به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز پنجشنبه به مناسبت هفته کارگر در نشست با جامعه کارگری استان مرکزی در اراک، افزود: مشکلات اقتصادی سال های اخیر در کشور بیشترین فشار را بر قشر کارگر وارد کرده اما مسئولان نیز همه تلاش خود را برای حل مشکلات این قشر به کار گرفته اند.
وی بیان کرد: برنامه حمایت از کالای ایرانی که امسال به عنوان شعار محوری تعیین شده برای حمایت و حل مشکلات جامعه کارگری و باید در تمامی بخش های دولتی و خصوصی برای تحقق آن راهبردهای هدفمند و کاربردی انجام شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: تجربه خصوصی سازی در سال های قبل در استان مرکزی رضایت بخش و موفق نبوده است و در سایه برخی واگذاری های غلط نه تنها بهبودی در تولید ایجاد نشده بلکه واحدهای بزرگ زیان ده شده اند و نباید اجازه داد بار دیگر این اتفاق ها در این استان که قطب صنعتی و کارگری است تکرار شود.
آقازاده بیان کرد: بسیاری از مشکلات کنونی در حوزه کارگری استان مرکزی مولود نامبارک واگذاری های غیرکارشناسی است که نمونه آن را می توان آونگان ، آذرآب و ماشین سازی دانست که به تعطیلی و و یا بحران رسیده اند اما با تدابیر ویژه دولت از مرحله بحران عبور کرده اند.
وی یادآور شد: در خصوص هپکو هنوز نگرانی هایی وجود دارد و تمامی توان استان و مسئولان در دولت برای گره گشایی از معضلات این واحد است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: این استان چهارمین قطب صنعتی کشور و دومین صنعت مادر تخصصی است و طیف بزرگی از جمعیت آن را شاغلان حوزه تولید و صنعت شامل می شوند اما، تاکنون نماد و یا کارویژه خاصی به نام کارگر در سطح شهرهای صنعتی آن انجام نشده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: کارگران قشر مولد جامعه هستند که در سال های پس از انقلاب اسلامی در تمامی عرصه ها حضور پررنگ داشته اند.
محمد تقی آبایی هزاوه افزود: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به جامعه کارگری دارد و از سال 93 تاکنون افزایش حقوق کارگران بیش از حد نرخ تورم بوده است.
وی بیان کرد: اقدامات دولت به منظور بهبود معیشت کارگران در جامعه قابل توجه است اما هنوز تا شرایط مطلوب راه زیادی مانده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: افزایش حقوق کارگران در سال جاری 19 و نیم درصد اعلام شد در حالیکه نرخ تورم زیر 10 درصد است.
آبایی هزاوه عنوان کرد: استان مرکزی در پایان سال گذشته با وجود مسائل و مشکلات مختلف اقتصادی، کمترین نرخ بیکاری کشور را با هفت و 9 دهم درصد به خود اختصاص داد.
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی هم در این دیدار گفت: شمار کارگران بیمه شده این استان پارسال به 299 هزار و 282 نفر رسید که افزایش نیم درصدی نسبت به مدت مشابه قبل داشت.
محمدرضا بیدهندی افزود: 244 هزار و 851 کارگاه فعال در استان مرکزی وجود دارد که 19 هزار و 831 مورد از این کارگاه ها در سال گذشته لیست بیمه پرداخت می کردند و در این شاخص نسبت به مدت مشابه قبل افزایش 14 و 75 درصدی وجود دارد.
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: یک سوم بازنشستگان استان با شرایط خاص از کار کناره گرفته اند که این امر موجب فشارهای مضاعف بر این نهاد شده است.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: گردش چرخ های تولید و صنعت استان با کارسازی تداوم می یابد و حل مشکلات معیشتی و صنفی کارگران وابسته به رونق اقتصادی و سفارش های کاری در صنعت است.
ابوالفضل پوروفایی افزود: نواقص موجود در سیستم بانکی از مهمترین مشکلات در سر راه تولید کشور است زیرا تولید کننده ناچار است با نرخ بالای بهره بانکی تسهیلات دریافت کند و این شرایط قدرت رقابت پذیری تولید را خدشه دار می کند.
وی بیان کرد: نوسانات نرخ ارز، گسترش مناطق آزاد، ورود کالاهای قاچاق، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از دیگر مشکلات تولید کنندگان و جامعه کار است.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی افزود: امنیت شغلی مهمترین خواسته و نیاز جامعه کارگری است که باید دولت در این خصوص تدابیر ویژه به کار گیرد.
2 هزار و 800 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی وجود دارد و حدود 300 هزار کارگر بیمه شده نیز در این استان فعالیت دارند.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.