۱۱ شهید روحانی کمترین شهید را داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.